Mediafax.biz Exclusiv

Berea a ieşit din recesiune. Vor continua creşterile sau urmează un nou „duş rece“ pentru producători?

Berea a ieşit din recesiune. Vor continua creşterile sau urmează un nou „duş rece“ pentru producători?

Autor: Ioana David

02.03.2011, 18:20 31

Trimestrulpatru, cu un plus de 3,6%, a fost al doilea consecutiv de creştere,relevă o analiză ZF pe baza datelor de la Institutul Naţional deStatistică (INS), astfel că berea "a ieşit din recesiune" înainteaeconomiei româneşti.

"După două trimestre de scădere (în2010n.red.), creşterea de la sfârşitul anului ne arată ieşirea dincriză. Nu credem că se va menţine în continuare această evoluţie,însă este un semnal pozitiv", a spus Shachar Shaine, care până laînceputul acestui an a fost directorul general al United RomanianBreweries Bereprod (URBB), îmbuteliatorul Tuborg şiCarlsberg.

În 2010 piaţa berii a înregistrat o scăderede 3%, evoluţie care poate fi catalogată ca bună după ce în 2009scăderea a fost de aproape patru ori mai mare.

Astfel vânzările totale au coborât sub 17milioane de hectolitri, ajungând la 16,6 mil. hl, potrivitcalculelor ZF. În 2008, cel mai bun an al industriei, vânzările sauapropiat de 20 mil. hl. Calculat în valoare, la un preţ mediu de2,8 lei (65-70 de cenţi) pentru un litru de bere rezultă căjucătorii din această industrie au avut vânzări cumulate de 1,1mld. euro anul trecut.

Consumul de bere se ridică în prezent lapeste 80 de litri/capita, fiind mai ridicat decât cel de apeminerale sau băuturi răcoritoare.

Piaţa a mai dat semne timide de revenire şiîn lunile de vară, iulie şi august aducând pentru prima dată înultimul an şi jumătate o gură de oxigen pentru jucători. Cu toateacestea, după creşterile din vară berarii au primit un duş rece înseptembrie şi octombrie, pentru ca finalul de an să fie nesperat debun. Shaine afirmă că o parte din explicaţia pentru evoluţia de lafinalul anului este că în 2009 perioada similară a fost extrem deslabă astfel că a fost loc de creştere.

"Dacă ne uităm la evoluţia pieţei în 2009,ultimul trimestru a fost foarte slab", spune el.

Companiile care şi-au anunţat până acumrezultatele financiare confirmă trendul pieţei. Spre exemplu,Heineken România, producătorul brandurilor de bere Golden Brau şiCiuc, a înregistrat anul trecut o creştere de 6% a volumelorvândute comparativ cu anul 2009. United Romanian Breweries Bereprod(URBB), îmbuteliatorul Tuborg şi Carlsberg, a anunţat o creştere de7% a volumelor în 2010 şi un plus de 3% al cifrei deafaceri.

Şi SABMiller, producătorul brandurilor Ursusşi Timişoreana, şi-a anunţat rezultatele aferente perioadeioctombrie-decembrie 2010, care însă corespund trimestrului trei alanului financiar. Astfel, vânzările diviziei locale a SABMiller austagnat în această perioadă. Vânzările pe bere ale Romaqua, caredeţine brandurile Albacher şi Dorfer, "au fost bune, cu o creşterenetă de aproape 10% faţă de 2009", potrivit companiei.

În prima parte a anului scăderea consumuluide bere a făcut şi victime. De notat este că Ursus, producătorulbrandului cu acelaşi nume şi al Timişoreana, a închis fabrica dinCluj, în timp ce Bergenbier a renunţat la fabrica de laBlaj.

În ianuarie 2010 şi olandezii de la Heinekenau anunţat că închid fabrica din judeţul Hunedoara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO