Mediafax.biz Exclusiv

Bilanţul extinderii retailului modern la nouă luni: 63 de magazine noi şi investiţii de sute de milioane

Bilanţul extinderii retailului modern la nouă luni: 63 de magazine noi şi investiţii de sute de milioane

Autor: Cristina Rosca

22.09.2011, 10:55 440

Kaufland, al doilea cel mai important jucător din comerţul local după Metro Cash & Carry, cu afaceri de 1,11 mld. euro anul trecut, este cel mai important investitor din retail în acest an.

Germanii de la Kaufland au investit 50-70 de milioane de euro în acest an în deschiderea de şapte noi unităţi pe piaţa locală, până la un total de 65.

Investiţiile totale au fost calculate pornind de la un nivel minim şi maxim al costului fiecărui magazin.Retailerul a deschis la finalul săptămânii trecute un magazin în Caransebeş, judeţul Caraş Severin.

Compania nu a anunţat investiţia în această nouă unitate, însă, potrivit informaţiilor deţinute de ZF, aceasta se situează între 7 şi 10 mil. euro.

Kaufland, parte a grupului german Lidl Schwartz şi unul dintre cei mai discreţi jucători din domeniu, nu şi-a anunţat planurile de expansiune pentru acest an.

Singurele informaţii disponibile despre companie sunt cele publicate la final de an pe site-ul Ministerului de Finanţe. Anul trecut nemţii au inaugurat 13 unităţi.

Kaufland activează pe segmentul hipermarketurilor, însă magazinele sale au politică de tip discount. Pe segmentul hipermarketurilor germanii concurează cu Carrefour, Real, Cora şi Auchan.

Cei mai ambiţioşi

Cora, companie prezentă pe piaţa locală de circa un deceniu, a investit 27-30 de milioane de euro în inaugurarea a două noi magazine în acest an.

În prezent retailerul francez deţine în total şapte unităţi, fiind alături de Auchan unul dintre cei mai puţin extinşi jucători din comerţul modern.În acest an Cora a deschis magazine în Drobeta Turnu Severin şi Constanţa, iar la începutul lunii viitoare va deschide la Arad în cadrul centrului comercial Galleria.

Planurile francezilor nu se opresc însă aici. Recent a fost anunţat că retailerul, care înregistrează cel mai mare profit per magazin (3,1 mil. euro), va primi un credit de 210 mil. euro de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) pentru finanţarea procesului de expansiune pe piaţa locală.

Cora, companie controlată de grupul francez Louis Delhaize, va investi 397 mil. euro în deschiderea de magazine pe piaţa locală, potrivit BERD.

Deşi nu este precizat un număr de magazine pe care compania le va deschide, potrivit estimărilor ZF, la o investiţie medie de 20 mil. euro per unitate, Cora ar putea deschide 20 de magazine.

Conform informaţiilor publicate pe site-ul BERD, noile magazine vor fi deschise în special în oraşe din provincie, însă nu sunt oferite numele acestora.

Cora deţine deja terenuri în mai multe oraşe, precum Bacău, Braşov, Bucureşti (Şoseaua Alexandriei şi Jilava), Constanţa (unde va construi mallul Corall) şi Slobozia, pe care ar putea construi o parte din magazine pentru care a luat creditul.

Cora a avut anul trecut afaceri de 343 mil. euro, iar pentru acest an este estimat un avans de 5%.

Investiţii în magazine de dimensiuni reduse

Ceilalţi trei jucători care intră în topul celor mai mari investitori din retailul modern local activează pe segmentul magazinelor cu suprafaţă mică.

Astfel, Mega Image, cel mai extins lanţ local de supermarketuri, cu 93 de unităţi, majoritatea în Capitală şi împrejurimi, a inaugurat în acest an 21 de magazine. În 2010 retailerul belgian a inaugurat tot 21 de unităţi.

În topul investitorilor intră şi omul de afaceri Dinu Patriciu, care prin intermediul companiei Mercadia Holland controlează retailerul Minimax Discount- Macro.

În total sub cele două branduri există 58 de magazine pe piaţa locală.

Dintre acestea 14 au fost deschise în acest an.Planurile lui Patriciu nu se opresc însă aici, până la finalul lui 2012 urmând a fi deschise alte 92.

Patriciu a precizat că brandurile Macro şi Minimax Discount vor rămâne pe piaţă împreună, acesta din urmă, despre care anterior se anunţase că va dispărea, urmând a rămâne pe sigla unui număr redus de magazine.

El a spus că vor rămâne magazine Minimax acolo unde nu se pretează Macro. Cele două se adresează unor pieţe diferite.

Minimax este un magazin de tip discount, în timp ce Macro este un magazin convenience mai mare.

Omul de afaceri nu a precizat însă care vor fi magazinele care vor continua să funcţioneze sub brandul Minimax.

Ultimul în top este lanţul de magazine Profi, deţinut de Enterprise Investors.

Retailerul a depăşit pragul de 100 de magazine în acest an, ajungând astfel a treia reţea din categoria "grea" 100 plus.

În acest an au fost deschise 19 magazine şi până la finalul anului ar putea fi deschise alte cel puţin şapte.

Retailerii au continuat să investeas că în pofida faptului că evoluţia consumului a fost negativă. Consumul a continuat să scadă cu peste 5% în primele şapte luni ale anului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO