Mediafax.biz Exclusiv

Bogdan Iftemie, Acer: România nu mai este o piaţă emergentă unde se vinde orice şi oricât

Bogdan Iftemie, Acer: România nu mai este o piaţă emergentă unde se vinde orice şi oricât

Autor: Magraon Andreea

26.01.2011, 18:47 72

AcerRomânia, filiala locală a producătorului taiwanez de echipamenteIT&C, estimează pentru acest an o creştere a afacerilor deminimum 30%.

În 2010, compania s-a clasat pe primul loc întopul vânzătorilor de PC-uri de pe piaţa locală, cu o cotă de23,5%, în creştere cu două puncte procentuale faţă de 2009,potrivit lui Bogdan Iftemie, directorul de vânzări al Acer, care acitat datele companiei de cercetare IDC.

Anul trecut piaţa de PC-uri a fost de 600.000de unităţi - dintre care 170.000 de desktopuri -, în creştere faţăde 500.000 de unităţi din 2009.

Anul 2009 a fost unul dramatic pe piaţa localăde computere, în care vânzările s-au prăbuşit la jumătate faţă deanul 2008, când se înregistrase cel mai mare volum de PC-urilivrate pe plan local, aproximativ un milion deunităţi.

Rezultatele pe 2010 sunt explicate şi defaptul că situaţia dificilă de pe piaţă era deja cunoscută, şimulte dintre problemele din 2009 au fost evitate. În urmă cu doiani, îşi aminteşte Iftemie, compania s-a trezit că nu poate săaducă produse noi în România până când nu scapă de un stoc de30.000 de calculatoare comandat de parteneri care apoi nu le-au mairidicat, pe fondul prăbuşirii pieţei.

"În cazul nostru, rezultatul pe 2009 a fostafectat destul de serios de faptul că la sfârşitul lui 2008 crizane-a luat prin surprindere în sensul că la 1 ianuarie 2009 aveam înţară un stoc de peste 30.000 de laptopuri, care erau comenzi făcutede parteneri, dar care nu au mai fost livrate din cauza crizei",povesteşte Iftemie într-un interviu pentruZF.

Cât va fi piaţa dePC-uri

Acer estimează pentru acest an o creştere apieţei de PC-uri la 750.000 de unităţi, pe fondul dezgheţăriiconsumului şi al depăşirii şocului emoţional al crizei. Cel maibine vândute produse Acer de anul trecut au fost notebookurile, înspecial datorită colaborării cu operatorii de telecom, spunereprezentantul companiei.

"În 2010 am continuat să consolidă mparteneriatele cu retailerii şi cu operatorii de telecom, am avut ocolaborare bună cu Vodafone, care a avut o campanie pe TV în careera un produs Acer. Am colaborat de asemenea foarte bine cu Orangeşi am deschis în 2010 colaborarea cu Cosmote şi Germanos", spuneIftemie.

Preţul celor mai vândute netbookuri a fost înintervalul 1.199 -1.299 de lei (300-400 deeuro).

"Sperăm să vedem o revenire şi pe zonasectorului public şi a intreprinderilor mici şi mijlocii. La noizona profesională este încă mică, undeva la 10-15% din afaceri, şine dorim să creştem către 20-25%." Potrivit lui Iftemie, în zona denotebook- uri se observă creşterea preţului mediu şi a nivelului deconfiguraţie.

"Utilizatorul român nu mai cumpărăconfiguraţia doar după preţ, ci se uită la hard disk mai mare,facilităţi mai mari şi vedem o balansare a cumpărătorilor cătreproduse mai bune. Piaţa din România a fost mulţi ani pe o curbăpermanent ascendentă, în care se cumpăra absolut orice. Prinexcelenţă România a avut statutul de piaţă emergentă unde se vindeorice şi oricât. S-a cam terminat cu acest statut." Ce produse noiva lansa Acer în România în 2011? Cu siguranţă 2011 va fi anultabletelor, spune Iftemie. Acer va aduce în martie - aprilietablete cu sisteme de operare Android şi Windows7.

Preţul dispozitivelor va fi de circa 400 deeuro pentru cele cu Wi-Fi şi de 450 de euro pentru cele cu 3G. Deasemenea, compania va aduce din toamnă pe piaţa localăsmartphone-uri, după ce testele efectuate în Rusia şi Ucraina auavut rezultate pozitive.

Cum e piaţa IT înRomânia

Potrivit directorului de vânzări al Acer,piaţa de IT din România suferă şi de o criză de leadership, încondiţiile în care multe companii sunt conduse de ingineri care nuse pricep la marketing şi management.

"Este o criză majoră în IT de leadership şi deviziune, pentru că jucătorii, mai ales cei din zona de mijloc,precum micii ambalatori, integratori, nu se adaptează. Ce vedem înpiaţa de IT este o inabilitate la schimbare, la adaptare, latrenduri, la tendinţe. Vedem oameni care şi în 2010 în continuarese încăpăţânează să asambleze PC-uri, deşi modelul acesta a muritşi nu mai e de mult de actualitate", spune şefulAcer.

Potrivit şefului Acer România, criza a fostbenefică deoarece a îndepărtat jucătorii slabi şi i-a lăsat înpicioare pe cei puternici. "Sunt foarte multe lecţii de învăţat dincriză, iar una dintre ele este că cine a crescut aşa ca Făt-Frumosîntr-un an cât alţii în zece, cu picioare de lut, acum şi le-a ruptşi a ajuns acolo de unde a plecat sau chiar mai jos, adică adispărut." Acer şi-a început activitatea în 2005 cu un singurangajat. În prezent compania are patru angajaţi, iar acum Acer îlcaută pe cel de-al cincilea, pe un post în zona de marketing şicomunicare.

"Recrutăm intern prin networking, prinrecomandări de la prieteni", spuneIftemie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO