Mediafax.biz Exclusiv

Brandul Nissa, din Bucureşti pe drumul către inima Parisului

Brandul Nissa, din Bucureşti pe drumul către  inima Parisului

Autor: Cristina Rosca

12.04.2012, 13:40 358

Denisa Radian a intrat în afacerile de modă în 2001, împreună cu sora şi mama sa. Iniţial s-au axat pe producţie şi abia cinci ani mai târziu s-au orientat şi către retail.

"Deţineam o unitate de producţie unde realizam produse sub brand propriu pe care le vindeam apoi în sistem en-gross."

Compania deţinea o serie de parteneri - magazine multibrand - care îi cumpărau colecţiile. Patru ani mai târziu însă familia Denisei Radian a luat decizia de a deschide şi magazine proprii, deoarece "simţeam că produsele nu sunt vândute într-un spaţiu de retail adecvat".

Primele două locaţii deschise au fost la Craiova, unde este şi sediul social al companiei. Ulterior, lanţul de magazine Nissa s-a extins în Bucureşti şi în principalele oraşe ale ţării, ajungând să deţină astăzi 12 unităţi.

"Ultimul deschis este magazinul din centrul comercial Electroputere din Craiova în primele luni din 2012."

În acelaşi oraş Nissa mai deţine un magazin, într-un spaţiu stradal, în centrul oraşului. Cele două unităţi deschise iniţial au fost închise în timp. "Am mers şi în mallul din Craiova deoarece mixul de chiriaşi este bun, motiv pentru care sperăm la un trafic ridicat. În alte condiţii nu am fi deschis un al doilea magazin aici deoarece vorbim de un oraş mic, cu o putere de cumpărare medie spre mică."

După acelaşi model au mers şi în Constanţa, unde există două magazine Nissa - unul în Maritimo Constanţa deschis în octombrie anul trecut şi unul în centrul comercial Tom inaugurat anterior.

"Am mizat pe aceeaşi idee ca în Craiova, însă nu suntem încântaţi de rezultatele magazinelor."

Cel mai bine evoluează cele cinci unităţi din Bucureşti, în frunte cu magazinul din piaţa Romană. Acesta din urmă şi cel din Craiova sunt singurele magazine deschise în spaţii stradale. Celelalte zece sunt toate în malluri, centre şi galerii comerciale, deoarece au avantajul traficului generat de mall în ansamblu.

"Am stat mult să ne gândim şi să analizăm înainte să deschidem în piaţa Romană. Am fost în discuţii şi cu Calea Victoriei, însă în final am ales locaţia actuală deoarece ne-a plăcut şi clădirea, şi poziţionarea."

Denisa Radian recunoaşte însă că zona piaţa Romană nu a atras încă multe nume cunoscute din modă deoarece nu există clădirile potrivite, cu suprafaţa necesară disponibilă şi nu există nici traficul din malluri.

Totuşi "majoritatea clientelor fidele preferă magazinul nostru din piaţa Romană deoarece este mai mare şi experienţa de shopping este diferită. Deşi nu au locuri de parcare în zonă, am observat că au găsit o soluţie: vin fie în pauza de masă, fie după program. Astfel, au timp să stea mai mult în magazin".

Ea mai spune că timpul petrecut la cumpărături în magazinul din piaţa Romană este evident mai mare decât în cazul celorlalte magazine. "Suntem mulţumiţi de evoluţia vânzărilor, însă suntem convinşi că se poate şi mai bine, de aceea mizăm pe creştere."

Nissa nu este singurul retailer de modă care şi-a găsit loc în piaţa Romană. Anul trecut, după aproape două decenii în care a scris o pagină lungă din istoria modei locale pe Calea Victoriei, brandul italian Stefanel şi-a mutat flagshipstore-ul într-o vilă istorică din piaţa Romană. În zonă mai au magazine Dika, Tina R şi Glow.

Pe piaţa locală Nissa deţine două concepte de magazine - stradal şi în mall sau centru comercial. Pentru produsele care merg la export antreprenoarele au acceptat şi un alt model: "Există formatul shop in shop pe care îl deţinem pe pieţele externe".

Compania românească deţine un astfel de magazin în galeriile Lafayette din Dubai şi poartă discuţii cu alte trei galerii Lafayette. Denisa Radian nu dă numele acestora pentru că, spune ea, pentru moment negocierile nu s-au finalizat.

"În funcţie de volumul de vânzări şi de recomandările pe care le primesc produsele noastre, este posibil să mergem şi în galeriile Lafayette din Paris."

Pentru moment însă compania încearcă să îşi relocheze magazinul din Dubai într-un spaţiu mai mare şi mai bine poziţionat. Rochiile, fustele şi bluzele Nissa ajung de asemenea şi în alte state din toate colţurile lumii prin intermediul unor distribuitori care le vând magazinelor multibrand sau magazinelor de tip department store.

"Colecţiile noastre ajung în mai multe pieţe din Europa, precum şi în Canada, China şi Orientul Mijlociu - Liban, Kuweit."

Primele încercări în străinătate au fost făcute în urmă cu circa doi ani, iar în prezent pieţele externe contribuie cu circa 20% la cifra de afaceri de 9 milioane de euro a companiei. Restul vine din piaţa locală. Denisa Radian spune că ţinta este să crească pe ambele pieţe, însă paşii sunt mici, dar siguri.

"Europa - care contribuie cel mai mult la veniturile noastre din afara graniţelor - este încă afectată de criză. Simţim o precauţie în achiziţii." Acesta este motivul pentru care partenerii cer cantităţi mici din fiecare tip de produs şi varietate mare. Magazinele încearcă astfel să se pună la adăpost de riscul de stocuri.

Denisa Radian recunoaşte însă că acest comportament îngreunează situaţia companiei în cadrul căreia este acţionar.

"Avem nevoie de comenzi în cantităţi mai mari pentru a creşte productivitatea şi a reduce costurile de producţie. Doar astfel ne putem aştepta şi la profit."

Tot ce exportă sub brandul Nissa este produs local, în unitatea de producţie a companiei, deoarece cei mai mulţi clienţi străini apreciază că sunt produse româneşti realizate în România, nu produse ale brandurilor cunoscute care au pe etichetă scris "made in Romania". Există însă şi potenţiali clienţi reticenţi atunci când aud de România.

Produsele vândute în magazinele Nissa de pe piaţa locală sunt realizate atât în fabrica Nissa, cât şi în alte unităţi de producţie din România şi din străinătate.

"Noi realizăm cele mai complicate produse, care au nevoie de detalii prelucrate manual. Încălţămintea, genţile, produsele din piele şi jeans le producem în fabricile partenere, deoarece am decis că este mai bine să externalizăm tot ce nu este specialitatea noastră."

În fabrica din Bucureşti este realizată circa 50% din producţie. Cele trei companii care administrează brandul Nissa au 360 de angajaţi - 270 în producţie şi 90 în retail.

Numărul de angajaţi urmează să mai crească în condiţiile în care compania va deschide în acest an alte magazine. Singurul pentru care s-a semnat deja contract este cel din Palas Iaşi. Compania mai poartă negocieri şi pentru magazine în centre comerciale din Braşov şi Timişoara. Deschiderile se vor vedea şi în cifra de afaceri care este aşteptată să crească cu circa 10-15% în acest an, până la aproape 10 milioane de euro.

"Dacă ne uităm la cum a debutat anul, am putea creşte cu 10%. Dacă recuperăm pe drum, ceea ce sperăm să facem, vom creşte cu 15%." Avansul vine din optimizarea reţelei de magazine - compania a închis în 2012 magazinele din Brăila şi Carrefour Orhideea Bucureşti -, din expansiunea pe pieţe noi şi din faptul că efectele crizei sunt mai puţin vizibile. Un alt atu al magazinelor Nissa este şi profilul clientei - care are în medie 35 de ani, o carieră în evoluţie şi venituri peste medie -, crede Denisa Radian: "Noi nu ne adresăm tinerilor şi adolescenţilor care se uită în special la preţ. Clienta noastră este mai atentă la detalii, la confort şi apoi la raportul calitate-preţ. Este mai greu de păcălit, însă este constantă".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO