Mediafax.biz Exclusiv

Cambolive:În România peste 50% dintre clienţi sunt la prima maşină, iar acest lucru trebuie luat în calcul deoarece poate schimba poziţia brandurilor în piaţă

Cambolive:În România peste 50%  dintre clienţi sunt la prima maşină, iar acest lucru trebuie luat în calcul deoarece poate schimba poziţia  brandurilor în piaţă

Autor: Bogdan Alecu

25.02.2011, 16:20 21

De la etajul cincial clădirii de birouri din partea de vest a Capitalei, FabriceCambolive, şeful importatorului Renault Nissan România şi adepartamentului comercial al Dacia, coordonează de doi ani jumătateactivitatea din România a grupului.

Dacă predecesorul său, Jacques Daniel, acondus marca franceză în perioada de glorie a pieţei locale, atuncicând a ajuns la aproape 370.000 de autovehicule, iar Renaultdevenea prima marcă de import, cu vânzări de peste 30.000 demaşini, Cambolive şi-a preluat rolul la 1 martie 2009, în plinăcriză economică. Când piaţa auto nu mai creştea cu două cifre, ciscădea.

Înainte să vină înRomânia, Fabrice Cambolive a condus, pe rând, importatorul Renaultdin Elveţia, departamentul de marketing al Dacia-Renault dinGermania şi businessul Renault pentru Germania, Spania, Italia şiMarea Britanie, cele mai mari pieţe europene, locurile unde Dacia acunoscut cea mai agresivă expansiune din ultimii doiani.

Astfel, de la pieţestabile, cu o clientelă predictibilă, compusă din indivizi care numai erau demult la prima maşină, Cambolive a venit în România,piaţă total opusă tendinţei vest-europene şi care în doi ani s-amicşorat cu peste 70%.

Chiar şi aşa, pevreme de criză, una din două maşini vândute în România este unmodel Dacia, Renault sau Nissan. Ceea ce înseamnă că în continuareCambolive controlează jumătate din piaţalocală.

"A fost o perioadăfoarte dură din cauza crizei. A fost o perioadă dură inclusiv înceea ce ce priveşte optimizarea costurilor, cheltuielile şiorganizarea. După doi ani suntem acum şi mai prezenţi pe piaţa autolocală, pentru că dealerii noştri încă livrează maşini", spuneFabrice Cambolive.

În ciuda contextuluieconomic nefavorabil, Renault Nissan România, divizia de import agrupului, a înregistrat în 2009 un profit de peste 5,4 milioane deeuro, în scădere cu 20% faţă de anul anterior, potrivit datelor depe Ministerul de Finanţe. În acelaşi timp, raportat la numărul demaşini vândute, profitul a crescut faţă de 2008, în timp ce alţiimportatori au raportat un rezultatnegativ.

În 2009 Cambolive aînceput operaţiuni de reducere a costurilor şi de micşorare astocurilor. O maşină aflată pe stoc reprezintă o datorie faţă debancă, astfel încât şi Renault şi Nissan au acţionat pentruscăderea stocurilor, oferind discounturi chiar şi de 50% în cazulSUV-urilor mărcii japoneze.

Pentru comparaţie,în 2009 patru dintre cele mai mari companii din comerţul auto auînregistrat pierderi pe fondul scăderii bruşte a vânzărilor demaşini. Cel mai bun rezultat l-a avut în continuare PorscheRomânia, care a obţinut un profit net de aproape 40 mil. euro, înscădere cu 45% faţă de anul anterior, în timp ce vânzările demaşini au scăzut cu aproape 60% în acelaşiinterval.

La nivelul anuluitrecut, cea mai mare schimbare la nivelul reţelei Renault a fostieşirea IPSO de pe piaţa autoturismelor, în urma preluăriicentrului Dacia-Renault din Otopeni de către New Kopel, transformatîn dealer Opel; centrul din Ploieşti a fost preluat de Serus, celmai mare dealer al mărcii din Bucureşti.

"Mişcări de acestegen sunt obişnuite la nivelul unei pieţe precum cea românească. Noidorim să fim prezenţi acolo unde vedem potenţial. Anul acesta vomcontinua cu reţeaua actuală, fără schimbări majore. Suntem dejaprezenţi în toate oraşele importante din România", spune FabriceCambolive.

Pe măsură ce piaţaauto se schimbă şi comportamentul clientului evoluează. În timp ceîn urmă cu doi-trei ani cei care doreau un automobil insistau caacesta să fie proprietate personală, acum atât Renault, cât şiPorsche România doresc să dezvolte leasingul pentru a oferi ometodă alternativă de achiziţieclienţilor.

"Vedem în Europa deVest că totul depinde de mentalitatea clienţilor. Unii vor să fieproprietari, alţii vor să schimbe mai des maşinile, după doi sautrei ani, şi apelează la astfel de metode de finanţare. Pe de altăparte, în România în continuare sunt mulţi care vor să cumpere cucash. Unii văd maşina ca pe o casă, dar încep să apară un număr maimare de clienţi care doresc să o schimbe mai des", spuneCambolive.

Şeful Renaultconsideră că leasingul este unul dintre produsele de finanţare carese pot îmbunătăţi mult pe piaţa locală, fiind o metodă de achiziţiece va fi tot mai utilizată în următoriiani.

"Comportamentulclientului român se va apropia de cel vest-european, dar tranziţiava dura. Ideea este să ai suficient de multe produse pentru aacoperi întreaga piaţă", a spus FabriceCambolive.

Spre deosebire depiaţa vest-europeană unde există o tradiţie a vânzărilor de maşini,iar numărul clienţilor care cumpără prima maşină este scăzut,România este considerată în continuare o piaţă "de cucerire",dealerii luptând în primul rând pentru atragerea şi fidelizarealor.

"În România peste50% dintre clienţi sunt la prima maşină, sau la prima «a doua»maşină pentru familie. Este un lucru care trebuie luat în calcul,deoarece acest lucru poate schimba poziţia brandurilor în piaţă.Cel care va cumpăra pentru prima dată va avea de ales dacă rămânefidel mărcii sau se va întrepta către o alta din piaţă. Dacă estemulţumit, va rămâne la acelaşi brand. Piaţa românească este multmai deschisă din acest motiv în ceea ce priveşte marketingul. Deaceea am lansat mai multe modele în ultimii doi ani", a spus şefulRenault.

Această tendinţăeste confirmată şi de către Henrik Nenzen, şeful diviziei deimporturi a Ford România, care doreşte să profite şi să atragăcătre marca Ford, cu produse de finanţare, clienţi care până acumcumpărau Logan cu cash. "Mai mult de jumătate dintre clienţii carevin în centrele Ford să cumpere un Focus au deţinut anterior unmodel Dacia Logan", explică Nenzen.

Pe de altă parte,schimbarea trendului, de la o piaţă de cucerire la una dereînnoire, cum este Europa de Vest, va mai dura cel puţin cinci aniîn opinia lui Fabrice Cambolive.

"Dacă luăm piaţa dinEuropa de Vest, aceasta este o piaţă de reînnoire, ceea ce înseamnăcă atunci când creşte sau scade diferenţa nu este prea mare. Deaceea, pentru mine România a fost o provocare chiar dacă am văzut oasemenea criză în ţări precum Spania sau Marea Britanie, care auscăzut puternic în 2009", a subliniat şefulRenault.

Pariul din acest anîl reprezintă însă utilitarele, care încă din prima lună auînregistrat aproape o dublare avânzărilor.

Piaţa vehiculelorcomerciale a depăşit-o pe cea a autoturismelor în ceea ce priveştecreşterea din ianuarie, potrivit statisticilor AsociaţieiProducătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA): utilitareleau avansat cu peste 80%, la aproape 1.000 de unităţi, iarautoturismele au crescut cu 16%, la 4.400 demaşini.

"Cel mai bun semnaldin ianuarie îl reprezintă faptul că au revenit pe plus vânzărilede vehicule comerciale, iar acest lucru indică faptul că economiaRomâniei începe să-şi revină. Nu ne aşteptăm ca această creştereaccelerată să aibă loc în întreg anul 2011, dar estimăm că acestsegment va fi printre cele mai dinamice", a spusCambolive.

Piaţa auto locală aatins în ianuarie un volum total de peste 5.400 de autovehicule, încreştere cu aproape 25% faţă de perioada similară a anului trecut,acesta fiind primul început pozitiv din ultimii treiani.

"Comparativ cuperioada similară a anului trecut vânzările de maşini au crescut înianuarie, ceea ce reprezintă un semn pozitiv şi pentru următoareleluni", a spus Cambolive.

În condiţiile încare în acest an programul "Rabla" va începe cel mai probabil pe 20martie, potrivit declaraţiilor ministrului mediului Laszlo Borbely,vânzările de autoturisme ar putea reveni pe minus sau cel mult săatingă acelaşi nivel ca în 2010.

"Efectele nouluiprogram de casare le vom vedea însă la finele lunii martie, dupăînceperea acestuia şi, desigur, în aprilie. Pe acest fond lunafebruarie va fi una slabă din punctul de vedere a vânzărilor, darva fi la un nivel similar cu februarie 2010", a subliniat FabriceCambolive.

Anul trecut înfebruarie vânzările de autoturisme au atins un nivel de aproape3.900 de autoturisme, în creştere cu aproape 14% faţă de decembrie,dar la o treime faţă de o lună normală.

"Acum piaţaautoturismelor trece printr-un moment de tranziţie, iar în astfelde intervale întotdeauna piaţa este la un nivel scăzut. Potenţialulîl vom vedea după ce va reîncepe programul de casare", a spusCambolive.

Dintre primele cincimărci cu cele mai mari creşteri din luna ianuarie, trei reprezintămărci de vehicule comerciale, potrivit statisticilor APIA. Cea maimare creştere a fost înregistrată de camioanele Scania, vânzărileacestora crescând de la două unităţi în ianuarie 2010 la aproape 40luna trecută.

În cazul DAF şi MANavansul a fost de aproape 130%, fiind în grafic cu tendinţaanunţată de jucătorii din piaţă, care se aşteaptă la o dublare apieţei camioanelor în acest an. "Nu este o surpriză faptul căvânzările de autoturisme au crescut mai puţin decât vehiculelecomerciale, deoarece piaţa maşinilor pentru persoane fizice esteputernic influenţată de programul "Rabla". Când programul de casareva reîncepe în acest an, vom vedea potenţialul pieţei", credeCambolive.

În ceea ce priveştemarca Renault, obiectivul francezilor este de a-şi păstra în acestan o cotă de piaţă de aproximativ 8%, similară cu cea de anultrecut, când marca franceză a vândut peste 9.000 deautovehicule.

"Anul acesta obiectivul nostru este sărămânem la aceeaşi cotă de piaţă, dar să avem o ofertă mult maiextinsă. Anul trecut, la final, am lansat noua utilitară Master şiTwingo. Un punct foarte important va fi lansarea lui Latitude (noualimuzină de clasă mare - n.red.), un model cu potenţial în ceea cepriveşte vânzările de flote, companiile fiind interesate să schimbeflota actuală pentru manageri cu modele Latitude", a spusCambolive.

În ceea ce priveşteevoluţia din acest an, şeful Renault vede 2011 ca pe un an decreştere, primul din mandatul său. Creşterea, indiferent dacă va fide 5% sau de 20%, raportată la volumul actual, va avea o valoaremică, cu un impact redus, dar va permite revenirea pe profit adealerilor.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO