Mediafax.biz Exclusiv

Cambolive, Renault: Cele 60.000 de vehicule din programul "Rabla" vor fi casate destul de repede, ceea ce ar putea permite o extindere a programului

Cambolive, Renault: Cele 60.000 de vehicule incluse în programul "Rabla" vor fi casate destul de repede, ceea ce ar putea permite o extindere a programului

Autor: Bogdan Alecu

15.04.2011, 14:17 27

Vând voucher Rabla 2011, 2.000 lei negociabil sau1.800 lei banii jos. Am primit multe oferte de 1.500-1.700 lei, darnu îl dau, nu mă interesează cum va fi situaţia peste câteva luni."Aşa încep majoritatea anunţurilor celor care au casat o maşină maiveche de 10 ani la unul dintre cele peste 200 de centre din ţară.Spre deosebire de anul trecut, când tichetele cu valoare nominalăde 3.800 lei (aprox. 900 de euro) se vindeau chiar şi cu mai puţinde 1.000 de lei pe ultima sută de metri a programului, anul acestapreţurile încep de la 2.000 de lei. Principiul este simplu. Celcare casează o maşină mai veche de 10 ani, pe care nu ar fi încasatnici cinci milioane de lei vechi dacă ar fi vândut-o pe piaţa desecond-hand, poate încasa astfel până la patru ori valoareaacesteia pe piaţa voucherelor. Mai mult, şi cel care cumpărăvoucherul poate realiza o economie de 1.800 lei per tichet, adicăaproape 900 de euro pentru toate cele treivouchere.

"Anul acesta programul de casare a început mai greu,clienţii au fost mai timizi, dar lucrurile încep să se echilibreze.Ceea ce împiedică acum este piaţa gri a voucherelor. Cei carecasează maşinile şi tranzacţionează tichetele valorice le ţinpentru a obţine un preţ cât mai mare", spune Alin Tapalagă, şefulPorsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche România, cel maimare jucător de pe piaţa de profil. Tapalagă a subliniat că ceicare au casat maşini sau deţin vouchere au mărit preţurileacestora: "Spre deosebire de anul trecut, traderii de tichete s-auorganizat mai bine şi vor să crească artificial preţul tichetelorprin limitarea ofertelor din piaţă". Programul Rabla, lansatiniţial de statele vest-europene pentru întinerirea parcurilor autonaţionale, a reprezentat cea mai eficientă metodă de încurajare aachiziţiei de maşini noi în România după 1990, în condiţiile încare cei mai mulţi clienţi optau pentru automobilele second-handimportate din Germania.

La nivelul anului 2007, atunci când vânzările deautoturisme au ajuns la un nivel de 315.000 de unităţi, doar 16.400de maşini s-au casat şi respectiv vândut în cadrul programuluiRabla, adică aproximativ 5% din piaţa totală. Pe de altă parte, în2010, atunci când vânzările de maşini au atins minimul din ultimiişapte ani, cu 62.550 de automobile achiziţionate în programulRabla, ponderea acestuia a urcat la aproape 60% din totalul pieţei.Mai mult, acest nivel a putut fi atins în condiţiile în careMinisterul Mediului a majorat de trei ori numărul de vouchere la190.000, iar pentru fiecare maşină nouă s-au putut utiliza treitichete.

În 2011 tichetele Rabla au devenit atractive nu numaipentru cei ce doresc să-şi cumpere o maşină nouă din segmentulinferior de preţ, cum este Dacia, care a reprezentat mai bine dejumătate din programul de anul trecut, ci şi pentru cei ce acced lasegmentul

premium. "Acum, prima de casare de 2.700 de euro aajuns să conteze chiar şi pentru clienţii din segmentul premium,indiferent de modelul achiziţionat. În plus, acest program ajutădealerul să ofere un discount suplimentar într-o perioadă în caremarja de profit este la un nivel minim", a spusTapalagă.

Potrivit Administraţiei Fondului pentru Mediu, pelista dealerilor care s-au înscris în programul Rabla 2011 apar şiconcesionari ai mărcilor Lexus prin Toyota România, Audi prin TessBraşov, Ada Motors Brăila, Midocar Bucureşti, Porsche Inter Auto,Nurvil Râmnicu Vâlcea şi D&C Impex Oradea. În cazul mărcii BMW,un singur dealer s-a înscris în program, Group West Premium dinOradea. Singura marcă premium cu mai mulţi dealeri înscrişi înprogramul de casare este Mercedes-Benz, cu şapte concesionari -Ţiriac Auto Braşov, Casa Auto Iaşi, RMB Inter Auto Cluj, Casa AutoBucureşti, ATP Exodus Baia Mare, Autoklass Sibiu şi AutoportalRâmnicu Vâlcea. "Anul trecut vânzările Audi prin Rabla au fostocazionale, dar acum chiar există clienţi care întreabă. Înprezent, din totalul vânzărilor de Audi ale Porsche Inter Auto, 8%sunt prin programul de casare", a spus şeful dealerilor PorscheInter Auto. Cel mai ieftin model Audi este cel de clasă mică, A1,al cărui preţ de pornire este de 17.211 de euro cu TVA. Prinprogramul Rabla, preţul acestui model s-ar reduce la aproape 15.000de euro.

Chiar şi aşa, în cazul Audi nu s-au înregistratvolume ridicate de vânzări prin programul de casare pentru modeleleieftine, ci pentru A4 şi chiar A5, modele care pornesc de la 27.980de euro cu TVA inclusă, respectiv 35.000 de euro, unde cele treiprime de casare reprezintă un discount de sub10%.

În cazul Mercedes-Benz, cel mai ieftin model esteA-Klasse 160 BlueEfficiency, care are un preţ de pornire de 17.347de euro cu TVA inclusă şi care costă aproape 14.700 de euro prinprogramul de casare. La BMW, cel mai ieftin model este Seria 1 116icu trei uşi, care porneşte de la 22.382 de euro cu TVA şi care prinprogramul Remat ajunge la aproape 19.700 deeuro.

La nivelul primelor trei luni ale acestui an,vânzările de autoturisme au înregistrat o scădere de aproape zeceprocente - până la 16.700 de autoturisme, potrivit statisticilordin piaţă. Declinul vine pe fondul întârzierii programului Rabla,care anul trecut a demarat la finele lunii februarie, iar acum aînceput pe 18 martie. Chiar şi aşa, vânzările de maşini de lunatrecută au avansat cu aproape 50% faţă de luna anterioară, laaproape 6.100 de unităţi, dar cu 30% sub nivelul atins în perioadasimilară a anului trecut. "Vânzările din martie au fost bune, atâtîn ceea ce priveşte Porsche Inter Auto, cât şi piaţa totală,volumele fiind peste cele înregistrate în primele două luni, cutoate că încă nu demarase programul de casare", spune AlinTapalagă.

O altă problemă cu care se confruntă dealerii de pepiaţa locală este lipsa maşinilor din stoc, în condiţiile în careproducătorii redirecţionează maşini către pieţe care fie şi-aurevenit din criza economică, fie continuă creşterea - precumStatele Unite sau India. "Aceste state absorb mult din producţiamondială de maşini, iar cum multe componente sunt comune cumaşinile europene, pentru producători nu este greu săredirecţioneze automobilele produse către pieţele cu cele mai maricreşteri", a subliniat Alin Tapalagă.

Creşterea pieţelor nu se vede doar din vânzările deautoturisme, cât mai ales prin cele de utilitare. La nivelul luniimartie a acestui an s-au vândut 1.100 de utilitare. "Piaţaautovehiculelor noi s-a situat în luna martie la un nivelcomparabil cu cel din perioada similară a anului trecut. Acestlucru a fost posibil în principal ca urmare a dinamismuluivânzărilor de vehicule utilitare. Evoluţia acestora a compensatscăderea livrărilor de autoturisme către persoanele fizice, scădereexplicabilă prin fenomenul de aşteptare legat de începereaprogramului Remat", a subliniat Fabrice Cambolive, administratorunic al Renault Nissan România, care mai deţine şi funcţia dedirector comercial pentru marca Dacia.

Pe de altă parte, declaraţiile şefului Porsche InterAuto sunt susţinute de statisticile Administraţiei Fondului pentruMediu. La aproape trei săptămâni de la demararea programului dinacest an s-au casat peste 16.100 de rable, dar încă niciun dosar nua fost aprobat de AFM şi implicit nicio maşină nu s-a livrat încăîn cadrul programului. "Primele cifre privind programul Rabla suntpozitive, dacă ţinem cont de numărul de maşini uzate care au fostdeja casate. Acesta indică faptul că cele 60.000 de vehiculeincluse în programul anunţat de Ministerul Mediului vor fi casatedestul de repede, ceea ce ar putea permite o extindere aprogramului", a spus Fabrice Cambolive. În prima fază a programuluiRabla din acest an, Administraţia Fondului pentru Mediu a alocat228 mil. lei (aproximativ 55 mil. euro), ce permit casarea a 60.000de maşini mai vechi de zece ani. În condiţiile în care, pentruachiziţia unui autoturism nou, anul trecut s-au utilizat câte treivouchere cu o valoare nominală de 3.800 lei (900 euro), anul acestacel puţin 20.000 de autoturisme vor fi achiziţionate în cadrulprogramului de casare, cu o primă în valoare totală de 2.700 deeuro.

Maşinile care urmează a fi casate în cadrulprogramului Rabla din acest an vor putea fi predate unuia dintrecele 216 centre de tip Remat la nivel naţional (numărul de centreRemat a crescut faţă de 86, câte erau autorizate în momentuldemarării programului). La nivelul Capitalei, numărul de centreautorizate a crescut de la trei la 15, luând în calcul şi centreledin Ilfov. Anterior, cele trei aparţineau Remat Holding, companiecontrolată de omul de afaceri Mihai Emilian Sofian şi firma germanăspecializată în reciclarea deşeurilor din metale ScholzAG.

Privit simplist, Rabla poate părea doar un programcare impulsionează afacerile dealerilor auto. Privit în ansambluînsă, efectele se răsfrâng asupra mai multor categorii de businessşi, mai nou, şi asupra clienţilor care cumpără o maşină scumpă.Până la urmă, şi aceştia au învăţat în criză să facăeconomii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24