Mediafax.biz Exclusiv

Ce cumpără gigantul american MetLife de la Aviva în România: un asigurător cu active de 50 de milioane de euro şi 250.000 de clienţi

Ce cumpără gigantul american MetLife de la Aviva în România: un asigurător cu active de 50 de milioane de euro şi 250.000 de clienţi

Autor: Ciprian Botea

08.02.2012, 19:37 233

"Una dintre opţiunile grupului după adoptarea strategiei de concentrare pe pieţele unde Aviva are o poziţie dominantă a fost vânzarea celorlalte operaţiuni. Am negociat cu mai multe grupuri financiare, iar MetLife a reprezentat o decizie strategică pentru că asigurătorul are deja un plan de creştere a operaţiunilor din regiune", a declarat Mihai Popescu, CEO al Aviva România.

El nu a precizat cu ce alţi asigurători s-au mai purtat discuţii, afirmând însă că o parte dintre aceştia sunt deja prezenţi pe piaţa românească. Printre asigurătorii mari cu prezenţă locală se numără Generali, Allianz, Vienna Insurance Group sau AXA.

MetLife deţine pe plan local Alico (fosta AIG Life), a treia companie din piaţa asigurărilor de viaţă, pe care au preluat-o în 2010 în cadrul unei tranzacţii globale de peste 15 miliarde de dolari. Operaţiunile Aviva vor fi integrate în Alico după primirea avizelor necesare de autorităţile de supraveghere.

Cele două companii îşi vor derula însă afacerile în mod independent în următoarele luni, fiind de aşteptat ca avizele necesare să fie obţinute până la sfârşitul lui 2012. Autorităţile de la care sunt aşteptate aprobări sunt Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private şi Consiliul Concurenţei.

Avizul Comisiei de Pensii este necesar în condiţiile în care MetLife a cumpărat şi administratorul de pensii private al Aviva, cu active de 104 mil. euro şi peste 400.000 de participanţi. Negocierile dintre Aviva şi MetLife s-au derulat pe aproape tot parcursul anului trecut, dar au căpătat viteză abia în a doua jumătate a lui 2011.

Britanicii au fost asistaţi în cazul acestei tranzacţii de HSBC Advisors şi firma de avocatură Clifford Chance.

Odată cu vânzarea operaţiunilor locale, Aviva a ieşit şi de pe pieţele din Cehia şi Ungaria, afacerile respective fiind cumpărate tot de MetLife.

"Decizia a fost a acţionarilor, dar discuţiile s-au purtat la toate nivelurile şi managementul local a fost implicat la rândul său în aceste negocieri", a spus Popescu.

El conduce Aviva România din luna mai a anului 2010, când a fost recrutat de britanicii de la fosta AIG Life, unde ocupa poziţia de director de marketing. La şefia Alico se află din 2005 Theodor Alexandrescu, care a fost anterior director general adjunct şi director de vânzări al companiei.

Aviva este prezentă în România încă din 1999, fiind una dintre primele companii locale de asigurări de viaţă, dar afacerile s-au dezvoltat lent şi asigurătorul a înregistrat pierderi în mod constant, britanicii fiind nevoiţi de mai multe ori să aducă bani la capital. Conform ultimelor cifre, pierderea din 2010 s-a ridicat la aproape 20 milioane de lei (4,7 milioane de euro).

Popescu spune că Aviva a trecut în 2011 printr-un proces de restructurare, care a presupus concentrarea pe liniile de business profitabile şi reduceri de costuri. El nu a precizat însă dacă asigurătorul a trecut pe profit.

"Tot ce pot să spun este că nu am mai avut nevoie de injecţii de capital în 2011. Am luat o serie de măsuri de reorganizare şi eficientizare a activităţii, inclusiv prin reduceri de costuri."

Grupul britanic adusese cu un an înainte 30 de milioane de lei (7 mil. euro) la capitalul asigurătorului.

Veniturile din prime nete ale asigurătorului au scăzut cu 10-12% anul trecut ca urmare a reorganizării, dar şeful Aviva spune că reducerea de costuri a fost mai amplă. Compania avusese venituri din prime nete de circa 85 de milioane de lei (20 de milioane de euro) în anul 2010.

Asigurătorul a plătit anul trecut despăgubiri cu o valoare cumulată de 2 milioane de euro, cea mai mare despăgubire fiind de 240.000 de euro. Valoarea răscumpărărilor anticipate de poliţe s-a redus cu 13%.

Numărul de angajaţi a scăzut faţă de 2010, dar Popescu nu a precizat care a fost amploarea acestei restructurări. La sfârşitul lui decembrie 2010, Aviva avea 130 de angajaţi. "Numărul de angajaţi a scăzut sensibil în 2011, dar pentru perioada următoare nu mai avem în vedere reduceri de personal."

Aviva are în prezent peste 300 de agenţi de vânzări, dar o mare parte din afaceri sunt derulate prin canalul bancar. Compania are parteneriate de bancassurance cu cinci bănci şi între 30 şi 40% din afaceri vin prin acest canal.

"Canalul bancar a sprijinit dezvoltarea pieţei de asigurări de viaţă în ultimii ani. Chiar şi băncile de talie medie încep să fie interesate de distribuirea de produse de asigurare."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO