Mediafax.biz Exclusiv

Cum a depăşit Romaqua cel mai greu an: „Am făcut tot posibilul să nu devenim un colos cu picioare de lut“

Cum a depăşit Romaqua cel mai greu an: „Am făcut tot posibilul să nu devenim un colos cu picioare de lut“

Autor: Ioana David

28.02.2011, 18:42 80

Palfi,53 de ani, deţine 31% din acţiunile Roma qua, o companie în carelucrează 1.900 de oameni şi care este cel mai mare businessromânesc din producţia de bunuri de larg consum, potrivit unuiclasament al celor mai mari 100 de companii cu ac ţio nariatmajoritar românesc rea lizat de ZF (au fost luate în calculentităţi fis cale şi nu grupuri de firme sau re zultate la nivel degrup).

În portofoliul Romaqua intră brandul Borsec(cea mai vândută apă minerală de pe piaţa locală), berea Albacher(care a câştigat 6% din consumul casnic în trei ani de prezenţă pepiaţă şi într-o luptă crâncenă cu multinaţionale precum Heinekensau SABMiller), dar şi sucurile Cico sau Brifcor, mărci cu tradiţieîn comunism şi relansate de producătorulromân.

Despre primul an în care vânzările companieiau scăzut cu 4% în volum (dar s-au majorat cu 15% în valoare),Palfi spune că "cele mai rele lucruri în pieţele noastre s-auîntâmplat în al doilea semestru din 2010. Nu era nicio predicţiepentru aşa ceva".

În condiţiile în care consumul a scăzut cu5,3% anul trecut faţă de 2009, pentru Romaqua importantă a fost mobilitatea în piaţă, mai ales că portofoliul acoperă pieţele de apeminerale, bere, sucuri, dar şi cafea, segmente în care consumatoruls-a uitat în primul rând la preţ şi la promoţii înainte de acumpăra.

"Nu mă aşteptam la micşo rarea puterii de cumpă rare, la mic şo rarea salariilor, la creş terea TVA. Ad mi teamideea că putem prelungi stag narea României în criză mai mult, însăniciodată nu m-am gândit că poate fi mai rău de atât (ca în2009n.red.)", a mai spus Palfi.

El a mai explicat faptul că anul trecutRomaqua a lucrat cu mai multe bugete, unul "normal", şi plecând deaici, unul optimist şi unul pe care îl clasifică ca fiind "horror"."Nu am fost pe scenariul horror, dar nici prea de parte". Despre2010 mai spune că a fost anul în care la Ro ma qua s-a lucrat încomandament, adică multe şe dinte în care participau mulţi oameniastfel încât deciziile să poate fi luate şi apoi puse în practicărapid. "Am făcut tot posibilul să nu devenim un colos cu picioarede lut şi să ne mişcăm foarte repede pepiaţă".

De altfel, rapiditatea în luarea deciziiloreste şi unul din tre principalele atuuri ale unui business antrepre norial raportat la modul în care se lucrează într-o multi naţională. Cu toate acestea, instabilitatea, lipsa de pre dicti bilitatedin economie, înăsprirea condiţiilor de cre ditare au trimis înmijlocul vârtejului financiar câteva dintre cele mai mari afaceriromâneşti, printre care Diver ta (Octavian Radu), Astra Vagoane(Cristian Burci), Leonar do (Florin Panea) sau Flanco (afacerecontrolată în prezent de Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu de laAsesoft).

"Generaţiei noastre i-a fost dat să treacăprin toate. Am trecut prin comunism, am trecut şi prin cutremure.Acum am dat de criză. Criza ne-a adus foarte multă experienţă şine-a adus cu picioarele pe pământ. Cu toate acestea, nu am pututsă-mi dau seama care au fost cauzele crizei la noi în ţară", a maispus Palfi, care a adăugat că pentru multe afaceri locale se poatespune că "glonţul ne-a fluierat pe la ureche în2010".

Acţionarul Romaqua nu a vorbit deloc despreprofitul sau pierderile din 2010, dar, potrivit datelor de laMinisterul Finanţelor, producătorul s-a aflat pe pierderi şi în2008 şi în 2009, cu un rezultat negativ cumulat de 15 milioane deeuro. Compania nu a redus numărul de angajaţii şi nici nu are învedere o asememea măsură în perioadăurmătoare.

Cum stă Romaqua pe principalelepieţe

Anul trecut, compania a înregistrat o cifră deafaceri mai mare cu 17% comparativ cu nivelul de 532,2 mil. lei(125,8 mil. euro) din 2009. În aceste condiţii, afacerile companiei ar fi putut ajunge anul trecut la 622 mil. lei (147 mil.euro). În 2010 volumele vândute de companie au avut un declin de4%.

Ma nagerul Romaqua este însă preocupat de scăderea volumelor, despre care spune că a atins toate pieţele pe careactivea ză.

"În 2008 s-a anunţat criza. Noi am avutcreşteri. În 2009 a continuat, dar noi am rămas pe plus. În 2010,când toată lu mea începea să iasă din criză, noi am avut primul ande recul de 4%. Nu e mult. Îl putem reface oricând, dar ca săajungem aici trebuie să refacem o parte din condiţiile economicedin primul semestru al anului 2010".

Potrivit companiei, în 2010 cota proprie pepiaţa apelor îmbuteliate a fost de 26%, pe piaţa de still drinks(băuturi răcoritoare plate) a atins 36%, dar a luat şi peste 6% dinconsumul casnic de bere. Romaqua are în portofoliu şi branduriprecum Borsec, Stânceni, Aquatique, (apă), Giusto (sucuri), QuickCola, Albacher, Dorfer (bere) sau cafeauaMetropolitan.

Anul acesta compania are în vedere creştereazonei acoperite cu distribuţie proprie în condiţiile în careactivează prin patru divizii în prezent: două în Bucureşti (princare ajunge şi în judeţul Ilfov) şi apoi pe Valea Prahovei (fabricapentru băuturile răcoritoare Giusto pe care o are în portofoliueste situată în Buşteni, judeţul Prahova) şi în judeţul Alba (laSebeş în judeţul Alba este situată fabrica de bere în care s-auinvestit 40 mil.

euro, potrivit datelor anterioare). Palfi nu adorit însă să ofere mai multe detalii despre acestproiect.

Pariul pe brandurileistorice

Grupul din industria băuturilor Romaqua se numă ră printre marile afaceri pornite de antreprenori români înprimii ani de după căderea regimului comunist, pun ctul de plecarefiind privatizarea companiei de stat Com chim prin metoda MEBO(Management Em plo yee Buyouts, preluarea companiei de cătremanagement şi sa la riaţi).

Controlul afacerii Romaqua a fost încă de laînceput în mâna a doi oameni de afaceri: Octavian Creţu şi Nico laePalfi. Ei şi-au majora în 2009 participaţiile în cadrul Rom aquaGroup până la peste 90%, prin achiziţia pa che telor deţinute deMihai Ispas şi Ştefan Botez, doi din tre cei patru acţionari maridin firmă. Prin acea tran zac ţie Creţu a devenit acţionarulmajoritar al Romaqua, cu o participaţie de 60%, în timp ce Palfiare 31% din titlu ri.

Romaqua se numără de altfel printre puţinelecompanii care, pe lângă lansările de produse noi, au mizat şi pebranduri tradiţionale. Astfel anul trecut a lansat Cico, unuldintre brandurile care existau şi înainte de1990.

"Am avut oportunitatea să putem îmbutelia şisucuri tra diţionale româneşti pentru că nu trebuie să ne fieruşine de istoria noastră. Din acest punct de vedere ne-am aplecatspre Lămâiţa, Zmeurica, Brifcor, Cico (branduri din portofoliulRomaqua - n.red.). Dar le-am luat timid deocamdată. Alte branduri(vechi - n.red.) nu avem pentru că înainte de Revoluţie nu existauprea multe pe fiecare bucăţică din piaţa de food", a mai spusPalfi. El a menţionat că la nivelul statelor din întreaga UniuneEuropeană există o tendinţă de a aduce în prim-plan brandurilevechi, pe principiul "nostalgiei".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO