Mediafax.biz Exclusiv

Eşecul liberalizării în energie: niciun client nu şi-a schimbat furnizorul. Surpriza la gaze naturale: 100 de consumatori au renunţat la Distrigaz

Eşecul liberalizării în energie: niciun client nu şi-a schimbat furnizorul. Surpriza la gaze naturale: 100 de consumatori au renunţat la Distrigaz

Autor: Roxana Petrescu

18.03.2011, 11:18 99

Niciuncasnic nu a renunţat la vechiul furnizor de energie electrică, darsunt circa 100 de persoane care au decis să meargă pe mâna unui altfurnizor de gaze naturale.

Care suntexplicaţiile?

"Ca urmare a liberalizării pieţeide energie, un singur consumator casnic şi-a manifestat intenţia dea-şi schimba furnizorul de energie, fără succes", spunreprezentanţii Electrica, cel mai mare furnizor şi distribuitor deenergie controlat de statul român care mai are în portofoliu treifiliale: Electrica Transilvania Nord, Electrica Transilvania Sud şiElectrica Muntenia Nord.

Teoretic, în cazul în care piaţaar fi fost liberalizată în realitate, orice casnic şi-ar fi pututnegocia contractul de alimentare cu energie electrică cu oricefurnizor prezent în piaţă, cum sunt de exemplu Energy Holding,Petprod, EGL Power & Gas şi alţii.

La fel stau lucrurile şi în cazulfurnizării de gaze naturale, unde există şi alte companii de profilîn afară de fostele Distrigaz-uri. Prin schimbarea furnizorului nuse schimbă şi reţeaua de energie sau de gaze naturale, adicăserviciul de distribuţie, ci numai serviciul defurnizare.

Nici în cazul fostelor filialeale Electrica, deţinute în prezent de investitori privaţi precumcehii de la CEZ, italienii de la Enel sau germanii de la E.ONlucrurile nu stau diferit.

"Liberalizarea totală a pieţei afost realizată prin HG 638 din 20 iunie 2007, când toţi clienţii auprimit dreptul de a-şi alege furnizorul de energie electrică. Cutoate acestea, în tot acest timp niciun client casnic nu a decis săschimbe furnizorul CEZ Vânzare. Au fost înregistrate câteva cereride oferte din partea clienţilor casnici, dar niciuna nu s-aconcretizat în semnarea unui contract negociat", spune la rândul eiMirela Dima, directorul general executiv al CEZ Vânzare, companiaactivă cu precădere în regiunea Olteniei.

Germanii de la E.ON, companiecare are activităţi atât de pe partea de distribuţie a gazelornaturale, cât şi pe energie electrică în zona Moldovei, spun larândul lor că niciun client casnic nu a decis să treacă la un altfurnizor de electricitate. Enel, care este prezent în regiunileDobrogea, Banat şi Muntenia Sud, nu a dorit să răspundă până laînchiderea ediţiei.

De ce liberalizarea este doar pehârtie

"Consumatorii casnici nu decid săîşi schimbe furnizorul datorită protecţiei oferite în acest momentde sistemul de tarife reglementate la consumatorii finali, cu altecuvinte, furnizorii nu pot oferi un preţ mai bun decât celreglementat. În acest moment, prin schimbarea furnizorului deenergie un consumator casnic va obţine o creştere a valoriifacturii de energie electrică", spun reprezentanţiiElectrica.

Potrivit statisticilor europene, casniciidin România au printre cele mai mici preţuri la energia electrică,cu circa 40% sub media europeană. La începutul acestui an problemaliberalizării preţurilor la energie electrică şi la gaze naturale afost atinsă şi de FMI. Astfel, în baza unui calendar care ar trebuirealizat în 2011, în perioada 2013- 2015 vor exista creşterisuccesive de tarife astfel încât piaţa liberă a energiei să nu maifie un concept pur teoretic.

"Preţurile finale reglementate la energiesunt stabilite de către Autoritatea Naţională de Regle men tare înDomeniul Energiei (ANRE) şi sunt diferenţiate pe categorii deconsumatori. În concluzie, o mobilitate redusă pe piaţaconsumatorilor casnici de energie poate fi explicată prin nivelulscăzut al preţurilor reglementate de care aceştia beneficiază, şicare sunt aplicate de către toţi furnizorii impliciţi. Situaţiaeste similară şi pentru consumatorii casnici de gaze naturale, carebeneficiază de un nivel scăzut al preţurilor reglementate şi carediferă foarte puţin de la un furnizor la altul", explicăreprezentanţii E.ON România.

Astfel, în contextul în care nicio ofertă nupoate fi mai bună decât cea de preţ reglementat, logica economicăpentru care cineva ar dori să-şi schimbe furnizorul deelectricitate dispare.

"Deşi teoretic toţi clienţii, inclusiv ceicasnici, pot beneficia de energie din piaţa nereglementată, practicaceastă energie este considerabil mai scumpă decât cea din piaţareglementată de către ANRE, deci clienţii casnici aleg să rămânăcaptivi din motive financiare", explică la rândul său reprezentantaCEZ Vânzare.

Ce este de făcut pentruliberalizare?

"Pentru liberalizarea pieţei deenergie măsurile necesare ar putea fi eliminarea tarifului social,reglementarea achiziţiei de energie pe piaţă cu eliminareacontractelor pe termen lung, disponibilitatea consumatorilorcasnici de a plăti un tarif mai mare, comparabil cu cel practicatpentru agenţii economici. Liberalizarea preţurilor la energiepresupune eliminarea contractelor reglementate", spunreprezentanţii Electrica.

Deşi discuţia privindliberalizarea pieţelor de energie şi gaze naturale este una caredurează de ani de zile, măsurile concrete au întârziat să apară.Problema este că actualul context economic face şi mai dificilă oastfel de măsură ţinând cont că foarte mulţi consumatori casnici aufost afectaţi de şomaj sau de tăieri de salarii.

Care este preţulliberalizării?

Dincolo de acest lucru mai suntşi alţi factori care vor scumpi semnificativ energia, menţinereatarifelor reglementate ameninţându-i deopotrivă atât peproducătorii, cât şi pe furnizorii de energie electrică. Deexemplu, investiţiile în energia regenerabilă vor mări facturile laelectricitate prin sistemul de promovare de care beneficiază acesteproiecte.

Practic, un furnizor de energieva avea costuri mai mari privind achiziţia de curent electric,costuri care mai departe ar trebui transmise în facturi. Mai mult,din anul 2013 producătorii de energie electrică va trebui săplătească pentru emisiile de dioxid de carbon eliberate înatmosferă, lucru care din nou va duce la creşterea preţului laenergie. Peste toate acestea se adaugă necesarul de investiţiievaluat la miliarde de euro pentru înnoirea parcului de producţiede energie din România în contextul în care aproximativ 80% dinunităţile montate au durată de viaţă depăşită. Astfel, în contextulunor tarife reglementate mici, toate aceste investiţii necesaresunt foarte greu de recuperat.

"În pofida eforturilor făcute dea descentraliza piaţa, ultimii ani au arătat că autorităţile şipoliticienii sunt în principal concentraţi pe protecţia socialăprin îngheţarea preţurilor la utilităţi. Aceasta nu este o soluţiepe termen lung şi va cauza o acumulare de presiune în sistem", spunreprezentanţii E.ON România, care susţin că intervenţia statului înpiaţă ar trebui să fie la un nivel cât mai scăzutposibil.

"Criza economică şi financiară apus o presiune suplimentară pe piaţa energetică românească care s-aadăugat la vechile probleme: lipsa de eficienţă sau a resurselorfinanciare, precum şi a unei strategii clare şi stabile de a crea opiaţă competitivă", au mai precizat oficialii E.ONRomânia.

Niciuna dintre companiileîntrebate nu a precizat însă cu cât ar putea creşte factura lacurent în cazul unei liberalizări a pieţei.

"În contextul actual al pieţei deenergie electrică din România este greu de spus la cât ar trebui săajungă preţul energiei în momentul liberalizării preţurilor. Acesteestimări ţin în principal de efectele pe care le pot generareglementările şi legile care trebuie aliniate la directiveleeuropene", a mai precizat Mirela Dima, directorul general executival CEZ Vânzare.

Surpriza la gaze: 100 de oameniau trecut la alt furnizor

Dacă pe partea de energieelectrică lucrurile sunt îngheţate de patru ani de zile, pe parteade furnizare a gazelor naturale nemţii de la E.ON spun că suntcirca 100 de consumatori casnici care au decis să schimbefurnizorul de gaze naturale.

"Din iulie 2007 până în prezentmai puţin de 100 de clienţi casnici ai E.ON din România şi-auexercitat opţiunea de a-şi schimba furnizorul de energie, aceştiafiind doar din segmentul de furnizare a gazelor naturale", spunreprezentanţii E.ON România, fără a da explicaţiisuplimentare.Cifra este însă extrem de mică ţinând cont de faptul căE.ON deserveşte 1,5 milioane de consumatori de gazenaturale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO