Mediafax.biz Exclusiv

FM Logistic din Timişoara se aşteapta la afaceri cu 20% mai mari in 2011, deşi piaţa a scăzut anul trecut

FM Logistic din Timişoara se aşteapta la afaceri cu 20% mai mari in 2011, deşi piaţa a scăzut anul trecut

Autor: Ioana Mihai

08.04.2011, 15:15 42

"Anul trecut am muncit mult mai mult pe aceiaşibani", spune Cătălin Olteanu-Heel, director general al FMLogistic.

În anul fiscalcare s-a încheiat la 31 martie, cifra de afaceri a companiei a fostde 20 milioane de euro, faţă de 18 milioane de euro în 2009. Pentrucă preţurile serviciilor logistice - transport, depozitare şialtele, cum ar fi împachetări speciale s-au redus, în medie cu 10%,"a trebuit să bugetăm mai multă muncă", spuneOlteanu.

El este depărere că piaţa "se aliniază pe alţi parametri", cerându-se acummai multă productivitate şi eficienţă. Dat fiind că anul trecut FMLogistic a câştigat doi noi clienţi şi are acum în portofoliu optcompanii cu care lucrează permanent pentru serviciile de depozitare(cele de transport fiind sezoniere), rezultatele financiare de anultrecut s-au menţinut la un nivel constant.

Pentruserviciile de transport, "clienţii vin şi pleacă, în mod constantfiind în jur de 80-100 de firme care apelează la serviciilenoastre", spune Olteanu-Heel.

Că pretenţiilecresc văzând cu ochii se vede limpede şi din faptul că s-a scurtatmult timpul de lucru pentru un nou contract. "Într-o afacerenormală, dura una, două luni negocierea, încă una planificarea şiapoi alta implementarea", spune Olteanu, care precizează că acumtoate aceste etape se petrec în cel mult o lună şijumătate.

Pentru maimultă muncă este însă nevoie de mai multe <unelte>, iar FMLogistic a cumpărat anul trecut 10 noi remorci, parcul ajungândacum la 55 de unităţi. Pentru anul în curs, firma a mai bugetat 1,8milioane de euro pentru încă 20 de remorci. În plus, operatorullogistic a investit într-un nou spaţiu de depozitare, la Petreşti,în urma unei investiţii de 15 milioane deeuro.

Chiar şi aşa,"acum nu avem spaţiu gol, dar am creat premisele pentru a aveadisponibilităţi", spune Olteanu. Pentru că, de la o vreme,companiile care cer servicii de logistică întreabă, din start, "Aispaţiu gol?", preferând să lucreze cu operatori care au depozitelibere, explică directorul FM Logistic.

Stocul despaţii logistice moderne va atinge anul acesta un milion de metripătraţi în Bucureşti, conform unui studiu realizat de KingSturge.

"Nivelulchiriilor va rămâne în jur de 4,0-4,25 euro/mp, iar rata deneocupare va scădea foarte puţin, de la 15% la 14%", spune IrinaIliescu, senior industrial negotiator în cadrul King SturgeRomânia. Motivul ţine de faptul că tranzacţiile se realizează, încontinuare, mai degrabă în scopul relocărilor, decât alextinderii.

De regulă,investiţiile în spaţii logistice nu pot fi bugetate înainte de avedea precis care sunt nevoile clienţilor. "Sunt companii dindomeniul farma, de pildă, care au nevoie de condiţii speciale dedepozitare, cu temperaturi controlate, de -15 grade Celsius sau 2-8grade Celsius", explică Olteanu.

Compania pecare o conduce a debutat anul trecut în zona de farmaceutice, iartimişoreanul speră ca numărul de contracte pentru firmele de profilsă crească. El spune că FM Logistic a demarat o investiţie dedicatăunui nou client şi poartă negocieri cu încă ofirmă.

Firma are douăspaţii de depozitare, unul în Petreşti şi celălalt la Dudeşti,lângă Timişoara. Alegerea locurilor în care au fost construitedepozitele n-a fost deloc întâmplătoare, pentru că, aşa cum suntaşezate, asigură acces facil la forţă de muncă sezonieră. "A fostun caz când am semnat un contract vineri seara, iar luni aveam încă200 de oameni angajaţi punctual pentru proiect", spune directorulFM Logistic, care are acum 700 de angajaţi permanenţi, mai mult cu7% faţă de anul anterior.

Olteanupovesteşte că sunt clienţi care doresc împachetări speciale pentruacţiuni de marketing care fac apel la latura emoţională aconsumatorilor. Mai cu seamă de sărbători - iarna, în martie sau dePaşti - este nevoie de mult personal pentru a pune într-un pachet,de exemplu, un cadou tematic. Pentru aceste proiecte punctuale,oamenii din satele învecinate depozitelor sunt disponibili,povesteşte directorul firmei.

Şeful FMLogistics are experienţă în mai multe domenii: a pornit ca inginerproiectant în industria de armament, a trecut apoi în zonamanagementului de programe, ajungând manager demarketing.

"Următorul pasa fost Solectron România, o firmă pe care o consider mai degrabăşcoală decât un loc de muncă."

Drumul său înaceastă firmă a plecat de la "customer support engineer", trecândapoi prin diverse funcţii până la cea de manager de operaţiuni aactivităţilor de la Timişoara. În 2006 a decis să intre în FMLogistic, "la recomandarea unui amic, căruia îi mulţumesc azipentru sfatul de atunci". Intrat în companie ca manager detransport, a urcat alte câteva trepte - cea de manager regionalpentru operaţiunile de la Timişoara, iar de un an este directorgeneral al firmei.

Este optimistîn privinţa evoluţiei afacerilor companiei şi spune că obiectivulfirmei este să crească cifra de afaceri anul acesta cu 4 milioanede euro.

"Ne lipsesc 8milioane de euro ca să ne simţim mai bine şi ne-am propus acesttarget pentru următorii doi ani", spune Olteanu. El precizează căîn momentul în care a stabilit ţinta de creştere a fost atent săfie tangibilă şi, mai mult, să poată fi atinsă "fără să riscăm preamult în piaţă". Cu alte cuvinte, firma de logistică nu este dispusăsă cumpere cotă de piaţă şi să piardăprofit.

Cât de fezabileste însă un asemenea obiectiv, în condiţiile în care economiasuferă, în continuare, iar creşterile raportate de InstitutulNaţional de Statistică (0,1% pe ultimul trimestru din 2010) indicămai degrabă o stagnare a declinului?

Olteanumărturiseşte că vede semne de revigorare economică, de vreme cefirma pe care o conduce manipulează mărfuri de consum - atât pentruproducători, cât şi pentru retaileri.

"Nu ne bazămpreviziunile doar pe cifre seci, luăm în calcul şi pulsul zilnic alpieţei."

El se aşteaptăca până la finalul anului consumul să crească cu un procent de douăcifre, cel puţin în volum.

"Oamenii vorcumpăra produse, chiar dacă mai ieftine, pentru că au trecut maibine de doi ani din criză", spune optimist directorul FM Logistic.Are totuşi o rezervă: lumea arabă şi preţul petrolului. Dacă preţulbarilului "o ia razna", niciuna dintre aşteptările lui CătălinOlteanu, după cum spune chiar el, nu va mai sta înpicioare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO