Mediafax.biz Exclusiv

Francezii de la Cetelem s-au extins odată cu marii retaileri şi au crescut creditarea cu 25%

Francezii de la Cetelem s-au extins odată cu marii retaileri şi au crescut creditarea cu 25%

Autor: Ciprian Botea

21.11.2011, 18:45 202

Gilles Zeitoun, care conduce Cetelem de aproape doi ani, spune că cel mai bine s-au vândut anul acesta creditele în magazin şi finanţările de nevoi personale şi afirmă că împrumuturile acordate în criză au o calitate superioară celor de dinainte de criză datorită condiţiilor de creditare mai stricte, dar şi reticenţei clienţilor de a se îndatora excesiv.

"Calitatea creditelor acordate în ultimii trei ani este mult mai bună deoarece la sfârşitul anului 2008 ne-am modificat politica de acordare a împrumuturilor. Cred că după această perioadă de criză toată lumea a învăţat ceva şi atât creditorii, cât şi clienţii sunt mai responsabili acum", consideră Zeitoun.

Cetelem vinde doar credite în lei cu dobânzi fixe - 14,9% pe an la creditele de nevoi personale, în scădere cu 1,5 puncte procentuale faţă de nivelul din primăvară.

Datorită calităţii mai bune a creditelor acordate în criză ritmul de acumulare a creditelor neperformante s-a diminuat în 2010 şi anul acesta după ce atinsese un vârf în 2009.

Şeful Cetelem spune că în primele nouă luni costul cu riscul a scăzut cu 35% faţă de aceeaşi perioadă din 2010.

Creşterea vânzărilor de credite de consum la nivelul întregii pieţe este estimată la 10% pentru anul acesta, dar Zeitoun spune că rambursările sunt în continuare mai mari decât volumele noi, astfel că piaţa ar putea reveni la nivelul de dinainte de criză abia în 2013-2014.

"Piaţa este încă foarte jos comparativ cu nivelul de dinainte de criză. Noi am reuşit să creştem peste media pieţei pentru că partenerii noştri din retail şiau extins reţelele şi pentru că am încheiat parteneriate noi. Totodată am început să promovăm din nou creditele de nevoi personale prin campanii în presă şi afişaj stradal după ce în 2009 am renunţat la campaniile de publicitate pentru aceste produse." Cele mai multe finanţări sunt acordate pentru achiziţia de electrocasnice, urmate de creditele pentru cumpărarea de mobilier şi articole de mobilier.

Creditele vândute de Cetelem în magazine au înregistrat o creştere cu 35% în primele nouă luni. Cetelem are parteneriate cu retaileri precum Cora, Auchan, Dedeman sau Flanco, iar de anul acesta compania vinde credite pentru achiziţia de bunuri şi în magazinele Domo şi Leroy Merlin, retailerul francez de bricolaj care a intrat pe piaţa locală în luna septembrie.

Compania acordă şi credite de nevoi personale la punctele de vânzare din magazine.

Vânzările de credite de nevoi personale au crescut cu 41% după primele nouă luni. Cetelem vinde în magazine şi carduri de credit şi are în prezent un portofoliu de 317.000 de carduri, acesta fiind al treilea cel mai mare portofoliu de carduri deţinut de o instituţie financiară locală, potrivit datelor disponibile pe piaţă. Compania a emis în primele nouă luni 33.000 de carduri de credit.

"Ne-am stabilit o ţintă de vânzări de 50.000 de carduri de credit pentru întreg anul. Suntem în linie cu acest obiectiv pentru că în ultimul trimestru al anului se înregistrează de obicei o activitate mai intensă", a precizat Zeitoun.

Cetelem nu face publice datele intermediare privind volumul creditelor noi sau portofoliul total. La sfârşitul anului trecut, compania avea însă un portofoliu de credite de circa 800 mil. lei, în scădere de la 900 mil. lei în decembrie 2009, semn că în ciuda creşterii cu două cifre a vânzărilor acestea nu au reuşit să ţină pasul cu rambursările.

Cardurile de credit reprezintă circa 40% din portofoliul total al Cetelem, în timp ce creditele în magazin şi cele de nevoi personale ajung la 32% şi respectiv 23% din total. Creditele auto ajung la 5% din portofoliul total.

Şeful Cetelem mai spune că şi refinanţările de credite se vând foarte bine ca rezultat al elimină rii de anul trecut a comisionului de rambursare anticipată la împrumuturile pentru populaţie. "Noile reglementări de pe piaţă au o contribuţie pozitivă. Ordonanţa 50 a favorizat transparenţa pe piaţă şi a încurajat procesul de refinanţare, iar măsurile privind limitarea creditului în valută sunt de asemenea bine-venite deoarece mulţi clienţi nu măsoară neapărat riscul valutar înainte să se împrumute."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO