Mediafax.biz Exclusiv

Harta retailului modern în 2011. Bucureştiul, o altă ţară: unu din cinci magazine este în Capitală

Harta retailului modern în 2011. Bucureştiul, o altă ţară: unu din cinci magazine este în Capitală

Harta retailului modern în 2011

Autor: Cristina Rosca

11.01.2012, 19:04 781

Istoria celor 15 jucători internaţionali a început oficial să se scrie în 1996, odată cu intrarea Metro Cash & Carry în România, însă aceştia şi-au luat avânt în ultimii opt ani, când au fost deschise peste 700 de magazine.

Jucători precum Carrefour sau Mega Image au început să deschidă magazine încă din perioada de boom, când consumul creştea şi cu peste 20%. Decizia giganţilor francezi, germani sau belgieni este explicabilă, în condiţiile în care în aceea perioadă românii îşi umpleau coşurile cel puţin o dată pe săptămână. În aceste condiţii, companiile s-au înghesuit în judeţele cu cele mai mari salarii, cu cele mai mici rate ale şomajului şi cu cele mai mari niveluri ale PIB per capita.

Pe primul loc în topul preferinţelor retailerilor se găseşte Capitala împreună cu judeţul Ilfov, unde există în total 173 de magazine pe toate cele patru formate, de cinci ori mai multe decât în Cluj şi Hunedoara, următoarele clasate.

"În Bucureşti este cea mai mare concentrare de bani şi este normal ca retailerii să vrea să absoarbă o parte din aceştia. În viitorul apropiat cred că aici vor continua să fie cei mai mulţi bani", spune Sorana Georgia, care conduce operaţiunile locale ale lanţului de supermarketuri Billa, cu afaceri de peste 270 mil. euro. Ea crede că în capitală ar putea să se mai deschidă pe viitor magazine pe format mai mic, de tip convenience, însă pe format mare nu prea mai este loc.

În ultimul an în Bucureşti s-au deschis câteva zeci de magazine, cele mai multe însă pe format de supermarket. Retailerii Mega Image, Carrefour şi Profi, toţi activi pe segmentul supermarketurilor, "se bat" pentru cucerirea capitalei şi a localităţilor din apropiere, fiecare având peste zece unităţi. Cei mai activi au fost belgienii de la Mega Image, care au peste 90 de unităţi în judeţul Ilfov şi în Bucureşti. Singurii care nu şi-au concentrat atenţia doar aici au fost discounterii Lidl, Penny Market şi Minimax.

Discounterii, singurul format de retail modern care a reuşit să acopere toate judeţele ţării, au mizat pe judeţele Hunedoara şi Braşov, unde există 20 şi respectiv 16 magazine. Avantajul acestor retaileri este faptul că prin preţuri mici şi magazine de mai mici dimensiuni (de doar câteva sute de metri pătraţi) pot pătrunde şi în oraşele cu mai puţin de 30.000 de locuitori şi cu salarii mai mici. În aceste condiţii, discounterii se află în topul celor mai extinse reţele de comerţ. Astfel, Lidl, ultimul jucător intrat pe piaţă oficial în 2011, are 129 de magazine, iar Penny Market, al doilea clasat, 128. Cei doi jucători au deschis doar în ultimul an peste 30 de magazine împreună.

Deşi consumul a început să scadă începând cu 2009, trendul menţinându-se şi în 2011, jucătorii din retailul modern au continuat să investească sute de milioane de euro în deschiderea de magazine. Doar anul trecut şi-au deschis porţile aproape 150 de noi unităţi, acesta fiind cel mai bun an pentru retailul modern din acest punct de vedere.

"Există o serie de motive pentru care retailerii au continuat să investească bani în deschiderea de noi magazine chiar şi în contextul scăderii consumului. Astfel, în cazul segmentului de supermarketuri, deschiderea de unităţi noi reprezintă un demers în vederea securizării de locaţii în diverse oraşe din ţară.

În cazul discounterilor, cel de-al doilea segment care a mizat pe expansiune, este vorba de continuarea unor planuri începute în ultimii ani", crede Szabolcs Nemes, principal în cadrul companiei de consultanţă strategică Roland Berger Strategy Consultants România.

Astfel, adaugă el, aceştia au căutat terenuri, ulterior le-au cumpărat, iar apoi au trecut la construcţie. Mai mult, "cred că în cazul discounterilor se mizează într-o anumită măsură şi pe creşterea vânzărilor. Aceşti jucători se bazează şi pe reorientarea consumatorului dinspre alte formate", conchide el.

Deşi marile reţele nu au comunicat încă rezultatele financiare pe 2011, datele de la nouă luni arată că doar extinderea a reuşit să menţină pe creştere vânzările magazinelor moderne. Retailerii care au frânat expansiunea sunt şi cei ale căror rezultate vor fi mai afectate de scăderea puterii de cumpărare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO