Mediafax.biz Exclusiv

Manuela Banu, Orkla: Am restructurat înainte de criză şi apoi am putut păstra beneficiile angajaţilor

Manuela Banu, Orkla: Am restructurat înainte de criză şi apoi am putut păstra beneficiile angajaţilor

Autor: Gabriel Razi

01.07.2011, 11:20 381

"Creşterea a venit atât dintr-un avans de 5% al vânzărilor învolum, cât şi din creşterile de preţ. Acestea au fost date demajorarea TVA şi de scumpirea materiei prime până la 80% care însănu s-a reflectat în totalitate în preţul final al produselor",explică Manuela Banu, 43 de ani, care conduce afacerile Orkla FoodsRomânia din 2008.

Afacerile de anul trecut alenorvegienilor de la Orkla sunt mai mici cu 6%, respectiv 13% decâtcele din 2009 şi 2008. Manuela Banu spune că a reuşit anul trecutsă aducă compania peste pragul de rentabilitate după ce în ultimiidoi ani pierderile totale ale Orkla în România s-au ridicat lapeste 13 milioane de euro.

Pierderile sunt prezente înbilanţurile Orkla în patru din cei nouă ani de când compania esteprezentă pe piaţa locală, astfel că în 2007 acţionarii au decis sărestructureze afacerea locală, mişcare care a ţinut compania pelinia de plutire în cei mai grei ani din ultimuldeceniu.

"Decizia de restructurare a fostluată în 2007.La momentul respectiv erau câţiva ani la rând în carerezultatele financiare nu au fost corespunzătoare. S-a simţitnevoia restructurării afacerii. Era vorba de o criză internă, eramo companie care făcuse multe achiziţii însă reorganizarea care aurmat a făcut să fim pregătiţi la momentul crizeieconomice."

Astfel în 2007 şi 2008norvegienii de la Orkla au închis fabricile din Craiova şiTârgovişte şi au mutat producţia în celelalte trei fabrici deţinute de companie în România.

"Nu am făcut restruc turărimasive şi nici nu am tăiat din beneficiile angajaţilor în timpulcrizei economice".

Acum compania produce în Româniapate, ketchup sau margarină la Bucureşti, Iaşi şi Covasna, însăacum Manuela Banu "se luptă" cu un nivel al consumului care ascăzut cu 5% în primele luni după alte cinci procente, dar şi cuscumpirea materiilor prime.

Suferă din cauza materiilor primeşi a consumului scăzut

În consecinţă Orkla România şi-aadaptat strategia de pe piaţa internă pentru a se concentra într-omai mare măsură pe segmentul produselor de bază.

"Consumatorii s-au reorientatcătre zona de produse economice, am fost mult mai prezenţi pe acestsegment prin muştarul La Minut sau prin intrarea în categoriaeconomică pentru pate."

Pe de altă parte, materiile primeprecum uleiul sau făina folosite de Orkla pe linia de producţie amargarinei sau a blaturilor pentru patiserie s-au scumpit înultimul an cu până la 80%. Această evoluţie a determinat încercareade a eficientiza zona de producţie.

Pentru că nu vede o revenirerapidă a consumului pe piaţa internă Manuela Banu a decis că firmatrebuie să se uite şi pe pieţele din jur şi să accelerezeexporturile către comunităţile de români, dar şi către alte ţăridin regiune.

Un angajat a adus contracte deexport de un milion de euro

Anul trecut în cadrul companiei aapărut şi o divizie de export, care se bazează acum pe o singurăpersoană, care a reuşit să obţină contracte în valoare totală de unmilion de euro.

"Vizăm în general ţările vecinepentru produsele profesionale, iar pentru celelalte produse atâtţările în vecinate, cât şi ţările unde sunt comunităţi deromâni."

Acum Orkla livrează în ţărilevecine produse din gama profesională, precum margarina saublaturile pentru patiserie, în timp ce în ţările în care suntcomunităţi mari de români ajung pateurile sau kechup-urile subbrand-urile din România.

"Acum exportăm 4%-5% dinproducţie, în jur de 1-1,5 milioane de euro. Pentru acest an vizămun plus de 500.000 de euro la export."

Pe piaţa locală Orkla Foods intră încompetiţie pe anumite segmente cu jucători recum Unilever sauScandia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO