Mediafax.biz Exclusiv

Miza în distribuţia de bunuri de larg consum a devenit câştigarea de noi contracte sau clienţii concurenţei

Miza în distribuţia de bunuri de larg consum a devenit câştigarea de noi contracte sau clienţii concurenţei

Autor: Adelina Mihai

10.08.2011, 19:41 258

Confruntaţi cu o scădere a vânzărilor deproduse alimentare, băuturi şi tutun de 9,7% în primele şase luniale acestui an, distribuitorii s-au văzut nevoiţi să găseascăsoluţii alternati ve prin care să reziste condiţiilor de pe piaţă.Marii jucători de pe piaţă, la vârful căreia se află în continuareinvestitorii libanezi care controlează Interbrands şi Top BrandsDistribution, spun că piaţa a scăzut anul trecut cu 20- 30% învolum, în mare parte din cauza pieţei negre a ţigărilor.

"Faţă de anul trecut, evoluţia pe totalbusiness a fost pozitivă, compania înregistrând un plus de 5% învaloare. Pentru acest an estimăm o creştere de 5-10% faţă de 2010",spune Ana Roşioru, new business&development manager în cadruldistribuitorului Whiteland Sales& Mar keting, parte a companieiWhiteland Import Export, cu afaceri de 88 mil. euro în2009.

Din luna mai a acestui an, companiadistribuie şi produsele alimentare sub brandurile Pescado (Bonitoşi Salmar), Nutisal (brand sue dez premium de mixuri de alune, nucisi alte oleaginoase) şi Mission Foods (lipii Deli Wraps şi tortillachips, produse în Olanda).

Au schimbat strategia cu cel mai mareclient

Pentru jucătorii din distribuţie, cele maiimportante contracte sunt cele încheiate cu producătorii deţigarete, care generează 70-80% din cifra de afaceri. În cazuldistribuitorului Top Brands Distribuiton, numărul doi de pe piaţă,colaborarea cu Philip Morris, producătorul ţigărilor Marlboro, i-aadus anul trecut 80% din cifra de afaceri.

"Anul 2011 este un an al schimbărilor majoreîn activitatea noastră. În primul rând, începând cu acest an,oferim servicii de logistică pentru Philip Morris (şi nu dedistribuţie cum era până acum - n.red.). Pe de altă parte,continuăm să dezvoltăm brandul DarLactate, prin extinderea gamei deproduse şi mărirea ariei de acoperire", spune Wael El Ghadban, execu tivul de origine palestiniano-libaneză care conduce Top BrandsDistribution, o companie cu afaceri de 324 mil. euro anul trecut şi525 de angajaţi.

De altfel, Philip Morris a pus punct în 2009co la borării cu distribuitorul Astral Impex, care a intrat anultrecut în insolvenţă, iar distribuţia a fost preluată de companiileSimba Invest şi Top Brands Distribution. Pentru Simba Invest, companie deţinută de doi antreprenori din Bacău, contractul cu PhilipMorris a însemnat o creştere a vânzărilor cu până la 70% anultrecut şi a plasat compania pe locul 3 în piaţă, la afaceri depeste 230 milioane euro.

Şi Agroalim Distribution, un jucător aflatîn topul primilor zece mari distribuitori de FMCG, care face partedin grupul american Smith field, a semnat anul acesta noi contractede distribuţie pentru îngheţata Mars, produsele din carne de pasăreTransavia şi lactatele Meggle.

Piaţa nu e destul de maturăîncă

Deşi trece printr-o perioadă destul dedificilă, pe piaţa de distribuţie de bunuri de larg consum mai esteloc şi pentru alţi distribuitori, care dacă vor să aibă succes, vatrebui să găseas că noi nişe.

Şi reprezentanţii Agroalim Distribution auspus că mai există potenţial "enorm" de creştere pe unele segmentedin piaţa de distribuţie FMCG, un exemplu în acest sens fiindreprezentat de consumul de legume congelate, care în România estede sub 1 kg/cap de locuitor, în timp ce în ţările din Europa deVest acesta se situ ează în jurul valorii de 7-9 kg/caplocuitor.

"Piaţa bunurilor de larg consum are o evoluţie dinamică, apariţia de produse private label la toţi mariijucători din retailul modern ne-a arătat că piaţa încă nu a ajunsla maturitate da torită migrării consumatorilor de la produse leconsacrate către tendinţa de a încerca produse noi cu preţuriaccesibile", crede Anca Biciuşca, Key Account Executive în cadruldistribuitorului Lekkerland Convenience, cu afaceri de 42 mil. euroanul trecut.

"S-a observat o uşoară creştere a cifrei deafaceri în prima jumătate a anului datorită preluării distribuţieicătre noi clienţi. Am semnat contracte cu doi mari clienţi", a maispus Biciuşcă.

Minus 3% la şase luni în afacerileElgeka - Ferfelis

Cei care nu au reuşit să obţină noicontracte în prima parte a anului spun că au semnale bune pentrusemestrul al doilea. "Evoluţia a fost bună în prima jumătate aanului 2011, vânzările reuşind să atingă ţintele stabilite pentruaceastă perioadă. Din punctul de vedere al cifrei de afaceri,aceasta este cu 3% mai mică decât în 2010 pentru primele 6 luni", aspus Ana Ma ria Popa, marketing manager în cadrul distribuitoruluiElgeka - Ferfelis România, care a avut afaceri de 70,5 mil. euroanul trecut. Compania estimează că va ajunge la finele acestui anla o cifră de afaceri de 70,7 mil. euro, într-o uşoară creştere."În prima parte a anului nu am semnat contracte noi, dar ampregătit terenul pentru a face acest lucru în cea de-a douajumătate a lui 2011", adaugă Popa. Compania are în prezent 444 deangajaţi, cu 56 mai puţini decât în perioada similară a anuluitrecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO