Mediafax.biz Exclusiv

Primăriile ar putea să ceară bani contribuabililor pentru plata online a taxelor şi impozitelor

Autor: Dumitrache Adrian

28.01.2011, 15:43 22

Posibilitatea ca primăriile să solicite contribuabililorachitarea, parţială sau integrală, a comisionului pe care acesteaîl vor achita pentru operaţiunile de plată online efectuate decetăţeni este prevăzută în HG 1.235/2010 privind Sistemul naţionalelectronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizândcardul bancar (SNEP), care va fi disponibil la adresa web www.ghiseul.ro.

"Comisionul perceput de furnizorul de servicii de acceptare deplăţi electronice (...) poate fi suportat de către contribuabil, deinstituţia publică sau în orice altă variantă aleasă de instituţiapublică la momentul înregistrării în SNEP", potrivit hotătârii deguvern.

Pentru fiecare tranzacţie efectuată de un contribuabil, primăriava achita un comision de cel mult 2% din suma transferată deacesta, dar nu mai mult de 30 lei, potrivit unui proiect de ordinal Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale(MCSI).

Documentul a fost elaborat împreună cu Ministerul Administraţieişi Internelor şi Ministerul Finanţelor Publice şi va pune înaplicare Normele metodologice privind SNEP.

"Primăriile care se vor înscrie în SNEP îşi vor informacontribuabilii prin poştă cu confirmare de primire că, începând cuo anumită dată, pot accesa www.ghiseul.ro printr-un user şi oparolă. După ce s-au autentificat în sistem, aceştia pot afla cetaxe şi impozite au de plătit către autoritatea locală de careaparţin şi vor putea să le achite online cu ajutorul unui cardbancar", a declarat pentru MEDIAFAX Marius Fecuiru, secretar destat în MCSI.

Proiectul de ordin include şi posibilitatea ca datele deautentificare să fie obţinute la ghişeul instituţiei publicebeneficiare care a înregistrat contribuabilii, prin mijloaceelectronice securizate sau alte metode identificate şi agreateîmpreună cu aceştia.

"Un contribuabil deja înregistrat în SNEP nu va mai fiînregistrat de către o altă instituţie publică beneficiară,păstrându-şi informaţiile de autentificare existente", seprecizează în proiectul de act normativ.

Ministrul Comunicaţiilor, Valerian Vreme, a declarat la 20ianuarie că în cel mult două săptămâni de la acea dată, prinaccesarea sistemului www.ghiseul.ro, contribuabilii dincinci localităţi vor putea să achite taxele şi impozitele online.El a evitat să nominalizeze cele cinci primării.

Potrivit HG 1.235/2010, publicată în Monitorul Oficial la 14decembrie 2010, instituţiile publice care desfăşoară activităţi deîncasare a taxelor şi impozitelor au obligaţia să se înregistrezeîn SNEP, la fel şi băncile care vor să furnizeze servicii deacceptare de plăţi electronice.

Astfel, în termen de şapte luni de la adoptarea HG vor intra înSNEP localităţile cu populaţie mai mare de 150.000 de locuitori,urmând ca oraşele cu până la 150.000 de locuitori să se înroleze însistem în cinci luni de la expirarea termenului primei etape, darnu mai târziu de un an de la data intrării în vigoare a actuluinormativ.

Ulterior va avea loc şi înregistrarea comunelor şi ainstituţiilor publice nevizate de primele două etape, în termen de6 luni de la încheierea celei de a două etape, dar nu mai târziu de18 luni de la data intrării în vigoare a HG 1.235/2010.

Potrivit proiectului de ordin la MCSI, pe lângă comisionulaferent fiecărui transfer online, primăriile vor plăti instituţieide credit acceptatoare de plăţi electronice şi un comision de celmult 300 de euro (echivalentul în lei) pentru verificareaconformităţii transferului de date cu specificaţiile standard aleSNEP, care se va percepe o singură dată, la înregistrareainstituţiei publice în SNEP.

În plus, autorităţile administraţiei publice centrale şi localevor mai achita şi o sumă de bani aferentă transferării sumelor dincontul colector (deschis la respectiva instituţie de credit) în celal Trezoreriei statului, care nu va depăşi nivelul comisionuluistandard practicat de instituţiile de credit pentru decontareaordinelor de plată de mică şi mare valoare.

SNEP este administrat şi operat de Centrul Naţional deManagement pentru Societatea Informaţională (CNMSI), instituţieaflată în subordinea MCSI.

Primăriile care se înscriu în SNEP vor furniza administratoruluisistemului, în termen de 10 zile de la activarea propriului cont,informaţiile referitoare la toţi contribuabilii care au CNP/NIF sauCIF/CUI (pentru persoane fizice autorizate) valid şi au obligaţiide plată către instituţia publică respectivă.

Aceste informaţii, care vor fi actualizate în termen de treizile de la luarea la cunoştinţă a unei modificări, vor fi furnizateadministratorului SNEP într-un anumit format.

Astfel, informaţiile vor include denumirea şi CIF-ul instituţieipublice beneficiare, CNP/NIF sau CIF/CUI (pentru persoane fiziceautorizate) al persoanei care are obligaţia de plată, numele şiprenumele/denumirea persoanei pentru care are obligaţia de plată,adresa persoanei care are obligaţia de plată, tipul obligaţiei deplată, codificarea internă a veniturilor (informaţie opţională),detalii privind obligaţia de plată, suma de plată şi data la care afost actualizată obligaţia de plată.

Contribuabilul va completa aceste date pe www.ghiseul.ro şi, pentru efectuareatranzacţiei, va introduce datele aferente cardului bancar îninterfaţa procesatorului şi va autoriza plata.

După efectuarea unei tranzacţii cu autentificare, SNEP va emitecontribuabilului o dovadă de plată ce va conţine numărul dovezii deplată, data plăţii (data autorizării tranzacţiei), CNP/NIF sauCIF/CUI (pentru persoane fizice autorizate) al persoanei pentrucare s-a achitat obligaţia de plată, codul şi denumirea obligaţieibugetare, denumirea şi CIF-ul instituţiei publice beneficiare, sumaplătită şi explicaţii.

În cazul plăţilor fără autentificare, SNEP va emitecontribuabilului la adresa de e-mail menţionată anterior o dovadăde plată cu acelaşi informaţii.

"Restituirea sumelor aferente obligaţiilor de plată cu debit,care nu pot fi înregistrate de către instituţia publică beneficiarăca urmare a utilizării de către plătitor a unui CUI eronat, seefectuează de către instituţia publică beneficiară în termen demaxim 2 zile lucrătoare de la data primirii fişierelor generate",se spune în proiectul de ordin.

Prin procedurile şi mecanismele pe care le va defini şiimplementa, operatorul SNEP va asigura sistemului o disponibilitateonline de minim 361 de zile pe an.

"Indisponibilitatea online a SNEP va fi de maxim şase oreconsecutive pentru funcţionalitatea de plată fără autentificare adebitelor contribuabililor. Indisponibilitatea online a SNEP va fide maxim 12 ore consecutive pentru toate celelalte funcţionalităţiale SNEP", se mai spune în proiectul de act normativ.

Potrivit datelor din nota de fundamentare a HG 1.235/2010, înRomânia există doar 12 autorităţi publice locale care au dezvoltatsisteme de plată a taxelor şi impozitelor online, o autoritatepublică locală care a dezvoltat un sistem de plată neasistată taxeşi impozite prin mijloace electronice şi circa 100 de autorităţipublice locale care au dezvoltat sisteme de plată asistată de taxeşi impozite prin mijloace electronice.

Documentul citează şi concluziile unui studiu al Băncii Mondialedin anul 2008, care arată că, la nivel global, introducerea detehnologii IT&C în cadrul interacţiunii cetăţean - stat şimediul de afaceri - stat a generat importante reduceri decheltuieli, ajungând până la 80% în cazuri punctuale, precumAustralia sau Noua Zeelandă.

"În cazul României estimăm o reducere a cheltuielilor deaproximativ 40% în cazul implementării unui sistem naţionalintegrat funcţional precum şi o creştere de aproximativ 10% înprima fază în privinţa gradului de colectare a taxelor şiimpozitelor", se mai spune în nota de fundamentare.

Potrivit datelor Băncii Naţionale a României, numărul cardurilorvalide aflate în circulaţie în România era de 12,58 milioane deunităţi la finele lunii septembrie 2010, în scădere de la 12,8milioane de unităţi la sfârşitul anului 2009.

Dintre acestea, 10,39 milioane de carduri aveau funcţie dedebit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO