Retail

Cora a cumpărat în criză terenuri şi se pregăteşte de extindere

Cora a aşteptat ieftinirea terenurilor şi are cel mai agresiv plan de extindere anunţat pe piaţa hipermarketurilor

Autor: Cristi Moga

07.11.2010, 17:23 13

Potrivit estimărilor ZF, francezii au plătit în ultimii doi anipeste 50 mil. euro doar pentru terenuri, ţinând cont că au achitat13 mil. euro doar pentru te renul uzinei Hidromecanica din Braşov,alte 9 mil. euro fiind plătite pentru terenul fostei fabrici Ascodin Bacău.

Marii jucători găsesc în recesiune cea mai bună perioadă pentrua-şi pre găti terenul în vederea realizării unor mari investiţii,mizând pe o revenire consistentă a economiei.

"În acest an şi anul trecut am securizat terenuri şi spaţiipentru 15 magazine noi, care vor fi inaugurate în următorii treiani. Majoritatea magazi nelor viitoare vor fi pe terenuricumpărate, dar vom avea şi spaţii în chirie", a declarat pentru ZFPhilippe Lejeune, directorul general al Cora România, aflat la BaiaMare, unde francezii au deschis la sfârşitul săptămânii trecute celde-al cincilea hipermarket din România. Cel puţin trei unităţi noivor fi inau gurate în următorul an, în cadrul cen trelor comerciale Galleria Arad, City Park din Constanţa şi într-un spaţiupropriu aflat în construcţie la Drobeta-Turnu Severin, urmând ca îniarna acestui an să înceapă lucrările de construcţie la un aldoilea hipermarket în Constanţa.

Investiţiile totale pentru deschiderea celor 15 hipermarketuriîn următorii trei ani pot fi estimate la peste 300 mil. euro,ţinând cont că firma a în ce put să îşi adapteze magazinele şipentru oraşe mai mici, cu o putere mai scăzută de cumpărare, dupăce a inaugurat în acest an cel mai mare hipermarket din România, încadrul centrului comercial Sun Plaza din Bucureşti.

"Bugetul de investiţii pen tru anul viitor este de 50-60 demilioane de euro", a precizat Lejeune.

Lupta pentru prima poziţie pe segmentul de hipermarketuri, opiaţă de 3,3 miliarde de euro anul trecut, disputată de cincireţele internaţionale, s-ar putea ascuţi şi mai puternic înurmătorii trei ani.

Cora, reţeaua cu cele mai mari vânzări per unitate din România,anunţă un plan agresiv de extindere pentru următoarea perioadă,care ar putea duce retailerul francez la un portofoliu de 20 deunităţi. Cora are în prezent cinci hipermarketuri, dintre care unude dimensiuni mai mici, respectiv de 4.500 mp în mallul Gold Plazadin Baia Mare.

"Anul viitor vor fi deschise cel puţin trei magazine noi, înDrobeta-Turnu Severin, Constanţa şi Arad, dar am putea inaugura şiun al patrulea hipermarket", a declarat pentru ZF Philippe Lejeune,directorul general al Cora România.

Magazinele din Constanţa şi Arad de anul viitor vor fiinaugurate în centrele comerciale City Park şi Galleria, în timp cela Severin va fi construit un magazin independent.

"Bugetul de investiţii pentru anul următor este de 50-60 demilioane de euro.Banii vor proveni atât din fonduri proprii, de lacompania-mamă, cât şi din credite bancare", a precizat Lejeune.

Compania mai deţine terenuri în Galaţi, Bacău, Braşov, dar şi înConstanţa, şi mai are contracte de închiriere pentru proiecteprecum ParkLake Plaza din Bucureşti sau Adora Mall din Craiova, acăror construire este însă stopată în prezent. "Strategia noastrăeste de a găsi terenuri în centrele oraşelor. Odată ce le-am găsit,negociem preţul. Dacă ies calculele, cumpărăm"', explică Lejeunealgoritmul după care s-a ghidat în ultimii doi ani.

În acest an francezii au deschis două magazine, unu în centrulcomercial Sun Plaza din Bucureşti, în luna februarie, şi un aldoilea la sfârşitul săptămânii trecute, în cadrul mallului GoldPlaza din Baia Mare.

"Suntem foarte mulţumiţi de magazinul din Sun Plaza. Vânzărilecresc de la o lună la alta", spune Lejeune despre cel mai marehipermarket la ora actuală din România, inaugurat în mijloculcrizei.

În condiţiile în care numărul centrelor comerciale inaugurate înurmătorii ani va fi redus, retailerii ar putea prelua rolul dedezvoltatori imobiliari, ţinând cont că au acces mai uşor lafinanţări, atât din partea acţionarilor, cât şi de la bănci."Plănuim să facem un centrul comercial foarte mare în Constanţa, cuo suprafaţă de 60.000 de metri pătraţi, în care vom investi 100 demilioane de euro. Avem un teren de cinci hectare în centru oraşuluişi intenţionăm să începem construcţia anul acesta, în decembrie,finalizarea fiind programată pentru 2012", a mai spus şefulCora.

În prezent francezii deţin în România cinci magazine, trei înBucureşti şi alte două în Cluj şi Baia Mare. Anul trecut, cu treimagazine operaţionale, Cora a realizat venituri de 329 de milioanede euro, res pectiv o medie de aproape 110 mi lioane de euro permagazin. Această productivitate per magazin va începe să scadă înurmătorii ani, în condiţiile în care mai multe unităţi vor fi dedimensiuni mai mici, situate în afara Bucureştiului. La fel s-aîntâmplat şi în cazul liderului pieţei, spre exemplu, reţeauaCarrefour, care a ajuns la vânzări de circa 45 mil. euro permagazin, după ce s-a extins puternic în provincie.

În prezent, cei mai mari jucători de pe această piaţă suntCarrefour (1,02 mld.euro), Kaufland (871 mil. euro) şi Real (760mil. euro), dar Carrefour şi Real au frânat puternic în ultimul anritmul de expansiune.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24