Retail

Gold Plaza: De ce pariază ungurii şi austriecii 70 de milioane de euro pe un mall într-un oraş de 140.000 de locuitori

Gold Plaza: De ce pariază ungurii şi austriecii 70 de milioane de euro pe un mall într-un oraş de 140.000 de locuitori

Autor: Cristi Moga

04.11.2010, 18:23 13

Înlipsa primarului, condamnat pentru corupţie, la inaugurareamallului Gold Plaza din Baia Mare au fost prezenţi CEO-ul de 9miliarde de euro al grupului austriac Immofinanz, care a venitînsoţit de o "armată" de reprezentanţi ai companiei, proprietariicompaniei maghiare Futureal, dezvoltatorul proiectului, saudirectorul general al Cora România PhilippeLejeune.

Ce i-a determinat pe aceşti investitori săcontinue dezvoltarea unui mall de 30.000 de metri pătraţi într-unoraş ca Baia Mare, cu o populaţie de circa 140.000 de locuitori,jumătate faţă de Cluj sau Timişoara? "Pe o rază de 50 de minute demers cu maşina locuiesc 1,2 milioane de locuitori fără alternativede cumpărături într-un centru comercial de asemenea dimensiuni",explică Eran Socher, managerul companiei Futureal care a fostresponsabil de dezvoltarea acestui proiect. Compania Futureal afost asistată în dezvoltarea mallului de casa de avocatură ŢucaZbârcea & Asociaţii.

C&A, New Yorker sau LC Waikiki, la BaiaMare

Într-adevăr, în Baia Mare există competiţie pesegmentul de comerţ alimentar, fiind magazine Kaufland, Real sauBilla, dar cel mai important mall modern de asemenea dimensiuni seaflă la o distanţă de 150 de kilometri, la Cluj. În acestecondiţii, în ciuda scăderilor vizibile din consum în aceastăperioadă, dezvoltatorii proiectului au convins, alături de ColliersInternational, agentul proiectului, retaileri europeni importanţi,precum C&A, New Yorker sau LC Waikiki să deschidă magazine înBaia Mare, oraş a cărui economie se bazează pe industria deprelucrare a lemnului, dar şi pe ceaextractivă.

Alături de aceste magazine de îmbrăcăminte aumai ocupat spaţii în cadrul centrului comercial şi cei mai mariretaileri de electronice şi electrocasnice de pe piaţă - Domo şiAltex -, în timp ce Cinema City a investit 4,5 mil. euro într-unmultiplex cu şase săli, inaugurat odată cu mallul, iar Cora ainvestit 4 mil. euro într-un hipermarket mai mic, de 4.500 de metripătraţi.

Zona de food-court este ocupată integral, darnu sunt prezenţi cei mai mari jucători de pe zona de fast-food,precum KFC, McDonald's sau Burger King, spaţiile fiind închiriateîn general către proprietari locali derestaurante.

Per total, proprietarii Gold Plaza au ajuns înziua deschiderii cu 86% din spaţiile mallului închiriate, urmând caîn câteva zile să fie inaugurat şi un centru de conferinţe, care vaduce gradul de ocupare la 89%, considerat satisfăcător pentruaceastă perioadă.

Aşteptările financiare au fost însă ajustatesemnificativ, în condiţiile în care proprietarii au fost nevoiţi săreducă din chirii pentru a atrage clienţi. "Ne aşteptăm ca înprimul an de funcţionare să avem venituri din chirii de 3,5 milioane de euro", a declarat Eduard Zehetner, CEO-ul Immofinanz,grup care se află în proces de achiziţie integrală a centruluicomercial din Baia Mare.

Cum sunt chiriile faţă de anii deboom

Cu alte cuvinte, ţinând cont de datele oferitecu privire la gradul de ocupare a proiectului, chiria medieestimată pentru primul an este de circa 12 euro/metrul pătrat, cucirca 40% mai mică faţă de centrele comerciale inaugurate înperioada de boom imobiliar. În aceste condiţii, după primul an suntrecuperate doar aproximativ 5% din investiţie, în timp ce băncilesolicită dobânzi de 7-8% pentru creditele acordate în vedereadezvoltării unor proiecte de malluri.

"Toţi clienţii din mall au atât chirie fixă,minimă, cât şi procent din încasări, când acestea vor ajunge la unanumit nivel. Pe măsură ce vânzările vor creşte, chiriaşii vorîncepe să plătească chirii mai mari", explică reprezentanţiiColliers.

Creditul pentru dezvoltarea mallului din BaiaMare a fost obţinut de la banca MKB, care a mai finanţat şiconstrucţia centrului comercial Atrium Center din Arad, inauguratla începutul acestui an.

L-au egalat pe Dascălu

Prin deschiderea mallului de la Baia Mare,Immofinanz l-a egalat pe omul de afaceri Iulian Dascălu,proprietarul Iulius Mall, în privinţa numărului de centrecomerciale deţinute, în condiţiile în care austriecii mai au înportofoliu şi proiectele Armonia Arad, Euromall Piteşti şi PolusCenter Cluj. Atât Immofinanz, cât şi Dascălu mai au programatăpentru luna septembrie a anului viitor câte o nouă deschidere,austriecii la Constanţa, iar antreprenorul român laIaşi.

"Investiţia în acest proiect arată căinteresul nostru pentru România a rămas ridicat în ciuda climatuluieconomic. Acesta este al patrulea mall al nostru în România şipromitem că nu este ultimul. Anul viitor în septembrie vom deschideun nou proiect în Constanţa, iar în termen de cinci ani mi se pareo cifră rezonabilă să ajungem la zece centre comerciale în România.Vom vedea. Avem în România terenuri pentru a construi aproape oriceîn următorii zece ani", a mai declarat Zehetner de laImmofinanz.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO