Mediafax.biz Exclusiv

Retailerii alimentari au simţit creşterea de 10% a consumului. În fashion şi cosmetice vremea a adus scăderi. Dar „recesiunea se mai şi termină“

Retailerii alimentari au simţit creşterea de 10% a consumului. În fashion şi cosmetice vremea a adus scăderi. Dar „recesiunea se mai şi termină“

Situaţia economică a fost resimţită diferit de jucătorii din comerţ.

Autor: Cristina Rosca

05.03.2012, 18:49 153

După mai bine de doi ani de scăderi aproape continue, cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a trecut pragul critic cu creşteri timide de 2-3% în ultimele trei luni ale anului trecut. Acesta a fost unul dintre primele semnale optimiste date de consum după ce criza economică, reducerile de salarii şi prime şi disponibilizările i-au făcut pe români mai precauţi şi mai atenţi la cheltuieli. În ianuarie datele de la Institutul Naţional de Statistică au întărit crezul că se întrevăd şanse de revenire stabilă a consumului. Ce vor arăta datele din februarie şi martie? "Semnale de revenire a consumului au tot fost. Încă din octombrie şi noiembrie am văzut tot mai mulţi oameni în magazine.

Asta în principal în Bucureşti. După terminarea trimestrului trei salariul net, în special în sectorul privat, a crescut. Odată cu el a crescut şi consumul şi nivelul de trai", spune analistul financiar Dragoş Cabat. El mai spune că există un decalaj de circa patru-şase luni între momentul în care îşi revine economia şi momentul când îşi revine consumul.

Analistul explică de asemenea că această tendinţă de creştere a consumului se va menţine şi în următoarele luni, în condiţiile în care şi economia va avea o evoluţie bună. "Vom vedea o creştere a consumului şi în lunile care vor urma." De aceeaşi părere este şi Sorana Georgia, singura româncă aflată la conducerea unui jucător din top 10 în retailul modern. Ea conduce din vara anului trecut lanţul de supermarketuri Billa, cu afaceri de circa 280 de milioane de euro în 2010, ultimul an pentru care există informaţii financiare.

"Recesiunea se mai şi termină. Noi pornim la drum cu un buget optimist. Mai mult, mizăm pe deschideri de magazine în acest an şi nu am fi făcut acest lucru dacă nu credeam într-o revenire a consumului." Sorana Georgia a anunţat pentru acest an un plan de expansiune de cel puţin zece magazine, faţă de doar şase anul trecut.

Billa nu este singurul retailer care mizează puternic pe expansiune în acest an.

Profi, Mega Image şi Lidl au planuri pentru circa 170 de magazine, mai multe decât au deschis anul trecut toţi jucătorii din retailul modern. Companiile străine care activează în comerţul modern local au deschis magazine în fiecare din ultimii trei ani marcaţi de scăderi ale consumului. Spre deosebire de retailerii locali, cei străini au forţa financiară să investească sute de milioane de euro în expansiune, fiind susţinuţi de companiile mamă.

Deşi jucători precum Kaufland sau Carrefour au mers mai departe cu deschiderile de magazine, situaţia economică dificilă i-a determinat pe turcii de la FIBA săiasă de pe piaţă. Ei au vândut magazinele G'Market către Carrefour şi Mega Image. De asemenea, Minimax Discount, singurul jucător român din comerţul modern, controlat de omul de afaceri Dinu Patriciu, a închis toate cele 58 de magazine şi a intrat în insolvenţă.

Situaţia economică a fost însă resimţită diferit de jucătorii din comerţ. Un exemplu în acest sens este lanţul belgian Mega Image care a deschis anul trecut 33 de magazine şi are în plan alte 80 de deschideri în 2012. Acesta este cel mai ambiţios plan anunţat până acum de un retailer pe piaţa locală. Nici Lidl nu rămâne mult în urmă cu un total de 71 de magazine în acest an. "În lunile ianuarie şi februarie ale acestui an au fost inaugurate şapte noi magazine Lidl. Lidl România va continua expansiunea în funcţie de anumiţi factori, precum găsirea terenurilor adecvate şi obţinerea autorizaţiilor de construcţie", afirmă reprezentanţii Lidl.

Ei mai spun că nu au estimări pentru lunile următoare în ceea ce priveşte evoluţia consumului, însă vor miza pe oferte.

"Crezul nostru este de a le oferi zilnic clienţilor cele mai bune oferte." Ofertele, reducerile şi promoţiile au fost ridicate la un rang înalt în ultimii trei ani, când eticheta roşie pe care scria "reduceri" părea singura care îi mai determina pe oameni să cumpere.

Pentru că au simţit apetitul românilor pentru promoţii, mulţi retaileri s-au îngrămădit să taie preţurile.

Magazinul de mobilă şi decoraţiuni interioare kika din zona de vest a Capitalei a anunţat recent că se aşteaptă în luna martie la o creştere a vânzărilor cu 10% comparativ cu o lună normală, ca urmare a unei perioade de două săptămâni de reduceri. Câteva sute de produse kika vor fi reduse cu până la 50%.

Kika nu este singurul retailer care a apelat la această armă. Magazinele de haine,încălţăminte şi cosmetice şi-au tapetat geamurile cu mesaje de reduceri încă de la începutul anului.

Totuşi în acest an pentru magazinele de haine nici măcar reducerile nu au reuşit să atragă oameni în magazine din cauza vremii nefavorabile.

"Vremea a făcut ca mai multe malluri din ţară să se închidă mai devreme. Mulţi oameni nu au putut ajunge în magazine chiar dacă voiau să cumpere, iar acest lucru s-a simţit în vânzări", spune un executiv din industria de fashion. El este însă sigur că primăvara va veni cu creşteri importante pentru industrie.

De aceeaşi părere este şi Constantin Tudorache, cel care conduce de mai bine de un deceniu Sarantis România, proprietarul producătorului de cosmetice Elmiplant.

"Vremea şi drumurile blocate au făcut ca afacerile noastre să scadă cu circa 4% în primele două luni din an. Camioanele cu produse au fost blocate în trafic şi nu am putut livra." Totuşi omul de afaceri spune că este optimist în ceea ce priveşte 2012, compania pe care o conduce bugetându-şi o creştere de 5- 6%.

Singurii care au avut de câştigat de pe urma vremii au fost retailerii cu dominanţă alimentară. Ameninţarea de ger şi vreme rea i-a mânat pe consumatori în magazine să îşi facă provizii. Cozile ce se întindeau pe câţiva zeci de metri şi coşurile pline au dublat în unele cazuri vânzările magazinelor.

Retailerii spuneau că vânzările au fost mai bune decât de Crăciun.

După două luni în care au fost ajutaţi de ger, retailerii alimentari şi-ar putea pune speranţele în luna aprilie în sărbătorile pascale care ar putea menţine consumul pe plus.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO