Mediafax.biz Exclusiv

Site-urile care vând cupoane de reduceri ar putea atrage 15 mil. euro de la clienţi în 2011

Site-urile care vând cupoane de reduceri ar putea atrage 15 mil. euro de la clienţi în 2011

Autor: Anca Arsene-Barbulescu

15.04.2011, 13:36 44

Intrarea la finalul anului trecut pe piaţa dinRomânia a Groupon, cea mai mare companie care vinde cupoane dereduceri din lume, n-a făcut decât să deschidă şi mai mult apetitulconsumatorilor pentru astfel de oferte. Pe scurt, criza, veniturilemai mici şi dorinţa oamenilor de a economisi pentru vremuri şi maigrele a dus la apariţia unei pieţe noi, care a prins elan de la bunînceput şi a dat speranţe multor afaceri mici din ţară că existăşanse să se întoarcă încasările şi clienţii dealtădată.

Românii au cheltuit aproape trei milioane de euro peastfel de site-uri care vând cupoane de reduceri în primele treiluni din acest an. Numai în martie, sumele alocate în aceastădirecţie s-au ridicat la 1,13 milioane de euro, în creştere cu62,9% faţă de luna precedentă, când nivelul a fost de 0,71 demilioane de euro, potrivit unui raport realizat de Byte Flux, oagenţie de web şi dezvoltare software care a lansat la începutulacestui an agregatorul de oferte disponibile pe mai bine de 40 desurse de cupoane Redutti.ro. În acest ritm, piaţa ar urma săîncheie 2011 la o valoare de cel puţin 12 milioane de euro, însămai plauzibilă pare o estimare spre 15 milioane de euro, încondiţiile în care perioada sărbătorilor de Paşte şi de Crăciunaduc în mod tradiţional afaceri în creştere pentru comercianţi, iarcupoanele de reduceri sunt deja folosite drept cadouri pentrupersoane apropiate.

Site-uri precum Groupon, FunDeal sau Zumzi publicăzilnic una sau mai multe oferte cu reduceri de cel puţin 50% faţăde preţul obişnuit practicat de furnizorii de servicii, diminuareconvenită cu aceştia din urmă după negociere. Din preţ, vânzătorulde cupoane reţine un comision care înseamnă practic câştigul, iarrestul merge la furnizor. De regulă, comisionul se învârte în jurula 30-40 de procente din total, ceea ce înseamnă, de cele mai multeori, că furnizorul serviciilor nu îşi acoperă nici măcar costurile.Câştigul în cazul din urmă vine din simplul fapt că firma atrage obază de clienţi şi mizează pe fidelizarea lor, lucru care încă nuprea se întâmplă. Abordarea ar trebui să fie însă cu totul alta,lucru care explică de ce ofertele actuale sunt în multe cazuriprost gândite. Logica ar fi ca ele să acopere momente moarte aleafacerii, ore sau zile în care clienţii nu vin şi nu un interval decâteva luni în care consumatorii pot alege când să beneficieze deserviciu.

Deocamdată, companiile care acceptă să publice ofertepe site-uri precum Groupon se gândesc mai degrabă să atragă cât maimulţi clienţi. Prin urmare, reducerile sunt împinse cât se poate înextrema de sus, iar preţurile pentru servicii de altfelcostisitoare ajung la valori modice de câţiva lei. Spre exemplu,unul dintre cele mai vândute cupoane din acest an a fost unabonament la o sală de fitness care a costat un leu pentru optşedinţe. Lesne de intuit faptul că aproape 3.000 de consumatori,câţi au cumpărat cuponul de reducere, au ajuns să se calce lapropriu pe picioare pe perioada valabilităţiiofertei.

În total, numai în luna martie au fost vânduteaproape 120.000 de cupoane pentru puţin peste 1.300 de oferte,adică în medie 90 de clienţi pentru fiecare ofertă şi un preţ deaproximativ 40 de lei pentru fiecare cupon. Cele mai multe dintreaceste oferte sunt pentru servicii de îngrijire personală, dovadăşi cheltuielile de peste 343.000 de euro pentru astfel de cupoanenumai luna trecută, urmate de servicii medicale, cu o cotă de 30,5%din vânzările totale de cupoane şi excursiile în ţară şi înstrăinătate, care au cumulat în martie vânzări de 150.000 de euro,potrivit statisticilor agenţiei Byte Flux. Oferta cu cele mai mariîncasări, spre exemplu, a fost un implant dentar cu coroanăceramică pentru care consumatorii au plătit 657 de lei în loc de3.130 de lei, încasările totale prin FunDeal.ro, site-ul care apublicat oferta, ridicându-se la peste 76.000 de euro. Iar pe loculal doilea în clasamentul cupoanelor cu cele mai ridicate încasări afost o corecţie cu laser a miopiei sau astigmatismului; oferta învaloare de 2.050 de lei, la jumătate faţă de preţul practicat declinică, a fost cumpărată de 129 de persoane, însumând aproape63.000 de euro.

În sine, creşterea pieţei de cupoane de reduceri esteperfect justificată. Mii de consumatori sau, mai bine zis,consumatoare petrec zi de zi cel puţin zece minute pe astfel desite-uri în căutarea unor oferte. De multe ori ajung chiar săcumpere cupoane pentru servicii de care altfel n-ar fi avut nevoie,lucru de care profită din plin vânzătorii de cupoane, carepromovează valoarea economiilor pe care le poate face un consumatorprin achiziţia de cupoane, distrăgând atenţia de la nevoia realăpentru respectivul produs sau serviciu. Mai exact, a fost vorbadespre 3,4 milioane de euro luna trecută, adică nici mai mult, nicimai puţin decât triplu faţă de sumele pe care clienţii le-ar ficheltuit în
mod normal.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO