Mediafax.biz Exclusiv

Ţiriac jr.: În doi-trei ani vrem să găsim un partener extern pentru divizia noastră auto pentru a ne ajuta să mergem mai sus

Ţiriac jr.: În doi-trei ani vrem să găsim un partener extern pentru divizia noastră auto pentru a ne ajuta să mergem mai sus

IMPERIUL LUI ŢIRIAC

Autor: Bogdan Alecu

11.01.2012, 18:55 645

Ion Alexandru Ţiriac, 35 de ani, fiul miliardarului Ion Ţiriac şi cel care îl reprezintă în consiliile de administraţie ale companiilor unde acesta deţine acţiuni, spune că anul 2011 a fost unul "mai liniştit" decât 2010 pentru Ţiriac Holdings, în timp ce creşterea economică de anul trecut nu s-a simţit pe nici un sector pe care activează compania, profitul fiind obţinut din reducerea costurilor.

"Niciuna dintre divizii nu m-a nemulţumit anul trecut. Divizia auto este exact unde mă aşteptam să fie la în ceputul anului trecut, iar piaţa s-a aşezat deja, nemaifiind variaţii atât de mari de scăderi sau creşteri. Noi am reuşit să devenim mai flexibili şi mai pregătiţi, suntem mai în formă datorită operaţiunii de reducere a costurilor de anul trecut", a spus Ion Alexandru Ţiriac.

Alături de schimbarea conducerii holdingului, unde CEO-ul Petru Văduva a fost înlocuit de doi directori operaţionali - Iulian Voevod pentru segmentul auto şi transport aerian şi Bogdan Lungu pentru segmentul de imobiliare şi servicii financiare, compania a demarat anul trecut cea mai amplă operaţiune de rebranding şi reorganizare de pe piaţa locală, care are în centru noul blazon.

O revenire la vechiul sistem cu un CEO nu este exclusă, însă nu se află pe lista de priorităţi.

"Ion Ţiriac e ultima voce înainte de orice decizie"

"Dacă în următoarele şase-douăspre zece luni simt că lucrurile nu merg cum trebuie sau apare un CEO extrem de capabil şi consiliul de administraţie hotărăşte că este oportun să-l angajăm, atunci o vom face, dar acest lucru nu este pe lista noastră de priorităţi", a spus Ţiriac Jr. În plus, el a subliniat că "Ion Ţiriac ajută compania cu sfaturi şi cu simţul său despre business, pe care nimeni nu-l are mai bine dezvoltat. El este ultima voce înainte de semnare. Eu aici sunt un consultant, nu deţin funcţie executivă, dar vorbim despre o afacere de familie".

Pentru a dezvolta şi în anii următori divizia Ţiriac Auto, care include peste 60 de centre auto care comercializează şapte mărci, printre care Ford, Mercedes-Benz, Hyundai, Land Rover, Range Rover şi Jaguar, Ţiriac ia în calcul intrarea într-un parteneriat cu o companie din afara României, aşa cum a procedat şi în cazul băncii sau a companiei de asigurări.

"Planul nostru este ca la momentul oportun, în următorii doi-trei ani, să găsim un partener extern pentru Ţiriac Auto. Am ajuns la un stadiu la care este nevoie de un partener puternic de afară să ne sprijine şi să mergem şi mai sus.

Vrem aceeaşi soluţie ca în cazul băncii sau companiei de asigurări. Vom căuta pe cineva cu experienţă şi renume în acest domeniu, nu doar cu bani", a spus Ion Alexandru Ţiriac.

Campania de rebranding a Ţiriac Auto de anul trecut a inclus şi fuziunea între şase din cei zece dealeri care alcătuiesc reţeaua.

Divizia auto a adus profit

"Din punct de vedere al costurilor, poate nu a fost optim să demarăm acest proiect într-un an de criză, când fiecare ban trebuie socotit, dar trebuia făcut. Mai mult, având în vedere că vrem să fim activi pe această piaţă încă mulţi ani şi dacă luăm în calcul faptul că am înre gistrat un profit anul trecut pe divizia auto, această schimbare a fost binevenită acum şi ne va ajuta în anii următori." Campania de rebranding a urmărit atât optimizarea internă a companiei, cât şi îmbunătăţirea imaginii diviziei auto. "Anul trecut peste 60% dintre cei chestionaţi, fie ei oameni obişnuiţi sau clienţi, nu ştiau că este acelaşi acţionar şi la Bucureşti, şi la Cluj şi la Iaşi (dealerii fiind în registraţi sub companii diferite - n. red). Acum clientul este la curent cu acest lucru." Afacerile din auto ale Ţiriac Holdings au scăzut în 2010 cu aproape 30% faţă de anul precedent, la aproape 337 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor. Cifra reprezintă afacerile cumulate din 2010 ale celor patru importatori, dar şi ale reţelei de dealeri ŢiriacAuto. Pe fondul restructurării businessului, dealerii auto ai Ţiriac Holdings şi-au redus şi numărul angajaţilor cu 15%, la 1.300 de oameni.

Compania avea anul trecut în plan să deschidă două noi centre la Suceava şi la Piatra Neamţ, dar în condiţiile în care şi anul trecut piaţa auto a scăzut cu încă zece procente, la aproximativ 110.000 de autovehicule, s-a luat decizia amânării acestora.

"Dacă piaţa va cere să deschidem un punct de lucru într-un oraş sau un 3S pe segmentul auto, o vom face. Spre exemplu, noi la şase luni reevaluăm toate poziţiile pe care le avem, dar şi toate poziţiile pe care vrem să le dezvoltăm.

Până în 2008 am achiziţionat multe terenuri în principalele oraşe din ţară tocmai pentru a extinde reţeaua auto.

Acum o parte dintre acestea sunt în conservare şi o parte au alte destinaţii." Ion Alexandru Ţiriac a subliniat că reţeaua din prezent acoperă cererea din piaţă, iar situaţia actuală nu ar permite deschiderea de noi centre. "Pe noi ne interesează în primul rând să avem toate locaţiile «pe plus», ca acestea să fie profitabile. În prezent toate sunt unde trebuie să fie."

Vânzările de maşini, strâns legate de revenirea investiţiilor străine


Ion Alexandru Ţiriac estimează o creştere mai susţinută a vânzărilor de maşini din momentul în care şi numărul investiţiilor străine va creşte în România, dar şi atunci vom vedea un avans anual de cel mult 20%, în condiţiile în care situaţia dintre anii 2003-2007 cu creşteri şi de 40-50% nu se va mai repeta.

În ceea ce priveşte pachetele de acţiuni deţinute la Metro Cash & Carry, UniCredit Ţiriac Bank sau la compania de asigurări Allianz Ţiriac, acestea nu sunt de vânzare şi nu se doreşte ieşirea din acţionariat decât în anumite situaţii.

"Atât timp cât relaţia cu partenerii este bună şi credem în piaţa din România, nu avem niciun motiv să ne retragem dintr-un business. Dacă însă ni se oferă un preţ foarte bun sau decidem să investim în alte sectoare cu un randament mai bun şi avem o problemă de cash, atunci da, ar exista şansa să ne gândim să ne retragem dintr-un business, dar în acest moment nu avem în plan să vindem vreun pachet de acţiuni", a subliniat Ion Alexandru Ţiriac.

Fostul tenismen Ion Ţiriac are afaceri în industria auto, imobiliare, transport aerian, dar deţine participaţii importante şi la companii din retail sau servicii financiare. Ţiriac Holdings a rulat anul trecut afaceri cuprinse între 400 şi 600 mil. euro, conform calculelor ZF, cel mai important business fiind cel din auto, urmat de imobiliare, cel aviatic şi cel financiar.

IMPERIUL LUI ŢIRIAC

Auto

Cei patru importatori din cadrul Ţiriac Holdings, Romcar (componente şi piese auto), Hyundai Auto România, Premium Auto (Land Rover şi Jaguar) şi M Car Trading (Mitsubishi) au avut cumulat un business de peste 170 mil. euro în 2010, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul Finanţelor.

Businessul de retail auto care reprezintă dealerul Ţiriac Auto cu cele peste 60 de locaţii a înregistrat în 2010 afaceri de peste 165 mil. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul Finanţelor, iar un nivel similar a fost atins şi anul trecut.

Reţeaua ŢiriacAuto comercializează pe piaţa locală şapte mărci auto

Imobiliare Şi retail

Ţiriac Imobiliare a construit, alături de compania germană LBBW, 350 de apartamente în cadrul proiectului Residenz din Chitila, care este în prezent vândut aproape integral.

Cel mai ambiţios proiect imobiliar început de Ţiriac este complexul Stejarii din zona Băneasa, în care s-au finalizat 280 de apartamente de lux, din care aproximativ 100 sunt vândute sau închiriate.

Ion Ţiriac deţine 15% din afacerea Metro Cash & Carry România, cel mai mare jucător din comerţul modern, cu afaceri de peste 1,13 mld. euro în 2010

Ţiriac Holdings deţine 200 de hectare de teren intravilan la nivel naţional, suprafaţă care va fi completată în perioada următoare de 2.000 - 3.000 de hectare pentru o viitoare divizie agricolă a holdingului.

Financiar-Bancar

Deţine 45,05% din acţiunile UniCredit Ţiriac Bank prin intermediul Redrum International Investments şi Vesanio Trading. Banca este controlată de grupul italian UniCredit. Banca are o reţea de peste 240 de unităţi la nivel naţional şi aproape 3.000 de angajaţi.

Ţiriac controlează 45% din compania de asigurări Allianz Ţiriac prin off-shore-ul Vesanio Trading, înregistrat în Cipru. Grupul german Allianz deţine 52%, iar restul acţiunilor sunt controlate de persoane fizice, inclusiv din managementul asigurătorului

Ion Alexandru Ţiriac: Până în 2008 am achiziţionat multe terenuri în principalele oraşe din ţară tocmai pentru a extinde reţeaua auto. Acum o parte dintre acestea sunt în conservare şi o parte au alte destinaţii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO