Mediafax.biz Exclusiv

Topul celor mai mari reţele de bricolaj din România

Topul reţelelor de bricolaj: retailerii merg spre 100 de „hipermarketuri pentru construcţii“

Autor: Cristi Moga

28.04.2011, 17:50 843

Cât de rapidse ard etapele în economia românească poate fi observat şi dinevoluţia pieţei de bricolaj: în 2002, în luna martie, francezii dela Bricostore deschideau în România primul magazin de profil, laieşirea din Bucureşti către Piteşti, în aceeaşi parcare cu primulCarrefour de pe piaţa locală.

În luna septembrie a aceluiaşian, germanii de la Praktiker deschideau în partea opusă aCapitalei, în Voluntari, al doilea magazin de bricolaj din România,în timp ce fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău începeau săconstruiască la Suceava propria reţea de magazine de dimensiunimedii şi mari, cu accent pe zona Moldovei, sub brandulDedeman.

De atunci, piaţa a crescut înfiecare an prin investiţii care pot fi estimate acum la 800-1.000de milioane de euro, prin care au fost ridicate 93 de astfel demagazine, operate de şapte companii care au realizat anul trecutvânzări cumulate de circa 900 de milioane de euro.

Micul comerciant de la colţulblocului a fost astfel înlocuit de cele mai multe ori de cătrehipermagazinul cu ofertă mai variată, autoservire şi asistenţă laachiziţii.

Dar până când? Cât poate absorbiaceastă piaţă?

În Bucureşti sunt în prezent 17astfel de magazine, prin toate zonele oraşului, iar până lasfârşitul acestui an va mai fi deschisă cel puţin o nouă unitate,cea a francezilor de la Leroy Merlin, în Chitila.

În ţară, cele mai multe magazinede bricolaj sunt în Iaşi, cu 6 unităţi, apoi în Piteşti şi Braşov,cu câte cinci, în timp ce în Timişoara, Ploieşti, Arad şi Constanţasunt câte patru astfel de magazine, respectiv o medie de o unitatela 50.000- 75.000 de locuitori.Dar nu prea se mai construieşte şi atunci mareamajoritate a acestor companii încep să îşi ridice probleme. Maimerită investit în această piaţă?

Dedeman: Cluj, Severin, Baia Mare,...

Certitudinile în momentul de faţă suntextrem de puţine. Singurul plan bine conturat pare cel al fraţilorPavăl, care s-au grăbit deja să deschidă două magazine în acest an,la Cluj şi Drobeta-Turnu Severin, pregătesc o nouă deschidere înBaia Mare pentru vara acestui an şi ar putea deschide alte douăunităţi în 2011, cu scopul de a duce reţeaua la vânzări de 400 mil.euro în acest an.

Pavăl nu a dat detalii referitoare laoraşele în care ar putea fi deschise magazine Dedeman în toamnaacestui an, dar are aproximativ 12 variante, ţinând cont deinformaţiile furnizate pe site. Printre variantele posibile se potregăsi localităţi din Transilvania, precum Alba Iulia sauMiercurea-Ciuc, încă neacoperite de marii retaileri de pe piaţă,sau Galaţi, oraş de 300.000 de locuitori în care este prezent doarPraktiker.

Pe de altă parte, o altă certitudine estedeschiderea primului magazin Leroy Merlin de pe piaţa locală, înBucureşti, în cadrul centrului comercial Colosseum, darreprezentanţii companiei franceze au declarat că orice altă deciziede investiţie în extindere va fi luată doar după analizarearezultatelor magazinului de pe Şoseaua Chitilei.

În rest, numeroase necunoscute.

"La nivel strategic, planul de expansiunepentru 2011 al reţelei Mr. Bricolage va fi stabilit în cadrulAdunării Generale a Acţionarilor care va avea loc în luna mai, cândse vor aduce în discuţie diversele aspecte implicate în procesul dedezvoltare. Până în momentul de faţă nu a fost luată nicio deciziecu privire la ritmul de mărire a numărului de unităţi la nivelnaţional", spune Tudor Profir, directorul general al reţelei Mr.Bricolage, care operează doar trei magazine pe aceastăpiaţă.

Compania este controlată de către omul deafaceri Cezar Rapotan, cel care deţine şi afacerea din distribuţiamaterialelor de construcţii Arabesque şi este unul dintre cei maiputernici antreprenori români. Un alt om de afaceri care faceafaceri din materiale de construcţii este Ioan Ciolan, de laAmbient, dar reţeaua sa realizează jumătate din venituri dinactivitatea de distribuţie, iar ponderea acestui segment ar urma sădevină majoritară.

În condiţiile în care Mr. Bricolage nu seextinde în prezent, pe ce se concentrează managementul?

"În ceea ce priveşte priorităţile companieiîn 2011, acestea constau în prezent în eficientizarea exploatăriiunităţilor de vânzare existente, mărirea ofertei de produse pentrugamele căutate cu preponderenţă de către clienţii noştri şioferirea lor la cele mai mici preţuri", mai spune reprezentantulMr. Bricolage.

Preţurile sunt un element decisiv pentrudiferenţiere, în special în această perioadă.Cu atât mai mult cu cât magazineleMr.Bricolage se aflăîn trei dintre cele mai aglomerate zone ale pieţei de bricolaj,respectiv zona de sud-est a Capitalei, în care pe o rază de 5-6kilometri sunt şapte magazine do-it-yourself, respectiv Iaşi şiPiteşti, oraşe cu şase, respectiv cinci magazine deprofil.

Ce fac reţelele străine?

Primii doi jucători intraţi pe piaţăPraktiker şi Bricostore - au avut vârfurile de extindere în 2008,când fiecare dintre cele două companii a deschis câte cincimagazine, la costuri cu chiriile şi de construcţie mai mari decâtîn prezent, fapt ce afectează marjele de profitabilitate. Deatunci, cele două companii au mai deschis fiecare doar câte douăunităţi, iar pentru acest an nu este cert niciun magazinnou.

Bricostore ar putea ajunge la Deva, înparcul comercial dezvoltat de compania belgiană BelRom, contractsemnat încă dinainte de criză, dar în care in vestitorii trebuie săîi convingă acum pe principalii chiriaşi - Carrefour şi Bricostore- de oportunitatea finalizării acestei investiţii, după ce o seriede oraşe de dimensiuni mici şi medii (Deva are circa 70.000 delocuitori) s-au dovedit pariuri greşite pentru marii retaileri înultimii ani.

Ce fac celelalte reţele străine, intrate maitârziu, chiar pe vârful pieţei construcţiilor: BauMax a venit în2006, Hornbach în 2007, iar OBI în 2008.

Cei mai activi au fost austriecii de laBauMax, care au ajuns la 14 magazine şi vânzări de 138 mil. euroanul trecut, reuşind astfel în decurs de cinci ani să egalezerezultatele francezilor de la Bricostore, cel mai vechi jucător dinpiaţă.

Austriecii mai plănuiesc trei magazine, înBucureşti, Oradea şi Cluj, dar niciuna dintre aceste investiţii nueste "bătută în cuie" pentru acest an, în condiţiile în caredirectorul companiei s-a arătat destul de reticent cu privire lacapacitatea pieţei de a absorbi numărul mare de magazine deschiseîn ultimii ani.

"Sunt destul de sigur că unele magazine dinBucureşti se vor închide în următorii ani. Este o piaţă foarteaglomerată. În alte pieţe sunt 3-4 competitori.Aici sunt 6-7. Unele reţele dacă nu vorface profit cel mai probabil vor face un exit sau vor încerca săvândă", a declarat Nicola Szekely, country manager al reţeleiaustriece, cu ocazia deschiderii celui de-al doilea magazin alcompaniei din Bucureşti, pe Şoseaua Chitilei.

Pe de altă parte, grupurile germane Hornbachşi OBI sunt extrem de atente la expansiune în aceastăperioadă.

Hornbach a anunţat că pentru următorulmagazin va începe lucrările în vara acestui an, la Timişoara,deschiderea fiind programată pentru februarie 2012, în timp ce OBIa anunţat la începutul anului că are un buget de investiţii de15-20 de milioane de euro pentru extindere, fără a preciza vreopotenţială ţintă pentru extindere.

În aceste condiţii, cel puţin petermen mediu, piaţa de bricolaj se va situa în jurul a 100 demagazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels