Mediafax.biz Exclusiv

Turdean, Farmec: Exportam în America şi Asia, dar am ignorat regiunea. Intrăm în Ucraina şi Polonia

Turdean, Farmec: Exportam în America şi Asia, dar am ignorat regiunea. Intrăm în Ucraina şi Polonia

Autor: Cristina Rosca

16.02.2012, 19:46 530

"Produsele pentru Ucraina sunt deja pregătite, însă din cauza condiţiilor meteorologice nu am reuşit să organizăm transportul acestora. Aşteptăm să se îmbunătăţească vremea să facem prima livrare peste graniţă la nord", spune Mircea Turdean, directorul executiv al Farmec, care lucrează în cadrul companiei de 18 ani.

În urmă cu un an producătorul de cosmetice a încheiat contracte cu reţelele de magazine drogerie markt şi Auchan din Ungaria, făcând astfel primele livrări în comerţul modern din regiune.

În Ungaria Farmec livra deja prin distribuitori către magazinele din retailul tradiţional. Acelaşi model a fost aplicat şi în cazul Republicii Moldova.

"Tot în 2012 ne-am propus să intrăm şi pe piaţa din Polonia, una dintre cele mai mari din regiune şi totodată una dintre cele mai competitive. Am realizat că deşi eram prezenţi pe câteva zeci de pieţe din America, Orientul Mijociu şi chiar Asia, neglijasem pieţele din regiune."

Relaţii cu tradiţie la export

Farmec a făcut primele exporturi în urmă cu circa 40 de ani, către state precum Japonia, Spania şi Dubai. La momentul acela compania Farmec era condusă de tatăl lui Mircea Turdean, care avea prieteni în fiecare dintre cele trei ţări. "Primele vânzări în afara ţării au fost realizate către prietenii tatălui meu din Japonia, Spania şi Dubai.

Acum avem în continuare contracte cu ei, doar că la fel ca şi în cazul nostru, fiecare dintre aceste familii a ajuns la a doua generaţie. Acum lucrez cu copiii prietenilor tatălui meu". În Japonia produsele Farmec sunt vândute prin teleshopping. În Spania s-a mizat pe comerţul tradiţional, iar în Dubai produsele realizate la Cluj ajung atât în magazinele tradiţionale, cât şi în farmacii şi malluri.

În prezent exporturile reprezintă 10% din cifra de afaceri a companiei, respectiv 11 mil. lei (2,57 mil. euro), însă Mircea Turdean spune că una dintre principalele ţinte ale companiei pentru următorii ani este de a creşte această pondere, pentru că există potenţial.

Distribuţie proprie

Pe piaţa locală compania a reuşit să acopere acum toate colţurile ţării. "Principalele noastre canale de distribuţie sunt comerţul modern, comerţul tradiţional şi farmaciile. Primele două au o pondere similară în cifra de afaceri, dar şi farmaciile sunt la fel de importante pentru noi." Compania face singură distribuţia produselor pe piaţa locală, deţinând o flotă de 160 de maşini. Astfel reuşeşte să ajungă şi la magazinele din zona rurală, "pe care dorim să o exploatăm".

Cele mai mari vânzări ale Farmec sunt realizate în oraşele mari, însă Mircea Turdean spune că este neapărată nevoie să fie prezente produsele chiar şi în cel mai îndepărtat colţ de ţară.

Pentru a acoperi toată România, Farmec a împărţit-o în 11 regiuni. Cele mai bune din punctul de vedere al vânzărilor sunt Bucureşti şi Cluj. "În mod normal fiecare zonă este alimentată de regulă la 2-3 zile. În prezent însă, vremea nu ne permite să distribuim produsele în ritmul obişnuit."

Producţie "a la Cluj": 10.000 de unităţi anual

Farmec produce la Cluj peste 10 milioane de unităţi anual, fie că este vorba de creme, emulsii, deodorante sau produse de curăţenie.

Producătorul are în portofoliu circa 400 de produse. În fiecare an compania scoate 90 de produse noi. Pe piaţa locală compania lucrează cu două bănci - ING şi Banca Transilvania.

Cel mai bine vândute sunt gamele Gerovital Plant (întreţinere), Gerovital H3 Evolution (anti-îmbătrânire) şi Aslavital (piele sensibilă). Produsele cosmetice şi de îngrijire contribuie cu 85-90% la cifra de afaceri, restul venind de la produsele de curăţenie sub brandurile Triumf şi Nufăr.

Deşi producţia este realizată în proporţie de 100% la Cluj, materiile prime sunt aduse în proporţie de 90% din import.

Mircea Turdean povesteşte că acum câţiva ani Farmec lua materiile prime de pe piaţa locală, însă acum majoritatea fabricilor s-au închis. El dă exemplul fabricii Colgate de lângă Bucureşti unde se produceau grăsimi.

De asemenea, la Piteşti se producea în urmă cu câţiva ani polietilenă, folosită pentru producţia ambalajelor produselor de curăţenie. Această unitate de producţie s-a închis la rândul său. Aceeaşi soartă au avut-o în ultimii ani mai multe fabrici de la noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO