Opinii

Cum este criză în România de Black Friday când se stă la coadă la LCD de 1.000 de lei. Iar dacă guvernul ar intra şi el în programul Black Friday la ce v-aţi dori să fie reduceri?

Cum este criză în România de Black Friday când se stă la coadă la LCD de 1.000 de lei

Autor: Cristian Hostiuc

25.11.2012, 20:36 4862

Dacă este criză, recesiune sau nu se mişcă nimic în economie, ar trebui să nu existe Black Friday, ziua importată de la americani, când se fac reduceri şi se deschide sezonul de vânzări de sărbători.

Dacă ne uităm la ziua românească de Black Friday, unde oamenii au stat la coadă la electrocasnice, la televizoare, la telefoane, la Ipad-uri, la tot ce era redus ca prezentare de marketing, nici nu ai crede că este criză în România. Sau e criză, dar ce fel de criză? Numai băncile nu au intrat în programul Black Friday, să dea reducere la credite, pentru că ar fi fost "buluc" la ghişee.

Oamenii au bani, dar îi ţin la bancă sau la saltea, de frică să nu se înrăutăţească vremurile şi să îi prindă fără cash în casă.

În ultimii patru ani s-au economisit numai în bănci vreo 10 mld. euro, populaţie şi companii. Acum soldul total de la bancă este de 43 mld. euro. Dacă am pune şi ce se mai găseşte prin "borcane" sau sub rufele curate, probabil că am ajunge la vreo 50 de miliarde de euro.

Când există vreo Black Friday, şi când apar oportunităţi de nerefuzat, respectiv un LCD la vreo 1.000 de lei faţă de 1.300 de lei, preţ curent, oamenii scot banii.

Vânzările de Black Friday: aproape de 50 mil. euro

Nu cred că de Black Friday comer­cianţii pierd, în încercarea de a scăpa de stocuri şi de a avea cash pentru a negocia mai bine achiziţiile de sărbă­tori. Au un câştig mai mic, dar tot îl au.

Probabil dacă ar fi Black Friday în fiecare zi, comerţul s-ar mişca mult mai bine şi nu s-ar plânge toţi că lumea nu mai cumpără.

Înainte de criză, aproape simpla prezenţă în business îţi garanta vânzări, profit şi credite de la bancă pentru a te extinde. Nimeni nu îşi punea problema atunci să facă reduceri substanţiale, pentru că oamenii cumpărau şi aşa, iar marjele erau extrem de ridicate, România fiind un "El Dorado" pentru orice investitor. Când în Occident marjele erau de 5%-20%, în funcţie de business, la noi erau de la 30% la 70%.

Iar când a venit criza, prăbuşirea nu a fost stopată prin scăderi continue de preţuri şi reducerea marjelor la 5%-10%, ci prin menţinerea preţurilor. Aşa a scăzut o întreagă piaţă de con­sum. Comercianţii nu aveau un model de business pe scăderea pieţei şi a preţurilor. Când România avea inflaţie mare, de 20%-50% pe an, comercianţii se descurcau foarte bine. Când inflaţia este de 4%-5% pe an, şi cererea nu poate fi mişcată decât prin promoţii, viaţa este mult mai grea. Din acest motiv comerţul românesc s-a potic­nit în criză şi este urnit extrem de greu.

Când salariile erau tăiate cu 25% la bugetari şi 50% la privat, preţurile din magazine nu au scăzut cu acelaşi nivel. Dacă LCD-ul este redus acum cu 30%-50%, se face coadă.

În 2009 preţurile la maşini noi au scăzut cu 20%-30% la lichidări de stocuri, dar după aceea au revenit şi chiar au început să se mărească. Pe piaţa second-hand preţurile maşinilor au scăzut cu 20%-25% şi este mult mai animată decât cea a maşinilor noi, care s-a întors cu un deceniu în urmă.

Black Friday 2012 ar putea fi ziua cu cei mai mulţi români pe Internet

Black Friday a fost numai o zi, cu prelungiri, la noi, dar arată că economia nu este "încremenită" de criză, iar consumul prinde viaţă dacă îi bagi perfuzii. Bineînţeles că există o diferenţă între Bucureştiul mai bogat şi ţară, dar şi acolo lucrurile se mişcă, poate nu în acelaşi ritm.

Acum un an scriam că România traversează criza încălţată în pantofi Converse şi cu maşina în faţa blocului. Dacă troturarele nu ar fi pline de maşini atât în Bucureşti, cât şi în ţară, atunci poate şi preţul la benzină nu ar fi 6,2 lei, ci 4-5 lei. Dar atât timp cât consumul a scăzut în patru ani de criză numai cu 5%, chiar dacă preţul la benzină a crescut cu 50%, Petrom şi ceilalţi petrolişti nu au niciun motiv să reducă preţurile, chiar dacă "ura" împotriva lor este la cote maxime.

Într-adevăr, din punctul de vedere al investiţiilor, al modului cum companiile, managerii şi antreprenorii văd viitorul, totul pare blocat. Nimeni nu vrea să mişte nimic, să reia investiţiile şi să facă noi angajări, aşteptând un "semn divin" de la Guvern. Numai că Guvernul nici el nu prea ştie ce să facă, aşteptând programul şi aprobarea de la FMI. Iar partidele şi candidaţii sunt ocupaţi să promită ajutoare sociale, pensii mai mari şi impozitarea averilor mari, că "dă bine" pe panoul electoral.

Mă întreb dacă şi Guvernul, puterea şi opoziţia, ar intra în Black Friday ce ar putea să ofere. Achiziţii din banii statului cu 30% mai mici, un kilometru de autostradă cu 50% mai ieftin decât îl plătim acum, un echipament medical cu 20% mai ieftin faţă de preţul de achiziţie din acest moment? Sau să facă reduceri de taxe şi impozite pentru o zi. Să vedeţi atunci ce coadă ar fi la administraţiile financiare şi cum ar creşte încasările la buget.

Având în vedere că pentru clasa politică, indiferent din cine este formată, noţiunea de Black Friday este o "utopie", să salutăm acest concept în sectorul privat, că aşa mai vedem cum se poate resuscita comerţul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO