Opinii

Opinie Bogdan Alecu: De ce trebuie să înceapă şoferii să facă pe poliţiştii în trafic

Opinie Bogdan Alecu: De ce trebuie să înceapă şoferii...

Autor: Bogdan Alecu

04.11.2012, 12:22 2277

În România ne-am obişnuit sau am fost obişnuiţi cu ideea că „poliţia e rea” sau că „poliţia nu este corectă”. Cu ideea că nu avem autostrăzi deci trebuie să mergem pe orice drum comunal ca pe o autostradă. Drept urmare, de fiecare dată când vedem vreun echipaj de control imediat aproape orice şofer îl semnalizează pe cel din contrasens de „pericolul” care îl paşte mai înainte. Acum detectoarele radar sunt legale de ani buni, deci putem încălca legea fără consecinţe prea mari, iar mai nou, orice şofer „care se respectă” şi-a instalat în maşină o staţie radar, pentru a comunica mai uşor cu restul în ceea ce priveşte radarele mobile sau controalele. Aşadar, pe scurt, şoferul român este de obicei unul mai mult sau mai puţin certat cu legea, pe lângă logică sau bun simţ.

Unde am ajuns cu această mentalitate? Aseară spre exemplu, pe DN6 Alexandria Bucureşti am observat o autoutilitară uşoară care lăsa fum în spatele său pe o lungime de doi kilometri. Nici dacă ar fi fost alimentată direct cu petrol nu ar fi putut polua într-o asemenea manieră. Dar am mai observat cum a trecut şi pe lângă un echipaj de poliţie fără să fie trasă pe dreaptă. În această dimineaţă, în Bucureşti, am mai văzut un individ la volanul unui Audi care cu peste 100 km/h a depăşit linia dublă continuă pentru a depăşi „cu efect” un Golf. Mai mult, pe contrasens era un BMW Seria 3 de prin 90 pus de-a latul drumului – vroia să întoarcă peste linia dublă continuă - şi toate acestea pe Magheru. Imediat după, se observa unul din miile de taxiuri dâmboviţene cu partea din spate neagră de fum iar un Volvo de cel puţin 20 de ani vechime mergea „pe avarie” şi scârţâia din toate încheieturile. Nimeni nu îi întreabă nimic, nimeni nu îi deranjează. La TV vedem doar o „amplă” campanie derulată la Gara de Nord printre taxiuri unde (culmea) s-a descoperit că majoritatea aveau grave probleme tehnice, pe lângă problemele legate de aparatele de taxat. Într-o ţară normală ar exista astfel de „campanii” la fiecare colţ de stradă şi nu s-ar mediatiza atât de mult.

Dar cum se procedează într-o ţară normală? Cel mai bun exemplu rămân Austria şi Germania – eram la un test în urmă cu trei ani, iar toate maşinile din drive-test erau de aceeaşi culoare. Colegii de presă dintr-o altă ţară „testau” maşina dincolo de limita legii depăşind mai puţin legal anumite maşini. Ce a făcut austriacul care circula legal? În secunda doi a pus mâna pe telefon şi a sunat la poliţie, iar toată poliţia din zona respectivă a fost alertată. Ce fac românii? Se ajută reciproc în „îndoirea” legii şi se avertizează reciproc.

Pentru ca poliţia să acţioneze, în primul rând trebuie să fie informată, iar aici jucăm cu toţii un rol important. Pentru că poate nu astăzi, poate nu mâine, dar orice şofer întâlneşte pe drumurile din România zeci sute sau mii de alţi şoferi inconştienţi care apar ulterior la celebrele Ştiri de la ora 5. Şi nu doar ei mor, ci omoară alţi oameni nevinovaţi care ar fi putut fi salvaţi de cineva care ar fi putut da un telefon la un moment dat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO