Opinii

Sorin Paslaru: Ministerul Rezultatelor lipseste din schema

03.04.2007, 19:38 13

Nu sim inca daca reorganizarea guvernului va trece de Parlament, dar propunerea de restrangere a numarului de portofolii este de bun augur, indiferent ce partid o promoveaza.
De asemenea, nu discutam anomalia ca PSD sa sustina prin votul sau pentru un nou guvern cota unica de impozitare, pe care afirma ca abia asteapta sa o desfiinteze daca ajunge la putere. Conteaza mai putin ce spun oamenii politici si mai putin ce fac, adica ce voteaza. Iar acum sunt sanse sa fie votat un nou guvern.
Bulversarea structurilor guvernamentale pentru un ultim an inaintea alegerilor regulamentare are ca parte buna doar micsorarea numarului de ministere. Insa in graba restructurarii, au fost luate mai multe masuri proaste decat bune. Spre exemplu, unificarea Finantelor cu Economia este o singura masura corecta.
Finantele sunt importante pentru ca aduc bani la buget, dar de acum grija banilor n-o mai are Romania, ci mai degraba a folosirii eficiente a lor, cu rezultate. Cel putin pana cand vom ajunge la un nivel de indatorare publica de 60-70% din produsul intern brut, fata de 20% acum, mai este.
Numarul de intreprinderi nou-create, unde sunt cele mai multe falimente, ce parghii fiscale sunt necesare pentru a crea noi locuri de munca, care sunt cele mai bune cai de scoatere la suprafata a veniturilor salariale si a profiturilor companiilor. Aici este focus-ul unui minister al economiei.
Pe de alta parte, este evident ca un minister de 40.000 de oameni va fi mult greu de gestionat. Sindicatele s-au pronuntat deja impotriva acestei megastructuri. Angajatii din Finante s-au bucurat de-a lungul anilor de o pozitie speciala. "Noi aducem bani la buget, noi va spunem ce sa cheltuim" - aceasta a fost atitudinea. Ministrul finantelor a fost de multe ori adevaratul prim-ministru, mai ales in perioadele in care banii au lipsit in Romania.
Daca Finantele si Economia se potrivesc in schema, a fost pierduta oportunitatea de a unifica Ministerul Muncii cu cel al Educatiei. Diferenta din ce in ce mai mare dintre cerintele pietei muncii si oferta - absolventii de licee si facultati- ar fi putut fi redusa mult daca cele doua domenii ar fi intrat in aceeasi structura. Acesta ar fi fost ministerul care ar fi avut rolul departamentului de resurse umane intr-o companie. Insa ramanand separate munca si educatia, este ca si cum departamentul de HR ramane doar cu functia de calcul al salariilor, fara se se implice in cea, mult mai importanta, a formarii oamenilor.
Cu toata restructurarea, au aparut si inventii - ministere care puteau lipsi fara probleme din schema. Ministerul pentru IMM-uri, Comert, Turism si Profesii Liberale este un Frankestein, o creatie fortata care probabil ca va disparea la prima remaniere.
In rest, existenta a trei ministere ale dezvoltarii - Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, Ministerul Mediului si Dezvoltarii durabile - sugereaza obsesia asezarii in fata fondurilor europene, pentru care cuvantul magic este "dezvoltare". Toata lumea se gandeste numai la proiecte pe banii UE.
Asadar, ministere ale proiectelor avem cu duiumul. Un minister al rezultatelor este cel care lipseste.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO