Politică

Cancelarul austriac: Nu exista alternativa pentru Nabucco!

Cancelarul austriac: Nu exista alternativa pentru Nabucco!

Investitiile austriece s-au aflat in fruntea agendei intalnirii dintre Tariceanu si Gusenbauer (dr.)

07.03.2008, 18:44 16

Proiectul Nabucco de realizare a unei conducte de transport de gaze naturale din regiunea caspica spre Europa Centrala reprezinta singura varianta de reducere a dependentei energetice a UE fata de Rusia, sustine cancelarul austriac, Alfred Gusenbauer, care s-a aflat ieri la Bucuresti insotit de o delegatie de oameni de afaceri.
Investitiile austriece in Romania - Austria este cel mai mare investitor strain in Romania - au fost unul dintre principalele subiectele de discutie dintre cancelarul austriac si premierul roman Calin Popescu-Tariceanu, iar Nabucco, un proiect de cateva miliarde de euro, s-a aflat pe agenda discutiilor. Gusenbauer s-a intalnit si cu presedintele Traian Basescu.
"Nabucco este un proiect strategic. Trebuie sa diversificam importul de gaz din Europa si nu exista alternativa pentru Nabucco daca vrem sa devenim putin mai independenti de importul de gaz din Rusia", a spus cancelarul austriac la finalul discutiei cu Tariceanu. Potrivit premierului roman, interesul Romaniei pe termen lung este crearea unei companii regionale puternice, capabila sa reziste concurentei si sa negocieze cele mai bune preturi la petrol si gaze. "Companiile noastre din domeniul petrolului si gazelor, ma refer la Petrom si OMV, sunt direct legate in structura actionariatului, iar acest lucru pe noi ne ajuta si cred ca ne da o dimensiune suplimentara asupra importantei proiectului. Este un proiect la care m-am gandit de foarte multa vreme, cand am propus prima data, in 1997 (cand Tariceanu era ministru al industriilor - n.n.), omologilor mei ungar si austriac crearea unei companii regionale ca un jucator puternic", a spus Tariceanu. Din consortiul Nabucco fac parte companiile OMV (Austria), MOL (Turcia), Transgaz (Romania), Bulgargaz (Bulgaria), Botas si RWE.
Gazoductul, care urmeaza sa traverseze Turcia si regiunea balcanica catre Austria, reprezinta un element central al planurilor Uniunii Europene de reducere a dependentei Europei fata de importurile de gaze din Rusia.
Tariceanu si Gusenbauer au convenit ieri sa constituie o echipa mixta de experti care sa propuna proiecte de valorificare a resurselor Dunarii, in principal in sectorul turistic, de catre toate tarile riverane fluviului, incluzand Ungaria, Serbia, Bulgaria.
Intrebat despre reticenta investitorilor straini de a investi in Romania, premierul roman a afirmat ca a cerut investitorilor straini sa i se adreseze atunci cand intampina dificultati in derularea afacerilor in Romania sau cand se lovesc de cazuri de coruptie.
Incercand sa-si intareasca spusele, Tariceanu a declarat ca modul in care un consortiu roman a obtinut, la un pret dublu, contractul de lucrari la un tronson de autostrada, in dauna companiei austriece Alpine, este de resortul Parchetului, de la care asteapta un raspuns prin clasarea cazului sau acuzarea vinovatilor. El nu a precizat contractul la care se refera si nici numele consortiului castigator, aratand ca subiectul a fost discutat in intalnirea cu Gusenbauer.
Potrivit datelor publice, consortiul condus de PA&Co International, in asociere cu Euroconstruct Trading '98 si Serch Corporation, a obtinut in 2006 un contract de reparatii la autostrada Bucuresti-Pitesti, pentru 30 mil. euro, desi a cerut un pret de doua ori mai mare decat oferta depusa de Alpine Mayreder din Austria, in asociere cu Alpine SA si Consilier Construct. Austria este primul investitor stain in Romania, valoarea absoluta a investitiilor austriece depasind 12 mld. euro. Schimburile comerciale dintre cele doua tari sunt in jurul valorii de 2 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO