Politică

CSM: Legea raspunderii ministeriale a blocat cauzele de mare coruptie

CSM: Legea raspunderii ministeriale a blocat cauzele de mare coruptie

Lidia Barbulescu, presedintele Consiliului Superior al Magistraturii: Nu pot sa ma pronunt cu privire la titlurile din ziar despre raportul Comisiei Europene, dar Comisia Europeana mi-e greu sa cred ca vrea condamnari in aceste cauze, fie ele si de mare si inalta coruptie.

22.07.2008, 19:54 20

Aprecierile sefului Consiliului vin cu doua zile inaintea aparitiei raportului Comisiei Europene privind Justitia in Romania, un raport destul de critic, si au fost formulate intr-un interviu acordat agentiei de presa Mediafax.
Raportul asteptat maine apreciaza faptul ca in justitie s-au facut pasi inainte, dar deplange lipsa solutiilor in dosarele de mare coruptie.
Barbulescu comenteaza aceasta situatie in felul urmator: "Da, am vazut astazi (ieri - n.r.) cateva titluri si in presa noastra. Eu cred ca este o intelegere gresita. Nu pot sa ma pronunt cu privire la titlurile din ziar despre raportul Comisiei Europene, dar Comisia Europeana mi-e greu sa cred ca vrea condamnari in aceste cauze, fie ele si de mare si inalta coruptie".
Potrivit sefului CSM, Comisia Europeana vrea solutii, iar ceea ce-si doreste justitia romana este sa avem solutii: "Am spus-o in repetate randuri ca modificarea Legii raspunderii ministeriale - pentru ca astea sunt dosarele de mare coruptie -, facuta in 2005 (in timpul mandatului Monicai Macovei - n.n.), a fost una care a impietat solutionarea acestor cauze, pentru ca a dus la constatarea unor texte neconstitutionale, de neconstitutionalitate in legea modificata, ceea ce a atras pana la urma nulitatea actelor facute de procurori si restituirea cauzei la procuror. Este pe intelesul tuturor faptul ca s-au schimbat regulile jocului si este vorba de reguli procedurale, in timpul jocului, adica in timpul in care persoanele respective se aflau deja in ancheta pe infractiuni savarsite in timpul exercitarii mandatelor ministeriale. Aceasta este situatia, de aceea in prezent nu ne aflam inca in posesia unor solutii pronuntate de instante, fie si de Inalta Curte, fie ca era vorba de solutii de condamnare, fie ca era vorba de solutii de achitare. Si revin aici la prezumtia de nevinovatie. Nu putem sa cerem instantelor sa-i condamne. Asta o cere procurorul. Instanta trebuie sa vada daca este vorba de vinovatie si sigur ca ea se va finaliza cu o condamnare, daca e vorba de nevinovatie sau de insuficienta dovedire a vinovatiei se poate, sigur ca da, finaliza cu achitarea".
Reamintim ca Legea raspunderii ministeriale a fost modificata de mai multe ori, o data in timpul mandatului Monicai Macovei, modificari care spuneau ca nu este nevoie de avizul Comisiei speciale de la Cotroceni pentru cercetarea fostilor membri ai Guvernului aflati in atentia procurorilor.
Aceasta solutie a fost infirmata de Curtea Constitutionala in dosarul lui Adrian Nastase. Apoi, in timpul mandatului de ministru al justitiei al lui Tudor Chiuariu, a fost desfiintata Comisia speciala de la Cotroceni care dadea un aviz (sau nu il dadea, un aviz de care seful statului putea sau nu tine seama) pentru cercetarea ministrilor aflati in atentia procurorilor. Chiuariu a inlocuit acea comisie cu una formata din magistrati, dar si solutia sa a fost infirmata de Curtea Constitutionala, care a spus ca, in cazul ministrilor care sunt si parlamentari, este nevoie de avizul camerei din care ei fac parte pentru a fi cercetati de procurori (deci se revenea la Legea raspunderii ministeriale de dinainte ca ea sa fie modificata de Macovei). Este vorba aici despre cazul Nastase, Paul Pacuraru si Miron Mitrea.
Raportul spune ca din cauza Parlamentului (care nu si-a dat inca avizul in cazurile de mai sus) astfel de dosare (nu sunt date nume de dosare sau de persoane) sunt solutionate cu intarziere.
Lidia Barbulescu comenteaza situatia intarzierilor in felul urmator: "Imaginati-va ca in toate aceste faze procesuale, si este firesc, aparatorii inculpatilor vor folosi toate mijloacele procedurale, nu pentru a tergiversa, dar pentru a-si apara clientul, ceea ce, pentru mine, la un moment dat ca instanta inseamna tergiversarea solutionarii. Eu nu condamn asemenea practici. N-am facut-o niciodata. Avocatul, ca si procurorul, ca participanti in procesul penal, trebuie sa uzeze de absolut toate caile si metodele procedurale, avocatul in apararea inculpatului, iar procurorul in demonstrarea vinovatiei.
Comisia Europeana constata in raportul care apare maine ca Romania a inregistrat "progrese lente, dar constante" in efortul de reformare a sistemului judiciar si de combatere a coruptiei, rezultatele fiind "modeste, dar incurajatoare".
"De la adoptarea ultimului raport interimar in februarie, Romania a accelerat eforturile. In pofida unei perioade de dezbateri politice intense si presiuni, Guvernul a reusit sa reia eforturile de reforma si sa asigure stabilitatea cadrului legal si institutional pentru combaterea coruptiei. Numirea unui nou ministru al justitiei in februarie 2008 este un element important", subliniaza documentul, precizand ca monitorizarea pe Justitie va fi mentinuta.
In privinta combaterii coruptiei la nivel inalt, Comisia Europeana observa "o serie de masuri importante", mentionand demersurile Ministerului Public si Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) pentru anchetarea unor cazuri "la nivel inalt", inclusiv fosti ministri si membri ai Parlamentului. "Ramane de vazut cat succes va avea Romania in finalizarea acestor investigatii, in continuarea procedurilor judiciare si emiterea de sentinte, acolo unde este cazul", precizeaza documentul, mentionand si crearea Agentiei Nationale de Integritate (ANI), a carei activitate este prematur sa fie evaluata.
Presedintele ANI Catalin Macovei a precizat ieri ca primele rezultate ale institutiei vor fi vizibile in cateva luni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO