Politică

Dosarele grele in negocierile cu UE

24.02.2004, 00:00 16



Sansele ca Romania sa incheie negocierile de aderare la Uniunea Europeana in 2004 par din ce in ce mai improbabile. Cu doar 22 de capitole inchise provizoriu din totalul de 30, Romania este ultima tara din plutonul candidatelor la aderare. In urma noastra mai e acum doar Turcia - tara aflata pe lista de asteptare, dar care n-a inceput negocierile de aderare. Croatia si-a exprimat intentia de a adera la UE, in 2007 tarile fostei Iugoslavii ar vrea si ele in Uniune. Dupa evolutiile recente, pericolul ca Romania sa fie aruncata plutonul cu perspective incerte de aderare nu este departe.



La summitul sefilor de state si de guverne ai UE de la Bruxelles (decembrie 2003) Romania a rupt europenilor o promisiune: va fi integrata in ianuarie 2007, alaturi de Bulgaria. Recent Comisia de politica externa a Parlamentului Europen a cerut "reorientarea" negocierilor - in sensul de a pune un accent mai mare pe combaterea coruptiei, mai ales la nivel politic, pe independenta justitei, a presei, pe protectia copilului. Daca Comisia Europeana isi va insusi punctul de vedere al Parlamentului, atunci intreaga strategie va suferi modificari.



"Bulgaria si Romania fac parte din acelasi proces cuprinzator si ireversibil de extindere. (....) Uniunea si-a stabilit ca obiectiv primirea Bulgariei si Romaniei ca state membre in 2007. Pornind de la progresele considerabile relizate, Uniunea sustine Bulgaria si Romania in eforturile lor de a atinge obiectivul de a incheia negocierile in 2004 si le invita sa-si accelereze pregatirile in teren." Acesta era "verdictul" Raportului de tara pentru 2003, elaborat de Comisia Europeana (Executivul UE). Chiar daca Romania nu a primit calificativul de economie de piata functionala, in raportul de tara, fixarea unei date ferme de aderare nu putea fi decat un semnal pozitiv. El fusese precedat de adoptarea in noiembrie 2002 a unei foi de parcurs pentru Romania care fixa ritmul negocierilor si acorda sume substantial sporite pentru reformele din tara.



Negocierile de aderare au inceput oficial la 15 februarie 2000. S-a inceput cu capitolele "usoare" - educatie, stiinta si cercetare relatii extern, politica de securitate comuna. Anul 2004 ne-a prins cu opt capitole deschise: libera circulatie a serviciilor, concurenta, agricultura, energia, politica regionala, protectia mediului, justitia si afaceri interne, prevederi financiare si bugetare. Aceste sunt dosarele grele care trebuie negociate foarte atent. Problema este ca nu prea mai avem timp. Pentru ca Romania sa se integreze in UE in 2007, negocierile ar trebui incheiate inaintea expirarii mandatului actualei Comisii Europene, a lui Romano Prodi, adica pana in octombrie. Pasul urmator ar fi semnarea Tratatului de aderare in 2005, urmat de procesul de ratificare a aderarii cu cei 25 de membri ai Uniunii. (15 membri actuali plus cele zece state care vor adera la 1 mai.) In intentia actualilor membri ai Uniunii ar fi fost vorba de un tratat de aderare comun care sa cuprinda Romania si Bulgaria. Nefinalizarea negocierilor de aderare in 2004 implica riscul ca viitoarea Comisie sa reevalueze dosarele finalizate provizoriu si sa priveasca mult mai atent la dosarele ramase deschise. Or, aceste dosare au cele mai mari hibe. De pilda, numai la capitolul mediu Romania cere perioade de tranzitie intre trei si 15 ani: adica sa nu fie obligata sa respecte normele de mediu ale UE in perioada amintita, dupa integrare. Capitolul concurenta este viu disputat in relatia Romania - UE. Abia recent Romania a adoptat o noua lege a concurentei care, teoretic ar urma sa elimine abuzurile in acordarea ajutoarelor de stat a stergerilor sau esalonarii datoriilor intreprinderilor. Comisia este nemultumita ca Romania acorda ajutoare de stat intr-un procent de 2% din PIB, in vreme ce media UE este de sub 1%. Dezastrul din agricultura noastra este si ea o sursa de ingrijorare pentru europeni. "Medierea" necesita timp, iar timp nu mai e.



Recenta cerere a Parlamentului European de modificare de strategie aduce probleme noi. Ele erau cunoscute si semnalate in documentele UE. Romaniei i s-a cerut sa indrepte lucrurile, dar niciodata integrarea nu i-a fost atat de abrupt conditionata de rezolvarea lor.



"In Romania coruptia continua sa fie raspandita si afacteaza toate aspectele societatii. Sumbineaza eficacitatea si legitimitatea institutiilor statului si franeaza dezvoltarea economica a Romaniei." Sau: "Au avut foarte putine actiuni penale pentru fapte de coruptie la nivel inalt, in ciuda faptului ca aceasta reprezinta o prioritate." Citatele sunt extrase din raportul de tara pentru 2003. Acesta se refera si la starea Justitiei. " Ministrul justitiei are inca puterea de a numi judecatori. (...) Practica procesului de selectie (a magistratilor - n.n.) continua sa fie politizata. (...) Pozitia Consiliului Superior al Magistraturii in cadru sistemului judiciar ramane slaba. (...) Procurorul general inca are competenta de a forma recursuri in anulare (...)" Daca, urmarind recomandarile Parlamentului, Comisia Europeana tine mortis ca aceste lucruri sa fie rezolvate inainte de incheierea negocierilor, data integrarii va fi amanata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO