Politică

Dupa ce a constatat semiesecul strategiei administratiei, Guvernul mai incearca o reforma

12.05.2004, 00:00 17

Guverenul Nastase a tras linie si a constatat ca la trei ani de la lansarea strategiei pentru accelararea reformei in administratia publica lucrurile merg in continuare foarte prost. Drept urmare ieri a lansat o strategie reinoita menita sa rezolve toate problemele si  sa aduca administratia noastra la "stadii europene".
Noul proiect de reforma a administratiei a fost pus la cu ajutorul UE si a USAID, Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala.



Iliescu: functionarii publici sunt mici satrapi
Administratia locala ar urma sa fie total independenta de administratia centrala, mentalitatile ar urma sa fie schimbate, pentru ca cetatenii sa nu-i mai perceapa pe functionarii ca pe niste "mici satrapi", cum i-a numit ieri Ion lliescu pe angajatii din administratie. Functia publica ar urma sa fie corect definita, functionarii atent selectasi si bine platiti (dupa 2005!), prefectul va deveni functionar public (dupa 2006). Cel putin doua acte normative ar urma sa fie adoptate intr-o perioada scurta: legea cadru a descentralizarii si legea institutiei prefectului, care ar urma sa faca din reprezentantul guvernului in teritoriu un functionar public cu rang inalt.
Strategia din 2001 urma sa finalizeze reforma administratiei in 2004. Noul proiect lungeste termenul iana in 2006. Unde s-a gresit? Exista o scuza. Prima stretegie ar fi fost prea ambitioasa. Exista insa multe alte cuza, iar fostul prim ministru francez Michael Rocad prezent la lansare a amintit ieri cateva dintre ele: administratia centrala a adoptat tone de legi, dar a facut prea putine ca ele sa fiecunoscute de functionarii din administratie. Au fost adoptate noi legi, guvernul a uitat in multe randuri sa le abroge pe cele vechi, lucru care a introdus o confuzie generala in randul functionarilor publici.
Noua strategie lansata ieri pare si de aceasta data destinata ochilor si urechilor oficialilor europeni, iar ambasadrii Frantei, Marii Britanii si Uniunii Europene au fost invitati ieri sa vorbeasca despre ea. Nu mai putin adevarat este si faptul ca perspectiva ca negocierile de aderare sa nu fie incheiate in acest an, obliga autoritatile sa se grabeasca. Situatia din administratie a fost in toti anii din urma saua bataii institutiilor europene. Degringolada din administratia, corupta si birocratica, este o situatie ce trebuia rezolvata de multa vreme. In 1999 in momentul inceperii negocierilor de aderare Romania nu avea o legislatie cat de cat valabila in administratie pentru a o prezenta la Helsinki. De pilda,legea administratiei locale a fost modificata pe picior printr-o ordonanta de urgenta, modificata si ea de cateva ori dupa alegeri de actuala administratie. La fel s-a intamplat cu legea finantelor publice locale, cu legea functionarilor publici. Cand recunoaste semiesecul strategiei din 2001, documentul citat constata ca multele legi adoptat nu au fost bine aplicate, iar noile institutii puse la punct pentru a le aplica au gresi. Calitatea serviciilor a ramas in continuare scazuta, exista coruptie in sistem, iar functionarii nu sunt indeajuns de motivati financiar pentru a fi si eficienti.



Nastese: adminsitatia, a cincea putere in stat
Impartirea responsabilitatilor intrea administratia centrala si cea locala a ramas confuza, mai mult se inregistreaza "o anumita recentralizare", din lipsa de bani. Documentul mai recunoaste ca coordonare interministeriala este insuficienta, iar in problema implementarii de politici publice se inregistreaza "multa confuzie si improvizatie".Primul ministru Adrian Nastase spunea ieri ironic ca a constatat ca administratie este "a cincea putere in stat", a carei agenda este diferita de cea a responsabililor politici. Noua stretegie, elaborata cu sprijinul financiar si tehnic al Uniunii Europene si al Statelor Unite, ar urma sa implice masuri de imbunatatire a serviciilor publice in educatie, sanatate, servicii sociale, decizii de crestere a autonomiei la nivel local. Potrivit ministrului internelor si administratiei, in acord cu Comisia Europeana, Guvernul a identificat, ca domenii ce necesita progrese imediate: functia publica, descentralizarea si deconcentrarea serviciilor publice si procesul de formulare a politicilor publice. Vor fi stabilite noi proceduri de recrutare a functionarilor publici, vor fi alocate mai multe fonduri si va fi reformulat sistemul de salarizare. Executivul isi propune propune cresterea autonomiei financiare a judetelor, care ar urma sa pastreze din 2005, potrivit proiectului de lege, 45 la suta din resursele colectate la nivel local. O alta masura este profesionalizarea prefectilor, din anul 2006.Problema este ca am intrat deja in campanie electorala si este greu de crezut ca anul acesta se va schimba ceva semnificativ. Si de aceasta data Guvernul pare va miza pe bunavointa UE ca vom incheia negocierile in acest an, - iar premierul roman a spus-o ieri public, comentand speach-ul ambasadorului Marii Britanii care a spus ca tara sa este cel mai infocat suporter al integrarii Romaniei in UE in 2007. Este nevoie insa de multa multa bunavointa, pentru ca faptele sunt atat de putine.
iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO