Politică

Guvernul cere Parlamentului sa amane discutiile despre Automobile Craiova

Guvernul cere Parlamentului sa amane discutiile despre Automobile Craiova

Executivul trebuie sa dea explicatii CE despre posibile ajutoare de stat ilegale acordate Automobile Craiova in timpul privatizarii

18.10.2007, 20:42 20

Executivul l-a delegat pe ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, sa ceara Parlamentului sa amane dezbaterea proiectului de lege pana cand autoritatile romane vor primi din partea Comisiei Europene (CE) o decizie in cazul privatizarii Automobile Craiova, potrivit presedintelui Autoritatii de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu. Acesta a precizat ca autoritatile romane vor trimite Comisiei un raport privind privatizarea Automobile Craiova, redactat de Ministerul Economiei si Finantelor, Ministerul Mediului si Consiliul Concurentei.
"Contractul de privatizare a fost trimis Comisiei Europene imediat dupa semnare", a spus Atanasiu, citat de Mediafax.
Procedurile legislative pentru aprobarea de catre Parlament a proiectului de lege privind privatizarea Automobile Craiova vor fi reluate imediat dupa ce Comisia Europeana se va pronunta in cazul tranzactiei, a precizat la randul sau ministrul Mihai Voicu.
Proiectul de lege de privatizare a Automobile Craiova a fost avizat deja favorabil de Comisia juridica si cea de buget-finante a Senatului, fiind in discutia Comisiei de privatizare.
"Procedurile legislative vor fi reluate din acelasi punct, imediat dupa ce primim decizia Comisiei Europene. Estimez ca, dupa reluare, dezbaterile vor fi incheiate in circa trei saptamani si la Camera Deputatilor", a spus Voicu.
Comisia Europeana a lansat, in urma cu o saptamana, o investigatie privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova in cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluata, in luna septembrie, de grupul american Ford.
Comisia a cerut Romaniei sa suspende orice subventii ilegale pana la finalizarea investigatiei.
"Decizia adoptata astazi de catre Guvernul Roman respecta cerintele Comisiei Europene. Ford of Europe va coopera indeaproape cu Comisia Europeana pentru a permite concluzionarea cat mai rapida a acestei investigatii", a declarat Hans Juergen Fuchs, director comunicare Ford of Europe, dupa anuntul Guvernului.
Decizia CE privind posibilele ajutoare de stat acordate Ford ar putea schimba semnificativ, potrivit analistilor din piata auto, cursul procesului de privatizare a uzinei Automobile Craiova. In primul rand procesul de privatizare va fi intarziat cu cel putin cateva luni, pana cand Comisia Europeana va lua o decizie. "In functie de verdict se vor schimba si conditile principale din cotract, stabilite in urma negocierilor dintre statul roman si Ford", a declarat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania ACAROM.
Autoritatile romane au conditionat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de indeplinirea mai multor conditii, precum atingerea unui nivel minim al productiei de 200.000 de masini pe an, in al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activitatilor actuale pe o perioada de patru ani si mentinerea numarului de angajati.
Executivul Uniunii va verifica daca aceste conditii au facut ca pretul de vanzare sa fie mai mic decat in cazul in care tranzactia ar fi fost neconditionata. Daca acest fapt se va confirma, CE ar putea considera ca privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat.
Potrivit Comisiei, acceptarea unui pret mai redus de catre statul roman a avantajat Automobile Craiova, permi-tand cumparatorului sa mentina productia la un anumit nivel.
Totodata, Romania ar fi modificat termenii privatizarii pe parcursul procesului, ceea ce ar putea adauga alte elemente de sprijin din partea statului.
Deschiderea unei investigatii acorda partilor implicate posibilitatea sa comenteze masurile evaluate si nu prejudiciaza rezultatul procesului.
"Comisia sprijina in totalitate strategia de privatizare a Romaniei. To-tusi, trebuie sa ne asiguram ca procesul de privatizare a fost deschis si transparent, fara ajutoare ilegale din partea statului. In acest caz, am temeri ca au fost incalcate reglementarile referitoare la ajutoarele de stat", a declarat recent comisarul pentru concurenta, Neelie Kroes.
Potrivit Comisiei Europene, tranzactia va fi aprobata printr-o lege speciala, iar operatiunea va fi insotita de stergerea datoriilor producatorului auto, precum si de o garantie privind plata datoriilor catre foste subsidiare ale grupului Daewoo.
Oferta de stergere a datoriilor companiei nu a fost facuta si altor posibili cumparatori ai Automobile Craiova, potrivit autoritatilor europene.
Daca Ford Motor va beneficia de anularea datoriilor catre stat, in con-ditiile in care alti posibili cumparatori nu au fost anuntati de o astfel de facilitate, acest fapt poate fi considerat un ajutor din partea autoritatilor.
Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994. Dupa intrarea in faliment a grupului sud-coreean Daewoo, in anul 2000, niciun investitor nu a fost interesat sa preia uzina de la Craiova, din cauza nivelului ridicat al datoriilor.
Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford in limba engleza a fost semnat la 12 septembrie la Salonul International Auto de la Frankfurt, iar cel in limba romana a fost parafat, doua zile mai tarziu, la Craiova. Finalizarea tranzactiei este prevazuta pentru 30 ianuarie 2008, potrivit contractului.
Ford a preluat actiunile detinute de stat la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57 de milioane de euro, producatorul american angajandu-se la investitii directe de 675 de milioane de euro pentru modernizarea fabricii si pentru suplimentarea numarului de angajati.
In document este prevazut, printre altele, ca Ford va plati AVAS 28,5 milioane de euro daca va lichida Automobile Craiova in termen de patru ani, ca firma americana nu va putea cesiona actiunile preluate fara acordul AVAS, tot in urmatorii patru ani, si ca AVAS va prelua participatiile actionarilor minoritari la Automobile Craiova in termen de trei luni de la finalizarea privatizarii si le va vinde Ford.
Productia uzinei ar urma sa creasca, dupa patru ani, la 300.000 de autovehicule, iar numarul angajatiilor va creste de la 3.900 de persoane, in prezent, la 7.000 de salariati in 2011.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO