Politică externă

Colosii auto si Comisia Europeana intra in razboi pe tema poluarii

30.01.2007, 19:24 8

Colosii industriei auto sustin ca planurile Comisiei Europene de a reduce emisiile de carbon prin impunerea unor limite stricte vor conduce la pierderi masive de locuri de munca in Europa si in lume.
Insa la nivel global miscarea politica care vrea sa puna capat poluarii, sa reglementeze emisiile de carbon prin legislatie drastica si care sustine ca doreste in viitor un Pamant cat mai curat prinde din ce in ce mai multe forte.
Criticii acestei miscari sustin ca ea este exagerata si ca se bazeaza pe prea putine argumente stiintifice. Intre timp, la nivel guvernamental, atat in UE cat si in SUA, a izbucnit o serie de dispute referitoare la aceasta problema, iar corporatiile incep sa reactioneze, unele amenintand cu efecte dezastruoase, altele sustinand, mai mult sau mai putin ipocrit, aceste demersuri. La Davos, Organizatia Mondiala a Comertului a facut din incalzirea globala o tema centrala a discutiilor.
Intr-o scrisoare trimisa Comisiei Europene, BMW, DaimlerChrysler, Ford, Opel si Volkswagen au cerut recent Comisiei sa renunte la planul de a obliga producatorii de masini sa reduca, la 120 de grame pe kilometru, pana in 2012, emisiile de carbon ale masinilor vandute in UE. Aceste planuri ale Comisiei au fost inaintate de comisarul grec pentru mediu, Stavros Dimas, dar au fost criticate de comisarul german pentru industrie, G?nther Verheugen. CE a amanat o decizie pe aceasta tema datorita neintelegerilor dintre comisari.
Intr-o incercare de a influenta pozitia finala a Bruxellesului pe aceasta tema - care va fi anuntata saptamanile viitoare - producatorii germani de masini au desenat un scenariu sumbru, cu pierderi masive de locuri de munca in Europa si in lume. Conform scrisorii trimisa de acestia Comisiei, schema propusa de Dimas ar insemna "o interventie politico-industriala masiva al carei pret va fi platit de industria europeana producatoare de masini si in special de cea germana".
Comisarul pentru mediu sustine ca acest tip de legislatie este necesar, avand in vedere ca producatorii de masini nu au reusit sa duca la implinire angajamentele pe care si le-au asumat voluntar in 2004 de a reduce emisiile de carbon ale unei masini, la o medie de 140 de grame pe kilometru, pana in 2008.
Subiectul a nascut controverse si in sanul guvernului german. Ministrul economiei de la Berlin, conservatorul Michael Glos, sustine pozitia lui Verheugen si a producatorilor de masini, in timp ce ministrul mediului, social-democratul Sigmar Gabriel, s-a situat de partea lui Stavros Dimas.
Disputa care se poarta acum la Bruxelles vine in paralel cu o atentie tot mai sporita acordata de statele industrializate fenomenului incalzirii globale. Saptamana trecuta presedintele american George W. Bush a abordat pentru prima data problema incalzirii globale, in discursul sau anual despre starea natiunii. A fost primul semn venit de la Washington ca de acum inainte SUA nu vor mai ramane indiferente si in conditiile in care viitorii candidati pentru Casa Alba au facut din problema mediului un subiect important al campaniei lor prezidentiale. Unele dintre state federale americane, printre care si California, actionasera deja. Acestea au deja strategii de reducere a emisiilor de carbon cu 20% pana in 2020.
Marile corporatii americane nu au ramas nici ele indiferente, multe facand in ultima vreme lobby pentru introducerea unei legislatii federale unitare privind reducerea emisiilor de carbon. Fie ca este o miscare de imagine menita sa evite o legislatie prea dura, fie ca unele dintre aceste corporatii au vazut potentialul enorm al tehnologiilor nepoluante, au facut primul pas catre o mai buna reglementare a poluarii.
Comunitatea stiintifica nu sta nici ea departe de dezbateri. Peste 500 de cercetatori ai Comitetul interguvernamental pentru modificari ale mediului - care lucreaza sub egida ONU - s-au intalnit ieri la Paris si in zilele urmatoare vor pregati un studiu cuprinzator. "Niciodata pana acum nu a existat un asemenea apetit global pentru informatia stiintifica si credibila privind incalzirea globala", a declarat Rajendra Pachauri, presedintele comitetului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels