Politică

Presedintele Basescu a enuntat 22 de obiective pentru Romania. Sunt cele mai importante pentru economie si societate? Ce parere aveti?

Presedintele Basescu a enuntat 22 de obiective pentru Romania. Sunt cele mai importante pentru economie si societate?

Traian Basescu, presedintele Romaniei: Problema crizei economice ne-a afectat ca un turnesol care scoate la suprafata deficientele statului. (...) Totusi, nu suntem cu resursele la nivelul anului 2002 sau 2004. Suntem mult peste potentialul pe care l-am avut atunci. Nu suntem in pragul nenorocirii.

28.09.2009, 00:00 198

Seful statului a anuntat in discursul in fata Parlamentului unset de 22 de obiective care ataca din trei directii: economica,sociala si politica. La capitolul obiective politice, inca dinprimul an de mandat presedintele in exercitiu a insistat pentrutrecerea la un Parlament unicameral, insa conflictul in care s-aaflat cu Parlamentul si cu Guvernul Tariceanu II au impiedicataceasta discutie.

Problema este ca legea fundamentala poate fi schimbata doar cuvotul a doua treimi din Parlament, ceea ce presupune un larg acordpolitic.

Rezolvarea raportului intre puterile in stat (putereapresedintelui si a guvernului) este si ea blocata, atata vreme catexista divergente majore intre partide cu privire la o "republicaprezidentiala" sau la una parlamentara (in care seful statului esteales de Parlament, caz in care intreaga decizie executiva ar reveniGuvernului). Fara transarea acestei discutii, blocajele vorcontinua, sunt de parere analistii politici Cristian Parvulescu siCristian Preda.

Descentralizarea mult dorita

Discutia despre cresterea autonomiei locale este veche. Auexistat mai multe legi de-a lungul vremii in acest sens, iar inguvernul Tariceanu I, fostul ministru al administratiei, VasileBlaga (PD), a elaborat o lege-cadru a descentralizarii, insalucrurile evolueaza lent.

Un impuls ar putea fi dat de noua lege a educatiei in carescolile capata mai multa autonomie si extinderea programului pilotin care spitalele trec la administratia locala.

Guvernul Boc a stabilit deja un set de norme privinddescentralizarea pentru educatie, sanatate munca, interne (seinfiinteaza politia locala) sau agricultura.

Un punct extrem de important il considera Basescu a fi"promovarea identitatii nationale in interiorul Uniunii Europene,dar si la noi acasa". Obiectivul este considerat pe cat de vag, peatat de vast.

Intr-o uniune care dilueaza valorile nationale, multe dintredecizii se iau la Bruxelles.

De asemenea, presedintele a precizat ca o prioritate trebuie safie consolidarea, in continuare, a parteneriatelor strategice cuStatele Unite si Franta, precum si a relatiilor cu statele dinOrientul Mijlociu, Zona Caspica si Asia Centrala.

Atat fostul ministru de externe Mihai Razvan Ungureanu (fostPNL), cat si actualul ministru de externe, Cristian Diaconescu(PSD), au sustinut de-a lungul vremii ca Romania trebuie sa atacepietele din Asia Centrala, intrucat, chiar daca UE este principalulpartener comercial al Romaniei, acest lucru se va schimba cuvremea.

Pentru analistul Armand Gosu, o prioritate trebuie sa fierefacerea relatiilor cu Rusia care reprezinta o piata buna pentruRomania. Ministrul pentru IMM-uri a anuntat recent ca Romania adeschis birouri de promovare la Moscova, Cairo, Mumbai siBeijing.

"Este nevoie de reevaluarea relatiilor cu Republica Moldova sisprijinirea neconditionata a acestei tari pentru consolidareastatutului de aspirant la intrarea in Uniunea Europeana", adeclarat seful statului.

Republica Moldova a ridicat regimul vizelor pentru romani impusein aprilie de fostul regim al lui Vladimir Voronin. Noua coalitieliberala de la Chisinau care promoveaza integrarea europeana atarii ar putea facilita strangerea relatiilor dintre cele douatari. Dar nimic nu indica faptul ca relatiile dintre cele doua tarivor fi altele decat cele din ultimii 10 ani.

O alta prioritate ar trebui sa fie intrarea Romaniei in spatiulSchengen in anul 2011, doreste presedintele. Actualul comisar alRomaniei, Leonard Orban, crede ca aderarea la spatiul Schengen in2011 este un obiectiv foarte greu, pentru ca dincolo de criteriilegenerale ce trebuie satisfacute, multe alte chestiuni va trebui safie rezolvate bilateral. Or, deficitul de imagine al Romaniei inunele tari din Uniunea Europeana va ingreuna acest proces.

Obiective politice

1. Reforma constitutionala, necesara pentru trecerea laparlament unicameral, clarificarea relatiilor intre puterilestatului, pentru stabilirea mecanismelor de deblocare a crizelorpolitice, pentru clarificarea calitatii de mediator a presedinteluiintre puterile statului, dar si intre puterile statului sisocietate.

2. Accelerarea proceselor de descentralizare si crestere aautonomiei locale.

Pana cand nu vom lasa soarta comunitatilor in mainile lor vaexista un ridicat nivel de insatisfactie fata de conducereacentrala, a declarat presedintele. Cresterea nivelului de autonomieal comunitatilor locale este fundamental pentru

evolutia pozitiva a Romaniei, a spus Basescu.

3. Numirile in functii de conducere in administratia centrala silocala sa se faca in primul rand pe criterii de competenta.

4. Promovarea identitatii nationale in interiorul UniuniiEuropene, dar si la noi acasa, este, in opinia sefului statului, unobiectiv extrem de important.

5. Consolidarea, in continuare, a parteneriatelor strategice cuStatele Unite si Franta, precum si a relatiilor cu statele dinOrientul Mijlociu, Zona Caspica si

Asia Centrala.

6. Reevaluarea relatiilor cu Republica Moldova si sprijinireaneconditionata a acestei tari pentru consolidarea statutului deaspirant la intrare in UE.

7. Intrarea Romaniei in spatiul Schengen in anul 2011 ar trebuisa fie un alt obiectiv prioritar, potrivit presedintelui.

Obiective sociale

1. Reforma sistemului de pensii, pentru ca acesta sa devinaechitabil prin aplicarea principiului contributivitatii.

2. Elaborarea Codului asistentei sociale. E necesar deoarece inmomentul de fata exista peste 202 drepturi de asistenta sociala,reglementate prin 179 de

acte normative, a spus presedintele, adaugand ca exista segmenteimportante de beneficiari care nu se afla in categoria persoanelorcare sa necesite protectie

sociala speciala.

3. Adoptarea in regim de urgenta a codurilor de procedura penalasi civila, pentru ca justitia sa aiba instrumentele necesaresolutionarii cauzelor intr-un

timp rezonabil.

4. Modificarea structurii Consiliului Superior al Magistraturii,astfel incat o treime din membrii CSM sa fie reprezentanti aisocietatii civile.

5. Politici de stimulare a cresterii natalitatii, inclusiv prinacordarea de stimulente materiale si fiscale pentru mame.

Obiectivele economice ale presedintelui inexercitiu

1. Introducerea standardelor de cost in administratia centralasi locala. "Este un efort pe care Guvernul il pregateste si il voisustine fara rezerve", a spus presedintele. Acest obiectiv a fostal patrulea mentionat de presedinte, dupa reforma constitutionala,reforma sistemului de pensii si elaborarea Codului AsistenteiSociale, si primul pe lista obiectivelor economice.

Sunt orase in care numarul functionarilor publici este de treiori mai mare decat in alte orase, in conditiile in care numarullocuitorilor nu este triplu. Costurile din administratiile localear trebui intr-adevar armonizate la nivel national, consideraanalistii. "Mai este o mare problema. Banii plecati din Ministerulde Finante catre consiliile judetene, si mai departe catreprimarii, trebuie sa fie o informatie publica. Aceste sume sitraseul lor trebuie sa fie pe internet. Trebuie accelerat procesulde eficientizare si de corelare al costurilor si trebuie mizat petransparenta", comenteaza Florin Pogonaru, presedintele AsociatieiOamenilor de Afaceri din Romania (AOAR). Acesta mai vorbeste si deresponsabilitatea pe care trebuie sa o aiba administratiile localein activitate lor. "Vrem sa transferam functii catre administratialocala, dar trebuie sa luam in calcul si lipsa de competenta lanivelul primariilor", spune Pogonaru.

2. Aderarea Romaniei la zona euro in anul 2014 este un altobiectiv din sfera economica mentionat de Basescu. "O altaprioritate imi pare a fi gestionarea politicilor fiscale, monetaresi a situatiei macroeconomicei astfel incat Romania sa adere lazona euro in anul 2014. Nu trebuie sa ne descurajeze crizaeconomica, avem disponibilitatea sa ne incadram in parametrii deaderare", a spus presedintele.

"Asa cum arata in momentul de fata deficitul bugetar sistructura cheltuielilor publice, ne-am cam indepartat de adoptareaeuro in 2014. Putem inca sa indeplinim acest obiectiv, dar trebuieluate niste masuri foarte radicale si foarte rapid. (...) Nu poatenimeni crede ca o tara care aloca doua treimi din venituri pecheltuieli cu salariile si pensiile poate sa mearga asa lanesfarsit. Structura cheltuielilor publice este totalnesustenabila, mai ales in conditiile in care avem nevoie deinvestitii publice", spune Ionut Dumitru, economist-sef alRaiffeisen Bank. Acesta apreciaza ca dupa cum a mentionat sipresedintele, politicile economice trebuie sa se coreleze. "Estenevoie de o cooperare intre politica fiscala - care aproape mereu afost prociclica - si politica monetara - care din dorinta de a tinesituatia sub control, poate a fost mai restrictiva decat eranevoie." Pentru a adopta euro in 2014, Romania trebuie saindeplineasca cele cinci criterii de la Maastricht, care se referala inflatie, stabilitatea cursului de schimb, datoria publica,deficitul bugetar si nivelul ratelor dobanzii pe termen lung. "Celmai mare pericol este acum deficitul bugetar", spune Ionut Dumitru.Pentru adoptarea euro, Romania trebuie sa ajunga la un deficitbugetar sub nivelul de 3% din Produsul Intern Brut (PIB). Anul 2008a fost incheiat cu un deficit de 5,4% din PIB, iar pentru anul2009, deficitul bugetar acceptat de Fondul Monetar International(FMI) in acordul de finantare stand-by incheiat cu Romania este de7,3% din PIB.

3. Sustinerea dezvoltarii agriculturii, a industriei alimentaresi a turismului este al treilea obiectiv economic mentionat depresedinte si pe locul opt in lista celor 22 de obiective enumeratein total "Sustinerea dezvoltarii agriculturii, a industrieialimentare si a turismului, ca sectoare de activitate pentru careRomania are conditii naturale exceptionale", a declarat TraianBasescu.

Agricultura a avut in 2008 doar 6,5% din Produsul Intern Brut(PIB), in timp ce turismul are o pondere de circa 3% din PIB.Agricultura si turismul au fost sectoarele amintite de presedintein nenumarate randuri ca avand un potential foarte mare dedezvoltare. Pe parcursul discursului sau, Traian Basescu a punctatcele trei mari directii in care ar trebui sa se faca investitiimasive: agricultura, infrastructura, energia. "Sunt trei zone undeavem nevoie de investitii foarte mari si avem si sursele necesare -daca ne gandim la banii de la Uniunea Europeana. Agricultura esteprobabil cel mai nereformat sector, cel mai putin productiv", spuneIonut Dumitru. "Toti stim care sunt problemele si care suntsolutiile, dar trebuie si sa ni le asumam. (...) Este valabilpentru toate obiectivele anuntate de politicieni. Dincolo devointa, trebuie sa se spuna lucruri mai precise. De exemplu -cineva face ceva intr-un anumit interval de timp", spunePogonaru.

4. Accelerarea procesului de cadastrare si intabulare a tuturorterenurilor agricole. "Situatia actuala a cadastrului face caterenurile sa nu poata fi vandute cu usurinta", a declaratpresedintele in cel de-al 9-lea obiectiv mentionat, dintr-o listade 22.

"Sunt o multime de litigii pe tema asta, este vorba delegalitatea titlului de proprietate asupra terenurilor. Au fostemise acte in afara legii. Mai mult, in sudul tarii si in Moldovasunt multi tarani care nu isi pot primi subventia pe terenurileagricole pe care le au decat daca sunt atestate in cartea funciara.Si cum sistemul de carte funciara nu este bine pus la punct,acestia nu isi pot primi subventiile", explica Emilian Duca, taxpartner la BDO Romania, a cincea firma de consultanta si audit,dupa companiile din Big Four. Acesta adauga ca tot sistemul juridictrebuie reformat, codurile de procedura civila si penala fiind celemai mari urgente. "Acestea au un impact major asupra economiei.Durata proceselor comerciale si incurajarea rau platnicilor este omare problema", spune specialistul fiscal.

5. Adoptarea legii raspunderii fiscale este una din prioritatilepresedintelui Traian Basescu. Aceasta inseamna o imbunatatie aproceselor bugetare si de executie bugetara, astfel incat ocheltuiala asumata sa fie dusa la bun sfarsit.

De altfel, Fondul Monetar International a impus autoritatilor dela Bucuresti adoptarea acestei legi inca de la primele negocieri.Initial, in martie, ministrul finantelor Gheorghe Pogea a declaratca legea va fi adoptata pana la sfarsitul lunii noiembrie 2009.Ulterior, din declaratii reiesea ca legea responsabilitatii fiscaleva fi adoptata pana la sfarsitul anului. Prin aceasta lege s-arputea introduce bugete multianuale, limite pentru rectificarilebugetare pe parcursul unui an, noi reguli privind cheltuielile,datoria publica si deficitul bugetar si s-ar putea stabili un cadrupentru emiterea si managementul garantiilor si altor datoriineplanificate. "Ar fi un lucru foarte bun. Dar am serioase rezerveca autoritatile romane vor fi in stare sa administreze inca dinprima zi un asemenea sistem", apreciaza Duca de la BDO. "Daca vreisa faci o planificare serioasa, credibila, incepi prin lucrurisimple: elaborarea bugetului pe trei ani. Ar fi o prima incercarede disciplinare, de creare de repere. Bugetele multianuale arobliga Guvernul sa gandeasca mai riguros, sa ia in seriospreviziunea de cheltuieli si venituri. E drept, chiar si peparcursul unui an se fac mai multe rectificari bugetare. Dar nu iiva avantaja un numar mare de revizuiri bugetare", comenteazaPogonaru.

6. Declansarea unui proces vast de simplificare a legislatiei intoate domeniile, inclusiv in domeniul fiscal, doreste presedintele."Practic, datorita multitudinii de acte normative pe fiecaredomeniu, atat justitia, dar si agentii economici si organele decontrol sunt frecvent puse in fata interpretarilor diferitedatorita formularilor neclare si, de multe ori, contradictorii", adeclarat presedintele in discursul sau.

Specialistii spun ca intr-adevar legislatia romaneasca este inmulte privinte greoaie si complicata, incepand de la legislatia dindomeniul comercial, care este "incoerenta si inconsistenta", panala o lipsa de viziune asupra sistemului de impozite si taxe. "Dupaeforturile de simplificare a legislatiei fiscale din urma cu cinciani prin introducerea Codului fiscal si a Codului de procedurafiscala, urmate de introducerea cotei unice, au fost facuti multprea putini pasi pentru eficientizarea sistemului", spuneconsultantul fiscal Emilian Duca. "Problema simplificariilegislatiei este foarte delicata. Oricat si-ar propune unpresedinte de tara s-o rezolve, fara colaborarea Executivului si aParlamentului nu ar reusi. Complexitatea legislatiei va creste inviitor, deoarecere legislatia comunitara - care treptat va trebuitranspusa si in legislatia noastra - este mult mai complexa", maispune Duca. Acesta adauga ca cea mai buna masura anticriza ar fistoparea modificarilor legislative. "Orice nou conducator deinstitutie vrea sa-si lege numele de o modificare importanta inlegislatie. Lipsa de predictibilitate este o mare problema pentrucompanii."

7. Utilizarea rapida si eficienta a fondurilor puse ladispozitia Romaniei de Uniunea Europeana, potrivit sefuluistatului, adaugand ca avem programe de 54 de miliarde de euro,dintre care 32 de miliarde de euro de la Uniunea Europeana si 4-5miliarde de la Banca Europeana de Investitii si Banca Mondiala. "Sinoi nu acceleram investitiile", a spus Basescu.

"Sunt doua tipuri de fonduri europene. Proiectele mai mici, cumar fi cele pentru training, pentru investitii IT de mica valoaresau pentru cercetare, si proiectele mari pentru infrastructura carear trebui implementate de institutiile publice. La cele mici,numarul de aplicatii ale firmelor este impresionant, s-a aplicat intotal pentru o suma de aproape zece ori mai mare, dar problema oreprezinta proiectele mari, unde sunt si cei mai multi bani, sicare nu avanseaza", spune Pogonaru. "Este un blocaj undeva, inprocesul de absorbtie a fondurilor europene. Si avem nevoie deacesti bani pentru investitii in infrastructura, agricultura sienergie. Presedintele a punctat astfel problemele prioritare alRomaniei", spune Ionut Dumitru.

8. Dezvoltarea unui sistem national de colectare si distribuirea productiei de legume si fructe, produse de micii fermieri. "Iivedeti toti, pe marginea drumurilor, incercand sa vanda rosii,vinete, pepeni, castraveti, tot ce pot. Nu au acces inhipermarketuri, pentru ca niciodata un hipermarket nu o sa cumperede pe marginea drumului. Poate fi chiar

o initiativa legislativa care sa stabileasca 10-15 astfel decentre de colectare regionale si Guvernul sa o puna in aplicare,macar unul sau doua sa inceapa la anul", a declaratpresedintele.

"Atunci cand agricultura in Romania va fi fiscalizata - va fi unmare moment al adevarului pentru Romania. Vom afla daca nu cumva eprea scumpa si vom afla daca poate fi un sector eficient. Suntmulte de facut si controlat in agricultura. Un prim pas de ordonarea lucrurilor a fost emiterea certificatelor de depozit RecipisaWarrant. (...) Se vor crea mecanisme de colectare. Va fi altfel.Deocamdata este haotic si pe sub mana. O piata unde nu suntangajamente ferme. Atunci cand producatorii vor trebui sa produca oanumita cantitate intr-un an, pe baza de contracte, lucrurile vormerge cu totul altfel", spune Pogonaru. Recipisa Warrant, emiseprin programul "Primul Siloz" care a inceput in luna august, suntcertificate de valoare care atesta deponentului calitatea sicantitatea marfurilor. Aceste titluri de valoare pot fitranzactionate ulterior sau chiar constituite gaj la banca.

9. Inceperea lucrarilor la reactoarele 3 si 4 ale centraleinucleare de la Cernavoda este o alta prioritate pentru TraianBasescu, al 17-lea obiectiv mentionat in lista de cele 22 deobiective si penultimul obiectiv

economic.

In anii urmatori, provocarea majora a omenirii va fiindependenta energetica, puncteaza Ionut Dumitru. "Directiile suntdestul de clare, o mare parte din finantare trebuie s-o alocam sipentru investitii in energie", spune Dumitru. "Este oricandbine-venita aceasta investitie, dar mai e si intrebarea daca vremcentrale nucleare in Romania", spune Pogonaru. Energia nuclearaeste una dintre cele mai ieftine surse de energie, majorareacantitatii produse in astfel de unitati avand un impact directasupra stabilizarii preturilor la electricitate pentru consumatoriifinali. Centralele nucleare 3 si 4 de la Cernavoda vor fi puse infunctiune abia in 2016-2017, potrivit oficialilor SocietatiiNationale Nuclearelectrica, unul din proprietarii proiectului.Autoritatile incearca de mai bine de un an sa debutezelucrarile.

10. Modificarea Codului muncii pentru flexibilizarea fortei demunca este ultimul obiectiv economic mentionat de presedinte indiscursul sau, incheind astfel o lista de noua tinte in domeniuleconomic.

Codul muncii este doar o mica parte din tot ceea ce trebuiereformat, spun specialistii. "Tot procesul de asistenta socialatrebuie reformat. Trebuie regandit sistemul contractelor colectivela nivel national, aplicarea prevederilor acestor contractecolective in cazul microintreprinderilor, iar problemarestrictiilor angajatorilor in relatia cu angajatii este generoasa.Asa cum arata unele prevederi din Codul muncii in momentul de fata,nu conduc la o crestere de competitivitate a Romaniei", comenteazaEmilian Duca. Acesta mai adauga ca este o mare greseala ca salariulminim sa reprezinte o baza de calcul pentru salariilebugetarilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO