Politică

Publicitatea de stat provoaca o noua ciocnire putere-opozitie

16.03.2005, 00:00 13


Modul de acordare a publicitatii de stat a reprezentat ieri un motiv de disputa intre premierul Calin Popescu-Tariceanu si PSD Tariceanu a sustinut, intr-o declaratie politica, in fata deputatilor, ca Guvernul nu va mai acorda publicitate de stat pe criterii discretionare, lucru care a provocat reactia PSD, care considera ca afirmatiile premierului sunt un atac la adresa sa.


Primul-ministru a afirmat, intr-o declaratie facuta in calitatea sa de deputat liberal, ca Guvernul va promova un proiect de lege care va asigura gestiunea corecta a fondurilor destinate publicitatii de stat.


Potrivit unui material distribuit ieri in Camera Deputatilor, sumele cheltuite, in perioada 2000-2004, pentru publicitatea de stat de catre ministere si institutii subordonate se ridica la suma de 65,9 milioane de euro.


PSD a reactionat afirmand ca declaratia politica a premierului a urmarit inducerea in eroare a opiniei publice in scopul castigarii de capital electoral. Inca inainte de campania electorala, au aparut acuzatii din partea opozitiei de atunci, ca Guvernul PSD cheltuie sume importante pe publicitatea guvernamentala pentru a atrage mass-media de partea sa. S-a spus ca aceste sume sunt acordate preferential.


Tariceanu a afirmat ieri ca "Guvernul actual are vointa politica de a nu folosi banii publici pentru a controla presa", intrucat considera ca o presa libera, profesionista si responsanbila este semnul de sanatate al unei democratii.


El a mai spus ca nu va accepta sa fie data publicitate de stat pe criterii discretionare, intrucat acest fapt inseamna sa folosesti bani publici impotriva cetatenilor.


Premierul a precizat ca va fi creat un grup de lucru, format dintr-un reprezentant al Guvernului, din reprezentanti ai societatii civile si ai organizatiilor media, care vor construi rapid un sistem eficient de utilizare a banilor publici.


Potrivit materialului distribuit ieri la Camera Deputatilor, pe primele locuri in topul ministerelor, in privinta cheltuielilor cu publicitatea, intre 2000 si 2004, se afla Ministerul Economiei (cu 43,5 milioane de euro), Ministerul Transporturilor (8,5 milioane de euro), Ministerul Agriculturii (6,3 milioane de euro), Ministerul Comunicatiilor (4,1 milioane de euro) si Ministerul Finantelor (2,4 milioane de euro).


PSD sustine, intr-un comunicat de presa dat publicitatii ieri, ca declaratia politica sustinuta de Tariceanu este o "actiune de dezinformare" a opiniei publice, intreprinsa cu scopul clar de a recastiga capitalul politic pierdut in ultimele luni. PSD afirma, ca premierul  "a facut cateva erori impardonabile pentru o persoana care pretinde ca intelege mecanismele economice", atunci cand a sustinut ca  publicitatea cumparata in mass-media de catre societati comerciale si regii autonome (de exemplu Petrom, Tarom, Distrigaz etc.) ar fi fost efectuata din bani publici.


"Primului-ministru ii scapa insa faptul ca respectivele societati, nefiind institutii publice, nu au cum sa cheltuiasca bani publici", se spune in comunicat. De asemenea, seful guvernului face  confuzie intre informare si publicitate, "multe dintre sume fiind cheltuite fie pentru informarea cetateanului, fie pentru anunturi de licitatii publice, in conditiile legii (vezi APAPS)". In ce priveste formarea unui grup de lucru  privind transparenta alocarii bugetelor de publicitate ale institutiilor publice si companiilor cu capital majoritar de stat, PSD sustine ca acesta functioneaza din octombrie trecut. iulian.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels