Politică

Tariceanu: Critica de pe margine a lui Stolojan nu are valoare

29.11.2005, 17:22 11

Calin Popescu-Tariceanu spune ca acuzatiile lui Theodor Stolojan la adresa PNL nu sunt valabile atata vreme cat nu sunt insotite de solutii.

"Sigur ca intotdeauna este foarte usor cand stai deoparte si critici. Este mai greu cand esti la carma." Aceasta este replica premierului Calin Popescu-Tariceanu la criticile formulate de consilierul prezidential Theodor Stolojan la adresa PNL, partid despre care spune ca merge pe un drum gresit care i-ar putea aduce pieirea.

Doua au fost directiile pe care s-a construit discursul critic al lui Stolojan la adresa partidului din fruntea caruia a plecat in urma cu abia un an: PNL nu are un program politic pe masura ambitiei de partid aflat la putere, iar atacurile pe care unii dintre liberali le pornesc periodic impotriva presedintelui Traian Basescu ar putea avea drept consecinta trecerea in opozitie pentru o buna bucata de vreme.

Replica lui Tariceanu care pare ca s-a simtit direct vizat a venit tocmai din Spania unde el a participat ieri la o reuniune internationala: Stolojan critica de pe margine, dar nu vine cu nici o propunere concreta pentru remedierea lucrurilor. Si cum lucrurile au cumva tangenta si cu situatia din Alianta si din coalitie - aceasta a fost si directia indicata de Stolojan -, premierul a comentat:

"Stim cu totii ca intr-o coalitie este mult mai usor sa apara anumite situatii de tensiune cand unul din participanti incearca sa-si faca capital politic. Asta e viata intr-o coalitie. Nu ne cereti ca o coalitie sa functioneze la fel de dulce si de lin ca un partid."

Nu este pentru prima data cand Stolojan, acum consilier pe probleme economice a sefului statului, le cere colegilor sai sa-si tempereze discursul la adresa lui Trian Basescu. Este insa pentru prima data cand el analizeaza in substanta situatia din PNL si, prin felul in care o face, pune in discutie pozitia lui Tariceanu de lider al partidului, dar nu si pozitia sa de premier.

Duminica, intr-un discurs tinut in fata liberalilor aflati la Conferinta Judeteana a PNL Neamt, Stolojan a opinat ca, dupa un an de guvernare, "exista o deosebire fundamentala intre PNL ca partid politic aflat in opozitie si PNL ca partid politic aflat la putere in cadrul Aliantei Dreptate si Adevar".

In opinia sa, cat timp a fost in opozitie, PNL a avut un program politic cu obiective foarte clare, cu directii de actiune bine definite, strategice, in timp ce, in prezent, partidul nu are un program "care sa corespunda statutului de partid politic la putere".

"Cand spun acest lucru, il spun privind detasat de ceea ce se intampla in PNL, in sensul ca programul guvernamental, care este foarte im-portant si care trebuie indeplinit, nu poa-te sa inlocu-iasca progra-mul politic al PNL si nici programul politic al Aliantei", a afirmat Stolojan. Mai departe, Stolojan s-a declarat foarte ingrijorat de "manipularile care se fac, chiar de catre mass-media uneori" si care ii incurajeaza pe unii liberali sa iasa la atac, in cadrul Aliantei, impotriva PD si a pre-sedintelui Traian Basescu.

Reactia liderilor liberali nu s-a lasat asteptata. Ei nu impartasesc viziunea fostului lor presedinte. Vicepresedintele PNL Teodor Melescanu spune, referindu-se la criticile lui Stolojan privind situatia interna a partidului, ca programul politic al PNL exista, este bun, el a fost votat la Congresul din iarna trecuta: "Programul unui partid nu se schimba anual". Pe de alta parte, el a comentat si o alta propunere venita din partea altui fost presedinte liberal - este vorba despre Valeriu Stoica -, care sustine ca liberalii trebuie sa porneasca o discutie interna privind epoca post-Tariceanu: "Nu vad ratiunea pentru care am discuta de epoca post-Tariceanu atata vreme cat suntem in epoca Tariceanu. A incepe acum o astfel de discutie ar fi extrem de nociv".

La randul sau, liderul celei mai importante filiale liberale din tara - Bucuresti - Ludovic Orban afirma si el ca PNL are un program politic viabil, a fost dezbatut si votat in forurile interne care au optat de asemenea si pentru formula Tariceanu presedinte-premier. Cat despre momentul ales de Stolojan sa critice PNL, liderul deputatilor Crin Antonescu spune ca acest lucru "ramane o tema de meditatie". iulian.anghel@zf.ro