Prima pagina

A doua mare prezenta pe piata, bancile elene nu se dau batute in fata concurentei

25.03.2005, 00:00 20

Devansata numai de Austria, Grecia este al doilea mare investitor pe piata bancara, cu o pondere de peste 10% din totalul capitalului social din sistem si o cota aproximativ egala din totalul activelor.


In 1993, Alpha Bank infiinta prima institutie bancara cu capital strain. Astazi, opereaza pe piata sase banci care au in spate grupuri financiare elene: Bancpost, controlata de Eurobank, Alpha Bank, filiala a bancii cu acelasi nume, Banca Romaneasca, detinuta de cel mai mare grup din Grecia - National Bank of Greece (NBG), Piraeus Bank, Egnatia Bank si Emporiki Bank. De asemenea, NBG detine si o sucursala proprie care ii permite sa-si finanteze mai usor clientii.


Dintre cele sase, primele doua - Bancpost si Alpha Bank - se situau la sfarsitul anului trecut pe locul opt, respectiv noua, in clasamentul celor mai puternice banci de pe piata dupa valoarea activelor. Bancpost a inregistrat o cota de piata de 4,6%, in crestere usoara fata de 2003, in timp ce Alpha Bank detine 3,18% din totalul activelor din sistem, ceea ce le aduce un total de aproape 8%. La aceasta se mai adauga contributiile de peste un punct procentual din piata ale Bancii Romanesti si Piraeus Bank, plus cotele mai putin semnificative ale Egnatia si Emporiki, care nici n-au facut publice rezultatele financiare pe 2004.


Spre deosebire de capitalul turc, care a detinut o pondere importanta in sistemul bancar pana spre sfarsitul anilor '90 dupa care a pierdut mult teren, bancile elene au reusit sa-si consolideze pozitia pe piata, in conditiile intrarii unor jucatori occidentali mai puternici.


Cel mai bine pozitionat este grupul Eurobank, care are in portofoliu peste 55% din actiunile Bancpost. In prezent este in plina desfasurare un proces de restructurare si modernizare a bancii, cu obiectivul extrem de ambitios de a o aduce pe locul al treilea in sistem.


Si Alpha Bank se afla intr-o noua etapa de investitii, atat in extinderea retelei, cat si in dezvoltarea aplicatiilor IT. Dar unul dintre cele mai agresive proiecte de expansiune este Banca Romaneasca, avand in spate Banca Nationala a Greciei. Pe baza unui proaspat aport la capitalul social de peste 28 mil. euro, banca lucreaza la dezvoltarea retelei de sucursale de la 28 la 47 de unitati, dezvoltarea de noi produse si servicii bancare, dezvoltarea canalelor de distributie alternative, precum si la implementarea unui nou sistem informatic. Mai mult, proprietarul sau


si-a exprimat oficial intentia de a face o noua achizitie, care sa-i permita o crestere mai rapida decat i-o permite dezvoltarea organica.


Anul 2004, a adus si extinderea retelei teritoriale a Piraeus Bank, un alt grup elen cu traditie bancara, aceasta ajungand la zece sucursale, plus alte cinci unitati in principalele orase din tara. De asemenea, banca a devenit mai vizibila prin promovarea de noi produse si servicii. Chiar daca raman la dimensiuni mai mici, anul trecut s-au inmultit si unitatile operate de Emporiki Bank (sase sucursale) si Egnatia.


Toate bancile cu capital elen incearca sa tina pasul cu piata, imbogatindu-si portofoliile de produse cu credite, precum cele ipotecare sau auto. De asemenea, sunt active pe piata cardurilor.


 


Bancpost. Infiintata in 1991, ca banca universala, comerciala si de economii, cu capital integral de stat, Bancpost a devenit in noiembrie 2002 prima banca 100% privatizata din sistemul bancar romanesc. In prezent, actionarul majoritar al bancii este EFG Eurobank Ergasias, cu un pachet de 55,2631% din actiunile Bancpost. BERD si IFC au decis la sfarsitul anului trecut sa se alature actionariatului, cele doua institutii detinand in prezent cate 7,2845% din actiunile bancii. Banca deserveste in prezent o retea de 150 de unitati, prin care administreaza peste 3 milioane de conturi. In plus, in baza unui acord comercial incheiat cu Posta Romana, Bancpost ofera produse si servicii si prin intermediul a peste 2.650 de oficii postale, facilitand astfel accesul unui numar cat mai mare de clienti la portofoliul de produse ale bancii. Bancpost este si unul dintre principalii emitenti de carduri pe piata romaneasca, cu peste 1.650.000 de carduri emise si o retea de 500 ATM-uri si 1.527 POS-uri.




Alpha Bank. Filiala locala a grupului Alpha Bank detinea la sfarsitul anului trecut active in valoare de 732 mil. euro. Incepand din acest an, banca va implementa un plan de dezvoltare pe trei ani care va viza in principal extinderea retelei teritoriale, imbogatirea portofoliului de produse si servicii, in special pe segmentul de retail si implementarea de noi sisteme informatice. Astfel, pana la sfarsitul anului 2007, reteaua bancii ar trebui sa ajunga la 50 de unitati, fata de 21 in prezent. Pentru acest an este programata deschiderea a sapte noi sucursale. Totodata va fi implementat un nou concept organizatoric, astfel ca fiecare sucursala va coordona activitatea a 3-4 agentii aflate in aria teritoriala a acesteia. Miscarea are rolul declarat de a asigura un contact mai bun cu clientii. Aceste investitii, care vor cumula aproximativ 30 mil. euro, ar trebui sa asigure bancii intarirea pozitiei ocupate pe sectorul de retail, care este in prezent mult mai putin dezvoltat decat cel corporate, considerat domeniul traditional de activitate al bancii. Astfel, banca ar trebui sa-si asigure o crestere substantiala a activelor detinute si consecutiv a cotei de piata. Pana la sfarsitul acestui an Alpha Bank va finaliza si implementarea unui nou sistem IT, dezvoltat la nivelul grupului, care va asigura o mai buna relationare cu celelalte filiale. Noul sistem este orientat intr-o masura mai mare spre segmentul de retail. Alpha Bank Romania a incheiat anul trecut cu un profit de 16,4 mil. euro, de peste trei ori mai mare decat rezultatul din 2003. 



Banca Romaneasca. Membra a grupului Banca Nationala a Greciei, Banca Romaneasca detinea la sfarsitul anului trecut active totale in valoare de 222 mil. euro, corespunzator unei cote de piata de aproximativ 1%. Banca a incheiat anul trecut cu un profit de 5,5 mil. euro, in crestere cu peste 40% fata de anul 2003. Banca Romaneasca a incheiat recent o majorare de capital in valoare de 28,8 milioane de euro, realizata prin aportul actionarului majoritar, Banca Nationala a Greciei. Astfel, capitalul social al bancii a ajuns la 41 mil. euro. Banii adusi de actionar ar trebui sa asigure o dezvoltare rapida, pentru a recupera ramanerea in urma pe piata. Pentru anul acesta Banca Romaneasca si-a propus sa-si dubleze numarul clientilor pe segmentul de retail (clienti individuali si intreprinderi mici si mijlocii), acesta fiind do-meniul principal al activitatii. Planul de dezvoltare prevede majorarea cotei de piata detinute, in special prin dezvoltarea retelei teritoriale, care ar trebui sa ajunga pe parcursul anului acesta la 47 de unitati, fata de 28 in prezent. Majoritatea sucursalelor urmeaza sa fie deschise in Capitala, aceasta reprezentand o atractie pentru toate bancile care isi extind retelele, datorita potentialului mai mare al clientilor. Pe parcursul anului 2004, banca a deschis trei sucursale, dintre care doua in Bucuresti si una in Ploiesti. Banca a introdus in portofoliul de produse destinate segmentului de retail mai multe produse pe parcursul anului trecut. Astfel, au fost lansate credite pentru nevoi personale cu scadente mari si credite imobiliare. De asemenea, anul trecut a lansat si un card de credit Maestro. Pana la sfarsitul lui 2004 au fost emise aproximativ 1.000 de astfel de carduri. Numarul total de carduri (Maestro si Visa) emise pe parcursul anului trecut a depasit 7.700 de unitati.




Piraeus Bank Romania. A intrat pe piata bancara locala in aprilie 2000 prin preluarea Bancii de Credit  Pater. Investitorii greci s-au concentrat de la inceput pe un nivel cat mai ridicat de calitate a serviciilor atat pentru clientii persoane fizice cat si pentru firme. In primii trei ani a fost implementat un sistem informational modern, au fost deschise noi sucursale si lansate noi produse. In segmentul firmelor, Piraeus Bank Romania a participat la imprumuturi sindicalizate in sectorul infrastructurii, combustibilului, energiei si telecomunicatiilor.



Egnatia Bank. Predecesoarea sa a fost BNP-Dresdner Bank (Romania), infiintata in 1998, dupa care grupul francez s-a retras dupa numai doi ani de operatiuni. In decembrie 2000, banca a fost preluata de EGNATIA BANK, cotata la Bursa de Marfuri din Atena. Profilul bancii era axat pe servicii financiare destinate companiilor cu capital francez si german. Dupa preluare, Egnatia a inceput sa abordeze si piata de retail, ajungand in prezent sa poata oferi produse de credit pentru consum, consultanta si servicii de administrare pentru persoanele fizice cu venituri superioare. Banca nu reuseste insa obtinerea unei cote de piata semnificative




Emporiki Bank. Filiala locala a grupului Emporiki a fost infiintata in septembrie 1999, intr-una din cele mai dificile perioade traversate de piata financiara romaneasca. Actionarul majoritar este fosta Banca Comerciala a Greciei, a carei istorie incepe la 1907 si care a fost rebotezata in Emporiki Bank. Se bazeaza in atragerea clientelei pe calitatea, rapiditatea si flexibilitatea produselor si serviciilor si mai ales pe consultanta oferita. In portofoliul sau se regasesc Internet Banking, cardurile de debit si de credit, sau creditele acordate persoanelor fizice pentru cumpararea de locuinte.
razvan.voican@zf.ro ; liviu.chiru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO