Prima pagina

Alexandrion face distilerie si cumpara o podgorie

24.03.2003, 00:00 150

 Grupul de firme din industria bauturilor Alexandrion pregateste pentru acest an o investitie de circa trei milioane de dolari intr-o distilerie de vin, pe care o va folosi la prepararea coniacului Alexandrion. Tot pentru fabricarea distilatului de vin, grupul doreste sa achizitioneze un teren cultivat cu vita-de-vie, avand o suprafata de minimum 1.000 hectare.
De asemenea, grupul vrea sa inceapa exportul in zece tari "cu o populatie mai mare decat cea a Romaniei," a declarat pentru ZF Nawaf Salameh, actionar-administrator al grupului.
"Pana acum distilatul de vin era cumparat de pe piata romaneasca si din Grecia, dar am decis sa pornim o investitie separata care sa ne permita sa producem acest distilat," a spus Salameh.
El a adaugat ca investitia se afla deja la jumatate. Constructia, incredintata companiei elene Balafas, va fi gata pana la sfarsitul lunii august, a spus Salameh.
"In total, impreuna cu constructia si cu utilajele si tot ce presupune aceasta distilerie, investitia ar urma sa ajunga la cel mult patru milioane de dolari," a spus el. Grupul producea pana acum vodca si coniac la fabrica de la Ploiesti.
Salameh a adaugat ca grupul se mai afla in discutii pentru achizitionarea unor suprafete cultivate cu vita-de-vie in zona Prahova sau Buzau. Deocamdata acest proiect se afla in faza de negociere, dar Salameh a spus ca suprafata totala nu va fi mai mica de 1.000 de hectare.
"Investim pe termen lung in Romania, incercand sa facem un sistem integrat, adica orice materie prima folosim sa ajungem, in final, sa avem o fabrica proprie pentru ea," a explicat el.
Investitiile Alexandrion din acest an ar urma sa se ridice la cel mult cinci milioane de dolari, aici fiind incluse, pe langa distilerie, iesirea pe pietele externe si angajarea a peste 300 de persoane.
La acestea se adauga investitiile in marketing si publicitate pentru sustinerea marcilor aflate in portofoliu, care anual se ridica la circa patru-cinci milioane de dolari. La rate-card, investitiile in publicitate ale grupului Alexandrion au fost de 9,3 mil. $.
Anul trecut, grupul a avut o cifra de afaceri de aproximativ 60 milioane de dolari (2.000 mld.lei), dublu fata de anul trecut, a spus Salameh. Principalele cauze ale cresterii vanzarilor au fost campaniile publicitare sustinute si extinderea retelei de distributie.
Distributia se realizeaza prin intermediul a 200 de angajati ai grupului, care se ocupa exclusiv de distributie si prin intermediul unor firme, 150 la numar, cu care grupul a incheiat contracte. Grupul dispune de un parc auto de aproximativ 300 de masini. In total, compania are 1.000 de angajati.

Alexandrion: bancul Kreskova a prins
Principalele produse ale grupului sunt coniacul Alexandrion, vodca Kreskova si ginul Bellman's. Despre Alexandrion, Salameh spune ca are 90% din piata.
"Kreskova e o bautura creata dintr-un banc, este bancul nostru la care au lucrat cinci persoane si a devenit un cod folosit la toate nivelurile, de la cel mai sarac la cel mai bogat. Acum produsul este cunoscut ca si cum ar fi pe piata de 10 ani, nu de patru luni," a spus el.
Despre ginul Bellman's spune ca nu stie inca unde se situeaza, deoarece aceasta piata nu are inca un lider.
"Este o piata in crestere si in formare. In decembrie se va sti cine este lider, pentru ca piata romaneasca nu este invatata cu gin, daca il bei sec, e o bautura amara. In decembrie vom sti topul. Produsele noastre au milioane de consumatori, care sunt fani constanti si nu simtim o crestere. E adevarat ca in anumite perioade, cum ar fi de sarbatori sau de zilele unor sfinti, se simte o crestere, pentru ca romanilor le place sa isi faca cadouri si aceiasi consumatori pe care ii avem in mod constant cumpara mai mult," mentionat Salameh.
In opinia sa, consumatorul roman este "foarte destept si devine pe zi ce trece mai fidel si mai pretentios, din ce in ce mai greu de manipulat."
Pe langa bauturi alcoolice, Alexandrion importa din Grecia sucurile naturale Ivi.
Anul trecut, piata bauturilor spirtoase a devenit extrem de vizibila, prin intrarea cu publicitate pe toate canalele de televiziune. Acest lucru a devenit si mai vizibil in momentul in care Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a interzis reclamele la alcool pana in orele 22.
Principalii concurenti ai Alexandrion pe piata locala, pe piata spirtoaselor sunt Global Spirits International, cu marcile Dakk, Goldessa, Bartender's si Couture, Prodal '94- producator al marcilor Stalinskaya, Wembley, Discovery, si Passion, European Drinks, cu marcile de vodca Scandic si Moskoff, Perfect Renaissance Timisoara, cu Perfect, si Indagrara Arad. Piata bauturilor spirtoase s-a ridicat, anul trecut, la 20 milioane de litri de vodca, 20 de milioane de litri bauturi alcoolice distilate (distilat de vin in combinatie cu alcool) si 1,4 milioane de litri de gin, conform unor statistici.
Productiei interne i se adauga importaturile, cei mai importanti jucatori fiind Allied Domecq, Heinrig Impex SRl si Grupul GFS Distribution, care au insa un target diferit, orientat catre clientii din categoria superioara si premium.
claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO