Prima pagina

Altex lanseaza propria marca de computere: Davio

15.10.2004, 00:00 469

Dupa explozia vanzarilor de electronice in rate de anul trecut, temperata intre timp, marii retaileri cauta modalitati de a-si mentine vanzarile la o cota ridicata. Calea identificata de grupul Altex, care detine un lant de 120 de magazine: dezvoltarea unei game de produse proprii. Dupa televizoarele Teletech si hotele Cata, a venit randul computerelor Davio, care vor fi asamblate in Romania.
Gama de PC-uri sub brandul romanesc Davio, a carei promovare se va desfasura zilele acestea, a fost gandita pentru a ocupa segmentul de piata situat intre ofertele no-name si cele ale marcilor consacrate in productia de calculatoare. "Grupul Altex a decis sa mearga din ce in ce mai mult pe branduri proprii. Chiar daca sunt branduri necunoscute inca, incercam sa le promovam prin reteaua de magazine, prin notorietea pe care o ofera marca Altex", afirma Costin Soare, director de marketing si vanzari IT la Altex. Spre deosebire de oferta low-end (produse ieftine), Davio va fi o marca putin mai scumpa, dar de o calitate mai ridicata, spune Soare. "Avem planificate investitii de aproximativ 100.000 de euro pentru a dezvolta productia computerelor Davio, si o suma asemanatoare va fi alocata promovarii acestora", a declarat pentru Ziarul Financiar Dan Ostahie, presedintele si directorul general al Altex.
O particularitate a ofertei Altex este aceea ca gama Davio nu va cuprinde doar produse "entry level" (pret scazut, performante medii), spune Ostahie. Complet Electroserv, firma din cadrul grupului Altex care se ocupa cu productia noului brand, va oferi pe piata 10 modele Davio, structurate pe nevoile diferitelor categorii de utilizatori de PC-uri.
Dintre computerele Davio pozitionate ca entry-level, Starter este chiar pentru incepatori iar Camarad se adreseaza copiilor din primele clase de gimnaziu. Navigator este apreciat ca bestsellerul ofertei si face intrarea in gama de mijloc. Force si Gamer sunt sisteme pentru fanii inraiti ai jocurilor. Office, Expert si 007 sunt dedicate lucrului la birou iar Belagio si Mirage sunt varful de gama, unul pe platforma AMD iar celalalt pe platforma Intel. "Produsele de varf sunt construite cu cel mai noi componente disponibile pe piata", spune Costin Soare. Pretul computerelor Davio de varf va fi de circa 30-40 de milioane de lei bucata. "Cu aceste 10 configuratii acoperim aproape tot ceea ce se cere pe piata. In functie de cerere, dezvoltam o configuratie sau alta", adauga reprezentantul companiei.
Incepand de luna viitoare vor fi disponibile pe piata si laptop-uri Davio. Spre deosebire insa de alti producatori locali, Altex a ales pentru dezvoltarea notebook-urilor sale un producator cunoscut, firma austriaca Gericom. Altex a incheiat cu austriecii un contract prin care acestia vor produce un numar de notebook-uri Gericom "Davio Edition". Comercializarea de computere mobile sub sigla proprie Davio este gandita deocamdata doar ca o optiune pentru viitor, deoarece oficialii Altex spun ca, spre deosebire de desktop-uri, laptop-urile sun branduri noi se vand mult mai greu. "Mai ales ca diferentele de pret nu sunt foarte mari", explica Soare.
Pe langa computerele Davio, pe piata sunt disponibile si monitoare sub aceeasi sigla, acestea fiind insa comandate unui producator asiatic, "unul dintre primii trei din lume", a subliniat Costin Soare evitand insa sa nominalizeze firma. "I-am preferat pentru ca lucreaza de mult, pentru firme mari si nu fac rabat la calitate. Acum avem in oferta monitoare CRT ( cu tub catodic) si spre sfarsitul anului vor sosi si cele LCD (cu cristale lichide), a adaugat acesta.
Totodata, Altex ofera sub marca Davio si medii de stocare - CD-uri si DVD-uri. Acest lucru a fost vazut mai degraba ca o modalitate de promovare a produselor Davio, "pentru ca CD-urile circula foarte mult", spune directorul de IT al Altex.



Altex vrea sa se diferentieze de concurenta produselor no-name prin calitatea computerelor pe care le produce, chiar daca preturile acestora sunt ceva mai mari, spun reprezentantii companiei. "Noi lucram numai cu componente originale, de prima calitate. Folosim, de exemplu, numai procesoare (cu ventilator original al producatorului inclus - n.r.). Dau cativa dolari in plus, dar evit ca din 10 sisteme sa-mi mearga cinci", precizeaza Costin Soare. "Altfel, numele Davio nu va mai inseamna nimic. O vorba rea se duce mult mai departe decat o lauda", spune acesta.
Pentru gama Davio, Altex a gandit si un departament dedicat pentru service. "Produsele IT au nevoie de un departament foarte dezvoltat de servicii post-vanzare. In afara de serviciile traditionale de asistenta in perioada de garantie, pregatim pentru Davio un departament de tel-verde caruia ii vom da drumul chiar in acest an", spune Dan Ostahie. Infiintarea departamentului de service a fost gandita si ea pentru a diferentia marca de concurenta celorlalte branduri locale. "Acest serviciu se va baza pe un call-center care va oferi asistenta si informatii non-stop si sprijin atat in exploatarea produselor Davio cat si in utilizarea legala si facila a programelor si aplicatiilor", a mai declarat Ostahie.



Decizia Altex de a intra printre producatorii de computere se bazeaza pe experienta vanzarilor din reteaua sa de magazine. "Peste 80% dintre sistemele vandute anul trecut au fost asa zisele <>. Am simtit in reteaua Altex si Media Galaxy o crestere puternica a vanzarilor de calculatoare si am decis sa intram pe acest segment cu o marca proprie, care sa concureze brandurile locale", afirma Dan Ostahie. Prin aceasta, Altex a urmarit o mai mare flexibilitate in a oferi clientilor configuratii ale PC-urilor conform cu cerintele lor si o mai mare disponibilitate a produselor la vanzare. "Pana cand vom oferi un calculator la cerere, customizat, am dezvoltat o gama care sa acopere cat mai bine toate certintele pietei, atat din punctul de vedere al preturilor cat si a calitatii", a spus presedintele Altex. "Cu calculatoarele fabricate de altii am avut in primul rand o problema cu service-ul, care nu acoperea toate cele 120 de puncte de vanzare. O alta problema majora era calitatea componentelor din interior"- motiveaza Ostahie decizia de a intra pe piata producatorilor de PC-uri.
Pe de alta parte, oficialii Altex spun ca se asteapta la o crestere a cererii de calculatoare pe segmentul de retail in urmatorii ani.
Conform datelor IDC, penetrarea computerelor in mediu urban este de 22%. Anul trecut s-au comercializat in jur de 280.000 de sisteme (200.000 in 2002) ceea ce corespunde unei cresteri in volum a pietei de 40%. Valoric, computerele vandute in 2003 au insumat 250 milioane de dolari, doar cu 22% mai mult decat in 2002. "Deci, au crescut calculatoarele vandute in retail, mai ieftine, fara sisteme de operare licentiate, de accea cresterea valorica nu a tinut pasul cu cresterea de volum", interpreteaza Costin Soare datele IDC. "Potentialul de crestere este foarte mare. Piata exista fara indoiala si atunci trebuie sa castigi cat mai mult din ea" apreciaza acesta.
Soare estimeaza ca 15% din vanzari au fost in sectorul de retail, cu circa 40-50 de mii PC-uri. "In acest an se va ajunge probabil la 70.000, tinand cont de cresterea de 40%, estimata de IDC". Altex isi propune sa vanda pe intreg anul 2004 circa 30.000 de calculatoare de productie proprie, inclusiv marca Davio.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO