Prima pagina

Carrefour: Bine ca ne-am bazat pe instinct

24.02.2004, 00:00 26



Statisticile spun ca puterea de cumparare a romanilor este foarte scazuta. Dar comerciantii care nu au crezut aceste statistici si s-au aventurat sa deschida magazine in Romania au avut insa de catigat.



"Daca ar fi fost sa ne luam dupa studiile de piata nu am fi venit niciodata in Romania. Cand am venit in Romania in 1999 ne-am bazat mai mult pe instinct", a spus Jean Michel Arlaud, directorul general al grupului francez Hyparlo, care va deschide maine al treilea hypermarket Carrefour de pe piata romaneasca.



Magazinele Carrefour sunt operate pe piata romaneasca de compania Hiproma, un joint venture intre grupul francez Carrefour si unul dintre cei mai importanti francizati ai sai, o alta societate franceza, Hyparlo, in care fiecare detine 50% din actiuni, iar Hyparlo asigura managementul.



Primul hypermarket Carrefour, deschis pe piata romaneasca in anul 2001 in zona Militari, a inregistrat in prima jumatate de an de functionare vanzari triple fata de potentialul pe care il indicau studiile de piata, explica Arlaud.



"Este adevarat ca este un lucru greu de facut un studiu de piata privind potentialul in Romania, o tara unde pana la venirea noastra nu exista nici un mare jucator de piata de retail de mare suprafata", completeaza Arlaud.



Potrivit acestuia, cele doua hypermarketuri Carrefour existente in acest moment in Bucuresti (Militari in vestul orasului si Orhideea in zona centrala), au realizat anul trecut 13% din cifra de afaceri pe care Hyparlo, unul dintre cei mai importanti francizati ai gigantului francez Carrefour, a realizat-o cu cele 12 hypermarketuri pe care le opereaza in Franta.



"In 2006, cifra de afaceri din Romania va ajunge la jumatatea celei pe care o realizam in Franta, pentru ca in 2010, cifra de afaceri de pe piata romaneasca sa o depaseasca pe cea din Franta" completeaza Arlaud.



Avand in vedere ritmul de extindere de doua magazine pe an, la orizontul anului 2010 vor fi operationale 15 hypermarketuri Carrefour in Romania, completeaza directorul executiv al Hiproma.



Carrefour nu este singurul grup interantional care a avut curajul sa mizeze pe piata romaneasca. Germanii de la Metro au venit in Romania chiar mai devreme, in 1996, prin divizia de magazine cash & carry. Dupa un ritm de dezvoltare mai slab in primii ani, germanii au trecut la o politica de expansiune ami agresiva, astfel ca dupa ce in ultimii trei ani a deschis cate patru magazine, Metro a ajuns la sfarsitul anului 2003 la 19 magazine, care vor realiza anul acesta vanzari de 800 de milioane de euro.



Al treilea hypermarket Carrefour din Bucuresti va marca si o alta premiera pe piata romaneasca, fiind pentru prima data cand doua magazine de acest tip intra in concurenta directa. Hypermarketul Carrefour Colentina, este situat foarte aproape de un alt hypermarket amplasat in zona de est a orasului si operat de un alt grup francez, Cora.



"Este normal sa apara concurenta directa intre jucatorii de pe o piata foarte dinamica si aflata in plina dezvoltare" spune Regis Mougel, directorul general al Cora Romania, compania care a deschis in toamna anului trecut primul sau hypermarket in zona Pantelimon din estul Bucurestiului. Potrivit lui Mougel, Cora va deschide la randul sau un hypermarket pe locul fostei fabrici de lapte Miorita din zona de vest a orasului, care va fi pozitionat intre cele doua hypemarketuri Carrefour operationale in acest moment.



Al treilea hypermarket Carrefour, cel din Colentina reprezenita o investitie de 35 de milioane de euro si are o suprafata de vanzare de 9.000 de metri patrati si o galerie comerciala de 31 de magazine. In aria de acoperire primara a hypermarketului se afla, spun oficialii companiei, 380.000 de bucuresteni care locuiesc la 5 minute distanta de aceasta locatie, iar alti 500.000 locuiesc la cel mult 15 minute distanta, in asa numita arie de acoperire secundara.



"Vrem sa mai deschidem inca doua magazine in Bucuresti, in nordul si sudul orasului, astfel ca orice locatie din oras sa fie la cel mult 15 minute distanta de un hypermarket Carrefour" precizeaza Francois Oliver.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO