Prima pagina

Crestere mult peste estimari pe piata auto. Trend sau conjunctura?

16.03.2004, 00:00 25



Vanzarile totale de autovehicule din Romania au ajuns dupa primele doua luni la peste 14.500 de unitati, in crestere cu aproape 28% fata de perioada similara a anului trecut. Valoarea este aproape dubla fata de estimarile analistilor care anticipau pe ansamblul anului o crestere a pietei auto de 15-20%.



"Este insa greu de spus daca acest trend se va mentine pe parcursul intregului an. 2004 este un an electoral. In plus, Dacia va lansa in a doua parte a anului noul sau model X90. Toti acesti factori isi pot pune amprenta in sens pozitiv sau negativ asupra pietei auto in acest an", este de parere Marius Carp, director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).



Producatorul Dacia va lansa in toamna modelul X90, adica "masina de 5.000 de euro" pe care presedintele grupului francez Renault, Louis Schweitzer, a anuntat-o in toamna anului 1999, cand a cumparat pachetul majoritar de actiuni la Dacia.



In functie de strategia de marketing pe care o va alege, producatorul roman ar putea acumula stocuri importante din noul model inca dinainte de lansare, care vor alimenta comenzile.



"Exista si posibilitatea ca noul model sa nu fie disponibil in cantitati foarte mari imediat dupa lansare. In acest caz, cei care vor sa isi cumpere o astfel de masina s-ar putea confrunta cu situatia in care sa nu fie disponibile prea multe masini pana la inceputul anului viitor. Aceasta inseamna ca s-ar putea inregistra in ultima parte a anului chiar o scadere a pietei auto romanesti, avand in vedere pozitia importanta pe care o are Dacia" completeaza Carp.



La fel ca si in ultimii ani, si in prima parte a acestui an cresterile cele mai mari ale vanzarilor au fost realizate de marcile auto de import (peste 33% fata de 25%, cat a fost cresterea vanzarilor pentru marcile nationale).



Daca in ceea ce priveste masinile romanesti Dacia Solenza si Daewoo Matiz fac legea, intre autoturismele din import noul lider al pietii este Skoda Octavia care a facut schimb cu liderul anului trecut, Renault Clio.



Desi vanzarile de masini romanesti au fost de doar 25%, productia de automobile romanesti a inregistrat o crestere substantiala, de aproape 90%.



"Nu trebuie interpretat neaparat ca o explozie a productiei din acest an, ci trebuie avuta in vedere evolutia foarte slaba a productiei din aceeasi perioada a anului trecut. In primele luni ale anului trecut Dacia se pregatea sa lanseze modelul Solenza, iar modelul SupeRNova a incetat sa mai fie produs, pe masura ce s-a diminuat drastic cererea", explica Carp.



Exportul este o alta explicatie pentru diferenta dintre cresterea productiei si cea a vanzarilor de masini romanesti. Pe masura ce Daewoo a pierdut in ultimii ani toate contractele de livrare la export, Dacia a reusit sa realizeze contrariul. "Volumele sunt inca foarte mici in ceea ce priveste exporturile de automobile romanesti, insa este clar ca avem de-a face cu o crestere. Exportul a fost sustinut practic numai de Dacia, cu modelele Solenza si pick-up, insa lucrurile s-ar putea schimba in ultima parte a anului" adauga oficialul APIA.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO