Prima pagina

Cumparatorii de RCA, ?legati" de asiguratori?

07.12.2004, 00:00 17

Companiile de asigurari care vand polite de raspundere civila (RCA) se vor bate anul acesta pe clienti mai tare ca niciodata, daca proiectul de norma privind RCA va prevedea prelungirea automata a acestui tip de polita, asa dupa cum intentioneaza Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Piata asigurarilor RCA este de circa 130 milioane de euro, adica 16% din toata industria asigurarilor si este foarte competitiva, fiind o sursa de cash foarte asteptata de multe societati din piata.
"Este posibil ca anul acesta detinatorii de autovehicule sa cumpere nu numai o polita RCA, ci sa semneze un contract cu societatea de asigurare, care sa aiba o clauza prin care polita sa se prelungeasca automat in cazul nedenuntarii contractului de catre asigurat inainte de scadenta sa", a spus Mihai Tecau, secretar general in cadrul CSA.
Tehnic vorbind, aceasta ar insemna ca asiguratul care nu-si exprima in scris dorinta de a rezilia contractul se considera ca "merge" in continuarea cu societatea respectiva. Contractul va fi reziliat insa si daca nu plateste la timp polita pentru noua perioada. Cu alte cuvinte, impulsul de a continua cu asiguratorul anterior va fi de fapt mai mult psihologic: daca tot trebuie sa ajunga la companie sa ceara rezilierea, clientul va putea fi convins sa continue cu aceeasi companie.
De ce ar fi necesara o astfel de masura?
Pentru ca anul 2005 este primul din istoria asigurarilor RCA din Romania in care politele nu vor mai fi vandute pe anul calendaristic, ci pe an de asigurare, iar reprezentantii CSA afirma ca astfel va fi asigurata continuitatea contractelor de asigurare pentru RCA, iar asiguratii vor fi mai bine monitorizati. Conform unor estimari, intre 20-25% din masinile care circula nu detin o astfel de asigurare, cu toate ca este obligatorie.
"Noi vrem sa creem cadrul legal prin care asiguratorii sa aiba o legatura mai stransa cu asiguratii", a mai spus Tecau. Normele privind autorizarea societatilor care vor vinde RCA anul acesta vor aparea probabil saptamana urmatoare.
Pana anul acesta, asigurarile RCA s-au vandut in campanii: de iarna (pentru un an) si de vara (pentru sase luni), pentru ca politele au fost vandute pe anul (sau pana la sfarsitul anului) calendaristic, dar acum se va renunta la aceasta modalitate.
Aceasta schimbare, impreuna cu stabilirea unor limite mai largi ale primelor pentru RCA - de plus/minus 10%, se inscrie in liberalizarea acestei piete, cerute de Uniunea Europeana.
Dealtfel, pentru anul urmator este prevazuta o marja de plus/minus 20% din prima, ceea ce va da posibilitatea companiilor sa vanda politele de asigurare si pentru anul 2006.
In plus, acesta este ultimul an in care CSA va aviza companiile de asigurari care pot vinde RCA. Toti cei care primesc avizul acum vor putea vinde polite RCA nestingheriti si in anii urmatori, fiind urmariti doar prin parametrii generali de solvabilitate sau lichiditate. Doar cei care vor sa intre pe aceasta piata vor avea nevoie de autorizare.
Reprezentantii unora dintre companiile de asigurari sunt insa sceptici in ceea ce priveste oportunitatea, dar si eficienta acestei masuri (privind prelungirea automata). "Din cate stiu nicaieri in lume nu exista aceasta reinnoire automata.
Ceea ce este foarte important acum este crearea celor doua baze de date: cea prin care sa poata fi verificate masinile daca au sau nu RCA si cea prin care sa poata fi aplicat sistemul de bonus-malus pentru soferi. Oricum, ceea ce este bine este ca se renunta la vanzarea politelor RCA pe an calendaristic - este un mare pas inainte", a spus Viorel Vasilascu, director de asigurari generale la Interamerican. Sistemul bonus-malus inseamna adaptarea nivelului primei de asigurare in functie de riscul soferului, masurat prin numarul de accidente avute, zona de circulatie, varsta sau sex.
Marius Onofrei, responsabil cu comunicarea in cadrul Allianz-Tiriac, afirma ca nu vede ce efecte ar avea introducerea acestei prelungiri automate in lipsa unor sanctiuni, care oricum nu pot fi date. "Nu consider ca va fi un instrument de fidelizare a asiguratilor", a spus Onofrei. sorin.pislaru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO