Prima pagina

Despre masini in trei simturi

Despre masini in  trei simturi

SIAB in numere: 23 de companii auto ce expun 40 de marci. 12 companii moto si ATV care prezinta 35 de marci. In total, peste 500 de autovehicule expuse si aproximativ 5000 de persoane angajate in standuri.

12.10.2007, 15:17 19

Vizita la SIAB, anul acesta, a fost o adevarata aventura. Povestea incepe undeva pe la Baneasa, cam pe unde masinile de pe DN1 au renuntat sa se mai miste in trafic cu mai mult de 5 km pe ora. A mai durat "doar" o ora pana am parcat undeva, in spatele expozitiei, si am alergat prin ploaie pana la intrarea in SIAB.
Aici, alt peisaj. Pentru ca am intrat prin spate, primul simt pus in alerta a fost auzul. Subwooferele date la maxim iti faceau stomacul sa tremure. Tuning auto, mi-am zis. Am recunoscut melodii care fusesera coloana sonora pentru cele doua filme The Fast and The Furious sau piese de pe fundalul jocului video Need For Speed. Senzatia de d?j?-vu fiind formata, am trecut grabita prin cortul cu echipamente si accesorii, nerabdatoare sa ajung la expozitia propriu-zisa.
Daca in cortul cu accesorii erau numai cativa pasionati, in cel cu masini nu aveai unde sa arunci un ac. Nu era vreo problema nici daca te mai imbrancea cineva, din greseala. Oricum, nu aveai loc sa cazi. Muzica era alta si la un volum mult mai redus. Dar nici nu mai era nevoie de fundal sonor pentru ca toata atentia mi-a fost captata de multimea de automobile lucioase in lumina reflectoarelor. Trebuie sa recunosc ca am avut un moment de panica la inceput pentru ca mi-am dat seama ca cele doua ore pe care mi le alocasem vizitei la SIAB pareau acum extrem de putin timp pentru cate erau de vazut aici. Dar panica a durat vreun minut doar, pentru ca m-am concentrat apoi si am pornit hotarata sa vad standul Lexus.
Aici era limuzina LS, un adevarat exemplu de originalitate pentru traditionalul Lexus, prezenta in doua variante de motorizare - LS 460 (motor V8 de 4,6 litri, 381 CP, 0-100 km/h in 5,7 secunde) si LS 600h (V8 de 5 litri, 445 CP, 0-100 km/h in 6,3 secunde). Ca de obicei, asiaticii s-au intrecut si cand a venit vorba despre confort (asistenta de parcare atat de performanta incat nu mai e nevoie de sofer...), sistemul de purificare si ionizare a aerului din habitaclu (si, evident, monitorizarea temperaturii corpurilor pasagerilor prin infrarosii), sistemul audio (cu 19 difuzoare). Si, cum altfel, tapiseria din piele care parca cerea sa fie mangaiata (ca tot vorbeam de simtul tactil) si careia, desigur, nu i-am rezistat. Daca pretul pentru un Lexus SL 600h era de 103 mii de euro, sa-l admiri nu costa nimic. Nici sa-i faci poze nu costa nimic. Asa ca, in permanenta, era inconjurat de cel putin 20 de oameni dornici, ca si mine, sa-l atinga macar.
"Trebuie sa recunosc ca am venit la SIAB, in primul rand, pentru masinile pe care nu le vezi prea des pe strada: Lexus LS, Mercedes-uri (eventual tunate de Brabus), noul BMW M3, Audi R8, Maserati-urile", spune Florin Steliean, programator. Asa ca, dupa Lexus, m-am indreptat spre Mercedes care, surpriza, se afla pe aceeasi platforma cu rivalii de la BMW. Se spune chiar ca aceasta noua colaborare ar putea da nastere unor viitoare A-Klasse si B-Klasse construite pe platforma tehnica a viitorului Mini pana in 2011. In plus, se mai spune ca viitorul B-Klasse va fi distribuit numai in State, urmand ca producatorii sa analizeze atent reactia americanilor la un Mercedes ieftin...
Dar sa revenim la SIAB si la standurile celor doi colosi. "Mercedes a avut un stand mare. Dupa destui ani in care nu a participat pe motiv ca nu are destul spatiu sa expuna toate modelele, acum a venit cu o gramada de masini S-Klasse, CLS, ML-uri si multe dintre ele AMG", spune Steliean.
La Mercedes, mi s-a parut interesanta asocierea cu compania de tuning Brabus, aflata in premiera la SIAB. Standul Brabus a avut una dintre cele mai deosebite aparitii, din punct de vedere vizual. Mai intai am observat Viano Business Lounge, un birou mobil exclusivist. Automobilul a fost modificat integral, atat tehnic, cat si estetic - praguri iluminate, spoilere, jante personalizate, evacuare sport, fotolii tip Maybach si interior din piele, minibar, LCD de 32 de inchi. Langa "biroul pe roti" statea, insa, mandra, S-Klasse 320, tunata tot de Brabus, un fel de "definitie vizuala" a limuzinei de lux. Evident, era inchisa pentru publicul larg. Politica firmei...
"Pe mine ma intereseaza o masina sport pentru ca eu cred ca ma reprezinta la ora actuala. Poate peste ceva timp, ma voi canaliza pe ceva de lux. BMW pentru putere si aspect. BMW M3 pentru ca sunt subiectiv", spune Bogdan Dumitrescu, manager la o firma de automatizare. El a fost "ghidul" meu la standul BMW pentru ca, atat pentru el (care a recunoscut deja ca este subiectiv), cat si pentru majoritatea vizitatorilor SIAB-ului, noul M3 a fost "vedeta incontestabila a salonului", "inamicul numarul unu al oricarui C-Klasse sau Audi RS4", cum sustinea un alt vizitator, Paul Stan, marketing director la o firma de constructii.
Concurenta acerba, am observat si eu. Mai ales cand am ajuns la standul Audi, unde, sub o mare de oameni, statea falnic R8-ul. "Este masina pe care as alege-o la categoria sport. Nu e nici foarte scumpa (130 de mii de euro) si are intr-adevar o alura sportiva, desi cred ca cei de la Audi au vrut-o la categoria de lux", spune Steliean. De mentionat cei 420 de CP si faptul ca masina era bine incuiata, asa ca putea fi admirata doar din afara.
La BMW, si, asa cum spuneam si mai sus, la SIAB, "vedeta" a fost noul M3. Coupe-ul ajunge la 100 de km pe ora in 4,8 secunde si la o viteza maxima de 250 de km pe ora (viteza limitata electronic). In plus, are transmisie manuala cu sase trepte si o noua caroserie, de data aceasta cu fibra de carbon (o placere atat vizuala, cat si tactila), un program complet de setare a trenului de rulare si, bineinteles, diferentialul spate M-Diff. Totul pentru 57 de mii de euro, CIP.
Dupa ce m-am invartit pret de vreo 15 minute incheiate in jurul M3-ului, am decis urmatoarea destinatie ca fiind Maserati. Aici am descoperit un regal de design. Foarte diferita de CL-ul de la Mercedes, de Carrera sau de Jaguarul XK, Quattroporte are, pe langa o caroserie pur si simplu frumoasa, un motor de 4,2 litri, 405 CP, aproape 5 metri lungime si un interior ultraluxos. In plus, e neagra. "Foarte stylish", dupa parerea lui Steliean.
Au fost si premiere la SIAB. Si, pentru ca sunt un fan inrait al masinilor cu adevarat mari, am mers sa vad Cadillac Escalade, Hummer H3 si Corvette-ul (C6) care avea 436 de cai-putere si o culoare mai rosie decat a oricarui Ferrari care se respecta. Abia aici am aflat si ca majoritatea masinilor expuse anul acesta la SIAB respecta normele europene impotriva poluarii, ba, mai mult, unele companii au creat hibrizi speciali ecologici.
Mazda, de exemplu, a adus la SIAB un model nou de hibrid care functioneaza pe baza de hidrogen. Daca tehnologia hibrid lansata de Mazda in 2006 putea strabate 100 de km cu un plic de hidrogen, noul model rezista pana la 200 de km si poate fi inchiriat incepand cu anul viitor.
Cat despre simturi, nici femeile n-au fost neglijate la SIAB si nu ma refer la multimea de hostesse, ci la targetul feminin al targului. Pentru ele a fost expusa masina anului, Volkswagen Eos. Am vazut la standul VW varianta cu motor Otto in 4 cilindri, cu (doar) 150 CP, capacitate de (doar) 2 litri si o viteza maxima de aproximativ 200 de km pe ora. Am aflat ulterior ca Eos a fost declarata "cea mai sexi masina a anului 2007" de catre publicatia americana Road & Travel. Cu toate acestea, parerile au ramas impartite. "Eu cred ca Fiat 500 este cea mai buna masina pentru femei", spune Steliean, in timp ce Dumitrescu explica: "Nu am remarcat categoria aceasta la SIAB. Plus ca eu am alta conceptie despre masinile pentru femei. Trebuie sa fie 4x4".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO