Prima pagina

Dupa europeni, si coreenii vor sa produca anvelope in Romania

11.11.2004, 00:00 16

Producatorul sud-coreean de anvelope Hankook Tire, unul dintre primii zece jucatori din lume in domeniu, cu vanzari anuale de peste 1,6 miliarde de dolari, intentioneza sa construiasca o fabrica in Europa de Est, printre tarile candidate figurand Romania, Polonia si Slovacia.
Hankook a decis sa construiasca o fabrica in Europa ca urmare a faptului ca peste 20% din vanzarile de 1,6 miliarde de dolari, sunt reprezentate de exporturile in Europa. Fabrica Hankook urmeaza sa fie construita anul viitor, productia urmand sa inceapa in doi sau trei ani.
Grupul francez Michelin, cel mai mare jucator din lume pe piata de anvelope, are la randul sau un plan de investitii de peste 60 de milioane de dolari pentru acest an si anul viitor in marirea capacitatilor de productie din Romania, anunta agentiile internationale.
Miscarile confirma interesul in crestere din ultima perioada pentru piata romaneasca, unde forta de munca mai ieftina permite producatorilor in domeniu sa faca fata provocarilor reprezentate de perioada mai putin fasta pe care o traverseaza de mai multi ani producatorii auto si piata auto in general (principalii clienti ai producatorilor de anvelope).
In toamna acestui an, producatorul italian de anvelope Pirelli, al cincilea jucator din lume, a anuntat demararea constructiei la Slatina a unei fabrici de cord metalic (unul dintre componentele de baza in realizarea anvelopelor) in urma unor investitii de 40 de milioane de euro.
Compania Cord Slatina, cea care va detine fabrica de cord metalic, este de fapt un joint-venture pe care Pirelli il va desfasura cu un alt producator de anvelope, grupul german Continental, al patrulea jucator din lume. Pirelli detine 80% din actiunile Cord Slatina, restul fiind reprezentat de participatia Continental.
Grupul german este prezent pe piata romaneasca inca din anul 1999, cand a inceput constructia unei fabrici in care a investit pana in prezent peste 120 de milioane de euro. Fabrica pe care grupul german o detine la Timisoara va ajunge anul acesta la o capacitate de productie anuala de 10 milioane de anvelope.
Daca Pirelli si Continental au intrat pe piata romaneasca prin investitii de tip greenfield, francezii de la Michelin au decis preia o afacere existenta. Grupul francez a cumparat in anul 2001 doua fabrici de anvelope (Victoria Floresti si Silvania Zalau) si alte active ale grupului Tofan, printr-o tranzactie estimata la aproximativ 80 de milioane de dolari.
Oficialii Michelin Romania au anuntat ulterior planuri de investitii sustinute in cresterea capacitatii de productie, care urma sa ajunga la orizontul anului 2007 la 3,5 milioane de anvelope de autoturisme si 600.000 de anvelope de camioane.
Producatorul francez a decis in plus sa investeasca 20 de milioane de euro si intr-o fabrica de cord metalic, localizata in Zalau.
Producatorul american Goodyear ar putea ajunge la randul sau pe piata romaneasca cu activitati de productie, chiar daca nu imediat. Oficialii companiei au exclus o investitie de tip greenfield, avand in vedere capacitatile de productie existente in tari vecine precum Slovenia sau Polonia. Pe de alta parte, transferarea in Romania a productiei uneia dintre fabricile din vestul Europei ar putea fi o varianta plauzibila avand in vedere beneficiile pe care o astfel de miscare le-a generat unuia dintre concurentii sai directi, grupul Continental. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO