Prima pagina

Friesland: Cine nu vine pana la aderare nu mai vine

06.10.2005, 19:38 10

Integrarea in Uniunea Europeana va aduce schimbari majore in industria produselor lactate, dar nu va determina investitii in productie din partea companiilor care nu au ajuns inca pe piata romaneasca, considera reprezentantii grupului Friesland Romania, unul dintre cei mai importanti jucatori din industria produselor lactate, cu o cifra de afaceri anul trecut de peste 70 de milioane de euro.

"Concurenta din partea produselor de import va fi mult mai mare dupa integrarea in Uniunea Europeana, asa cum s-a intamplat si in Polonia, Ungaria sau Slovacia, dar nu cred ca multinationalele, care nu produc inca in Romania, vor alege sa investeasca in productie. Cred ca va fi prea tarziu pentru a intra pe piata, prin productie", a declarat Gerbrant de Boer, director general Friesland Romania.

De Boer a mai spus ca una dintre cele mai importante directii de dezvoltare pentru procesatorii de lapte va fi trasata de expansiunea retailerilor.

"Consolidarea retailului va avea consecinte importante si asupra procesatorilor, care vor fi nevoiti sa ofere mai multe servicii, precum si produse mai competitive", considera De Boer.

Daca vanzarile grupului prin intermediul retelelor de key-accounts (mari clienti) reprezinta 25% din total in acest an, in 2008 ele vor ajunge la 40%, potrivit estimarilor companiei, o data cu expansiunea acestor retele.

"Vanzarile noastre in lanturile de retail au crescut fata de anul trecut, fapt ce a dus in principal la cresterea cotelor pe care le detinem in afara Ardealului", a explicat De Boer.

Grupul Friesland Romania mizeaza in acest an pe o cifra de afaceri de 90 de milioane de euro, in crestere cu 25% fata de anul trecut.

In primele opt luni din acest an, grupul, care detine sapte unitati de procesare a laptelui in Transilvania si Banat, a inregistrat o crestere in lei de 20% a cifrei de afaceri fata de aceeasi perioada din 2004.

"Cifra de afaceri este influentata de sezonalitatea datorata structurii portofoliului nostru. In primele patru luni, cifra de afaceri pe produsele lactate este foarte ridicata, apoi in perioada aprilie-mai creste in special datorita vanzarilor de inghetata. Varful vanzarilor este atins in perioada mai-iunie, cand se cumpara atat produse lactate, cat si inghetata, urmand ca in iulie si august sa inregistram cele mai scazute volume la vanzarile de produse lactate", a adaugat De Boer.

El a precizat ca sezonalitatea afecteaza in proportie de 30-40% vanzarile de produse lactate proaspete, insa stabilitatea cifrei de afaceri este sustinuta de modul in care alterneaza vanzarile de inghetata cu cele de produse lactate.

"Ultimele patru luni din an nu sunt cele mai bune pentru produsele lactate, pentru ca avem "povara" stocurilor inregistrate in perioada de vara, fapt ce afecteaza capitalul de lucru in mod negativ", a explicat directorul general al Friesland Romania.

De la intrarea pe piata romaneasca, grupul olandez a alocat intre 2 si 3 milioane de euro anual - exceptand achizitiile - pentru modernizarea punctelor de colectare a laptelui, a linilor de productie si a lanturilor frigorifice in magazine.

"Valoarea investitiilor noastre va creste in perioada urmatoare. Deja am alocat circa 6 milioane de euro, pentru dezvoltarea unor proiecte speciale la fabricile din Baciu si din Mures", a mai spus De Boer.

Capacitatea de procesare totala a fabricilor din grupul Friesland este de 800.000 de litri/zi.

"Nu planuim noi achizitii. Avem destul volum, prioritatile noastre se indreapta spre alte directii care tin de consolidarea afacerii, si nu de achizitia unor noi companii", a precizat De Boer.

Anul acesta, Friesland a finalizat procesul de rebranding pentru Milli, una dintre marcile detinute de grup.

"De la lansarea noului Milli, vanzarile au crescut cu 10% in fiecare luna. Este foarte important ca am reusit sa pozitionam acest brand, astfel incat sa nu fie in detrimentul marcii Napolact, care beneficia de la inceput de un grad mult mai mare de recunoastere in randul consumatorilor", a mai spus De Boer.

Grupul Friesland Foods, cu o cifra de afaceri anuala de peste 4 miliarde de euro, a intrat pe piata romaneasca in 2001, in urma preluarii operatiunilor detinute de Nutricia Dairy and Drinks (NDD), care a renuntat la activitatea in sectorul produselor lactate in Europa Centrala si de Est.

Din grupul Friesland Romania fac parte trei dintre cele mai mari societati din industria laptelui: Napolact, IL Mures si Friesland SA, care proceseaza anual 170 de milioane de litri de lapte.

Principalii competitori ai Friesland pe piata interna a produselor lactate sunt Danone, LaDorna, Campina, Hochland si Albalact. dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO