Prima pagina

Isarescu: Ne trebuie capacitate manageriala pentru fondurile UE

25.06.2008, 18:26 6

Romania va beneficia de fondurile europene doar in masura in care va reusi sa isi dezvolte capacitatea administrativa de a cheltui, care inca lipseste, dupa cum arata ritmul lent de dezvoltare a proiectelor de infrastructura, atentioneaza Mugur Isarescu, guvernatorul BNR.
El a aratat ca nici in anii trecuti problema nu a fost lipsa finantarilor pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura, ci lipsa capacitatii manageriale.
"Nu are rost sa discutam despre deficite bugetare mari pentru infrastructura, cand noi, cu bani alocati, nu terminam proiectele anuntate inca de acum sapte ani. Vedeti ca nu depinde de bani, ci de existenta capacitatii manageriale, a birocratiei scazute si a unui nivel de corputie suficient de redus", a spus Isarescu la seminarul "Drumul banilor europeni, de la idee la succes", organizat de Mediafax si BNR.
Guvernatorul a aratat ca dezvoltarea economiei a permis ca si alocarile bugetare pentru infrastructura sa creasca, ajungand la 3 miliarde de euro in prezent, fata de numai un miliard de euro in anul 2000.
Isarescu a atentionat ca "euforia" absorbirii fondurilor europene ar putea sa duca la alunecarea spre derapaje macroeconomice, ceea ce ar fi foarte periculos. El afirma insa ca BNR se va lupta pentru a asigura o crestere economica durabila. "Daca vom fi solicitati, vom merge chiar dincolo de ce o banca centrala trebuie sa faca si vom participa la seminarii sau chiar vom gazdui dezbateri, care ar trebui sa fie organizate de Guvern."
Atentionarea guvernatorului vine dupa ce Sebastian Vladescu, fost ministru al finantelor, a aratat intr-un interviu acordat ZF ca este nevoie ca Romania sa aloce cel putin 4 miliarde de euro inca de anul viitor pentru proiectele de infrastructura si sa isi asume o depasire a nivelului de 3% din PIB pentru deficitul bugetar impus de Uniunea Europeana pentru a asigura finantari in acest domeniu. El a subliniat ca in lipsa unor investitii in construirea de autostrazi, modernizarea caii ferate, dar si pentru spitale, Romania risca sa ajunga intr-un "blocaj" pana in 2014 si sa piarda investitii straine importante. De altfel, Mercedes a motivat recenta decizie de a construi o fabrica in Ungaria, in defavoarea Romaniei, tocmai prin lipsa infrastructurii rutiere.
Isarescu apreciaza insa ca mai intai trebuie gasita cauza pentru care pana acum fondurile alocate nu au fost utilizate, inainte de a se vorbi de necesitatea unor deficite bugetare mai mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO