Prima pagina

Kaufland ataca piata de retail cu investitii de 500 mil. euro

Kaufland ataca piata de retail cu investitii de 500 mil. euro
11.01.2005, 00:00 41

Kaufland, divizia de hypermarketuri a grupului german Schwartz, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata de retail europeana, va investi in urmatorii cinci ani aproape 500 de milioane de euro in Romania.
"Planul nostru pentru urmatorii cinci ani prevede deschiderea a 50 de magazine. Investitia pentru un magazin variaza intre 8 si 10 milioane de euro, in functie de dimensiune si locatia magazinului", a declarat pentru ZF Gunter Grieb, director general al Kaufland Romania.
Grieb, 36 de ani , a condus din 1996 afacerile grupului petrolier german Aral in Romania. Dupa preluarea la nivel international a Aral de catre gigantul British  Petroleum s-a ocupat de integrarea activitatilor din Europa de Est ale Aral in cadrul BP. In 2002 a fost recrutat de Kaufland, operatiunile retailerului german incepind in 2003.   
La investitiile de aproximativ 450 de milioane de euro in magazine se vor adauga alte 40 de milioane de euro in dezvoltarea unui depozit central, care va fi elementul cheie de baza in logistica companiei germane in Romania.
Grieb nu a dorit sa ofere alte detalii legate de dimensiunile depozitului insa este de asteptat ca sa fie urmat si in Romania acelasi model din Cehia, unde Kaufland detine o retea de 70 de magazine si opereaza un depozit central de 60.000 de metri patrati.
Primul magazin Kaufland din Romania va fi deschis in vara acestui an in Bucuresti, pe locul fostei fabrici de sapun Stela din apropiere de Bucur-Obor, urmand sa acopere o zona pentru care se mai "lupta" un magazin XXL Mega Discount!, un supermarket Gima, dar si doua hypermarketuri - Carrefour si Cora.
"Vom deschide mai multe magazine in acest an, toate in a doua jumatate a anului", a mai spus Grieb.
El spune ca magazinele Kaufland din Romania vor avea o suprafata de vanzare intre 3.500 si 5.000 de metri patrati.
"Am achizitionat un mare numar de terenuri in cele mai importante orase din Romania, o parte dintre acestea avand deja autorizatie de construire, restul fiind in decurs de a obtine autorizatia", adauga Grieb.
El arata spre o harta a Romaniei unde aproape toate marile orase aveau fie un stegulet verde (toate avizele au fost obtinute si Kaufland sa inceapa constructia) sau rosu (terenul este in decurs de a fi cumparat si sa se obtina autorizatiile). Pe lista oraselor din Romania unde vor aparea magazine Kaufland figureaza toate orasele de peste 100.000 de locuitori, "dar si cele mai mici si cu o putere de cumparare care sa justifice o investitie din partea noastra".
Cu un ritm de expansiune de zece magazine pe an, Kaufland va ajunge destul de rapid si pe profit. Kaufland estimeaza ca vanzarile medii pe client, adica asa numitul cos mediu, vor fi in Romania mai mare decat cei 6-7 euro pe care un client ii lasa intr-un magazin Kaufland din Polonia, insa sub cei 12 euro din Cehia.
"Planul nostru este de a ajunge sa obtinem profit din aproximativ al treilea an de functionare, adica la sfarsitul anului financiar 2007. Planurile facute de noi sunt insa foarte modeste", explica Grieb vizavi de rezultatele peste asteptari pe care au inregistrat-o aproape toti retailerii straini intrati pe piata romaneasca.
Primii dintre jucatorii internationali care au intrat pe piata romaneasca in a doua parte a anilor '90, Metro Cash & Carry (care a ajuns la 21 de magazine si investitii ce depasessc 300 de milioane de euro) si Billa (13 magazine), sunt deja de mai multi ani pe profit. Acelasi lucru se va intimpla de anul acesta si cu grupul francez Carrefour (4 magazine si investitii de 140 de milioane de euro) dar si cu Selgros Cash & Carry (7 magazine si investitii de peste 100 de milioane de euro).
Spre deosebire de multi dintre concurentii sai, Kaufland este recunoscut pe pietele unde este prezent ca o companie foarte agresiva in ceea ce priveste politica de preturi.
"In Romania puterea de cumparare este inca scazuta, dar suntem convinsi ca aceasta combinatie dintre calitate si pret scazut va fi foarte atractiva si pentru consumatorii din Romania"., spune Griev.
Nu este de mirare ca tot in acest an isi vor face aparitia pe piata alte doua marci de magazine de tip discounter (cu preturi reduse), Plus (detinut de grupul german Tengelmann) si Penny Market (detinut de grupul german Rewe).
"Avand in vedere ca pe piata din Romania comertul organizat inca nu este pe deplin dezvoltat, credem ca este destul loc pe piata si pentru alte companii, care considera piata romaneasca la fel de atractiva ca si noi. Timpul ne va dezvalui care concept va avea cel mai mare success in Romania", mai spune Grieb.
Strategia de baza a grupului german Schwartz, ale carei vanzari anuale depasesc 21 de miliarde de euro este promovarea in toata lumea a unor preturi foarte agresive, fie ca este vorba de divizia Lidl Stiftung & Co. KG, care controleaza activitatea retelei de magazine de tip discounter sau Kaufland Stiftung & Co. KG, care controleaza diviziile de hypermarketuri, cash - carry si distributie.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO