Prima pagina

Mai multi gandaci sau mai multa curatenie?

28.05.2003, 00:00 14

Chiar daca au dat mai multi bani pe electrocasnice si pe intretinere, grija consumatorilor romani pentru locuinta a crescut anul trecut. In total, aceasta piata a atins aproximativ 30 milioane de dolari, conform unor studii.
Un studiu realizat de compania de cercetare de piata MEMRB si citat de SC Johnson Wax, companie ce activeaza pe aceasta piata arata ca vanzarile la insecticide au crescut cu 25%, ajungand la aproximativ 12 milioane de dolari, iar vanzarile la produsele de ingrijirea toaletei au crescut la 9 milioane de dolari, cu 23% mai mult fata de 2001.
Produsele de odorizare a camerei au inregistrat cea mai mare crestere- de 70%- ajungand la sase milioane de dolari.
De asemenea, produsele de ingrijirea si intretinerea mobilei au inregistrat vanzari de 3,3 miloane de dolari.
"La insecticide, varful vanzarilor este, de obicei, in septembrie-octombrie, pe cand sezonul produselor de curatat mobila este de doua ori pe an: inainte de Pasti si inainte de Craciun," a declarat Umit Subasi, director general al filialei romanesti a Johnson Wax.
Subasi este de parere ca principalele cauze care au dus la cresterea acestor piete sunt numarul tot mai mare a marilor retele internationale si publicitatea.
"In primul rand, au aparut atatea canale de vanzare, iar mediul a devenit atat de stimulativ, incat chiar daca nu vrei sa cumperi ceva, tot o faci. Si vor mai veni si altele, ceea ce este foarte bine, pentru companii ca noi. In plus, publicitatea creeaza nevoia," a declarat Subasi.
Johnson Wax estimeaza pentru acest an vanzari de aproximativ 20 milioane de dolari, cu 50% mai mult ca anul trecut.
Subasi a precizat ca aceasta crestere se datoreaza mai ales faptului ca Johnson Wax a trecut la un sistem de distributie directa, in urma cu doi ani, format dintr-o retea de 20 de distribuitori.
"Un alt element il reprezinta faptul ca aceste produse reprezinta un anumit stil de viata: chiar daca nu ai nevoie de ele, le cumperi, pentru ca ele reprezinta stilul acela de viata. De asemenea, si in cazul nostru, publicitatea a avut un rol foarte important, iar cu cat vom creste mai mult, cu atat ne vom face mai multa publicitate, si cu cat ne vom face mai multa publicitate, cu atat vom creste mai mult. E ca un cerc vicios," a mai spus Subasi.
La intrarea companiei pe piata romaneasca, in urma cu zece ani, piata produselor pentru locuinta se ridica la nu mai mult de trei milioane de dolari.
"Desigur ca e nevoie de ceva timp pentru a dezvolta afaceri in tari mai putin dezvoltate din punct de vedere economic. Unul din avantajele noastre il reprezinta insa faptul ca suntem o companie de familie si ca atunci cand intram pe o piata nu o facem pentru a obtine rezultate pe termen scurt, pentru a oferi actionarilor dividende, de pilda. Intram pe o piata, ii analizam potentialul, si chiar daca pentru o vreme poate sa nu fie profitabila, ajungem la consumatori," a spus Subasi.
El a declarat ca nu este de acord cu faptul ca industria bunurilor de larg consum ar fi inregistrat scaderi in 2002.
"Nu cred ca factori precum ratele la aparatura electrocasnica ar fi influentat in vreun fel vanzarile: in general, consumatorii nu renunta la produsele de baza pentru a-si cumpara televizor. Poate ca volumele au fost mai mici, dar vanzarile au crescut, in dolari," a spus Subasi.
Conform studiilor MEMRB, sectorul bunurilor de larg consum a inregistrat o crestere cu 8% anul trecut. El a adaugat ca acelasi studiu arata ca sectorul alimentar a crescut cu peste 11,4%, cel nealimentar cu peste 5,7%, iar cel al altor produse nealimentare, unde se incadreaza si compania sa, a crescut cu peste 7,4%.
Din 2000, de cand a venit in Romania, Subasi, conduce si afacerile din Bulgaria si Moldova ale companiei.
Johnson Wax, companie cu sediul in SUA, are in portofoliul de pe piata romaneasca sapte marci si aproximativ 80 de produse.
Conform studiilor de piata ale MEMRB, realizate in perioada martie 2002- februarie 2003, compania este lider de piata, cu 66% la produsele de curatenie si intretinere a mobilei, cu Pronto; la insecticide (gandaci, furnici, muste, tantari, molii), compania are 44% din piata cu Raid si Off!; cu Glade, compania are 42% din piata produselor de odorizare a camerei; la produsele pentru curatenia toaletei, compania are 9% din piata cu Anitra.
Principalii sai concurenti sunt Unilever, Henkel si Procter&Gamble.
Johnson Wax s-a numarat anul trecut printre primii 20 de advertiseri, cu o investitie bruta (rate-card) de 13,2 milioane de dolari, fata de 2,8 milioane de dolari cat a investit in 2001, conform unor studii realizate de compania de cercetare de piata Alfacont MediaWatch. claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO