Prima pagina

Nebunia de Craciun a trecut, dar vin soldurile

13.01.2004, 00:00 18

"Soldurile", adica reducerile de sfarsit de sezon incep si in Romania sa se apropie de ceea ce reprezinta ele in Europa de Vest: o perioada bine delimitata, asteptata cu sufletul la gura de cei dependenti de cumparaturi si nu numai.
Jumatatea lunii ianuarie este, potrivit legislatiei in vigoare de la sfarsitul anului 2002, data de incepere a vanzarilor de soldare, adica lichidarea stocurilor din sezonul toamna-iarna 2003. Cu toate acestea, vitrinele multor magazine din cadrul complexurilor comerciale din Bucuresti sau cele aflate pe arterele comerciale "traditionale", precum Calea Victoriei, Calea Mosilor sau bulevardul Magheru, sunt pline de mai bine de o saptamana dea€¦ procente: 10%, 30% sau chiar 50%, in functie de cat de mare este reducerea pe care a decis sa o promoveze respectivul magazin pentru produsele din sezonul care tocmai se incheie.
Explicatia este foarte simpla, magazinele speculand o "portita" din legislatie. "Vanzarile de soldare incep potrivit reglementarilor legale la 15 ianuarie. Noi am inceput mai devreme reducerile, insa nu este nimic ilegal in acest lucru. Pana la 15 ianuarie noi nu facem vanzari de soldare, ci vanzari promotionale, care pot fi desfasurate oricand pe parcursul anului. Din 15 ianuarie vom trece insa la vanzarile de soldare. Pentru client efectul este oricum acelasi" explica Mirela Rosca, director executiv al SSD Sport System Development, companie care opereaza noua magazine ale producatorului de echipament sportiv Lotto in Romania.
Exista si magazine care au decis sa astepte data de 15 ianuarie. "Noi avem o retea foarte mare de magazine si dureaza oricum destul de mult pana centralizam toate datele referitoare la stocurile de produse nevandute. Este un pic mai greu de gestionat si de aceea vom incepe reducerile dupa 15 ianuarie" sustine Cristian Angelescu, director de marketing al retelei de magazine de incaltaminte Leonardo.
Gabriel Muraru, directorul general al companiei Dinasty, cea care opereaza o retea de 11 magazine de imbracaminte are o alta explicatie."Nu am vrut sa riscam in nici un fel probleme cu organele de control si am preferat sa incepem perioadele de reduceri pentru finalul de sezon dupa 15 ianuarie. Oricum la noi reducerile de preturi la produsele aflate la sfarsit de sezon se fac gradual: 20% in prima parte, iar apoi treptat pana in ultimele doua saptamani cand sunt cele mai mari reduceri" spune Muraru.
Indiferent daca au inceput sau nu perioada de "solduri", magazinele spun ca se asteapta la vanzari ridicate in aceasta perioada, mai ales ca romanii au inceput sa prinda gustul reducerilor. "Acum exista cadru legislativ, iar romanii incep sa se obisnuiasca cu faptul ca in luna ianuarie incep reducerile de sfarsit de sezon de iarna" spune Muraru. Parerea este sustinuta si de reprezentantul Leonardo. "Avem clienti care intra in magazin si ne intreaba cand incepem reducerile. Mai mult, am observat ca iarna tinde sa se prelungeasca spre lunile martie aprilie, iar daca adaugam aici pretul redus chiar cu 50% la anumite produse, rezulta o afacere foarte buna pentru cei care isi cumpara incaltaminte pentru iarna in luna ianuarie" adauga Angelescu.
Potrivit Legii 650/2002 si Hotararii de Guvern 333/2003, vanzarile de soldare pentru produsele din sezonul toamna - iarna se deruleaza in perioada 15 ianuarie-15 aprilie, perioada de soldare mergand pana la maxim 45 de zile. Pot fi supuse operatiunilor de soldare numai produsele nealimentare a caror desfacere are caracter sezonier, iar comerciantii au obligatia sa notifice vanzarea de soldare la primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor.
Vanzarile promotionale pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii catre nici o autoritate publica, cu conditia sa nu fie efectuata in pierdere, sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, iar produsele promovate sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul sa informeze consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO