Prima pagina

Orange discuta achizitia distribuitorului de telefoane mobile Euro-gsm

Orange discuta achizitia distribuitorului de telefoane mobile Euro-gsm

Silvia si Zsolt Fodor sunt doi oameni de afaceri din Cluj extrem de discreti

01.08.2008, 18:35 375

Orange, cel mai mare operator de telefonie mobila local, se afla in discutii avansate pentru preluarea Euro-GSM, ultimul retailer GSM important detinut de antreprenori locali si unul dintre cei mai mari parteneri ai operatorului, au declarat pentru ZF surse din piata. Valoarea tranzactiei este estimata la circa 20 mil. euro.
Euro-GSM, care detine in prezent o retea de 130 de magazine partenere Orange si a inregistrat anul trecut afaceri de 40 mil. euro, este detinut de oamenii de afaceri clujeni Silvia si Zsolt Fodor, care au intrat in acest business in 1997. Euro-GSM este, de altfel, unul din cei mai vechi parteneri ai Orange din Romania. Familia Fodor detine un al doilea business legat de telefonia mobila, respectiv compania Mobile Distribution, care este cel mai mare distribuitor local de cartele preplatite Orange si Vodafone si care vinde, de asemenea, telefoane mobile si accesorii si ofera si servicii de reincarcare electronica. Mobile Distribution distribuie si cartele Cosmote si Romtelecom. Compania a inregistrat anul trecut afaceri de 130 mil. euro, cu 10 mil. euro sub estimarile initiale.
O tranzactie care ar include pe langa Euro-GSM si compania Mobile Distribution ar ridica valoarea achizitiei realizate de Orange la circa 40 mil. euro, insa in acest caz familia Fodor ar urma sa pastreze un pachet de actiuni si sa ramana implicata in administrarea businessului.
Oficialii Euro-GSM nu au putut fi contactati pentru a comenta informatiile, in timp ce reprezentantii Orange Romania au evitat sa infirme sau sa confirme informatiile.
"Vom investi puternic in extinderea retelei de distributie Orange atat prin deschiderea unor noi magazine proprii, cat si prin magazinele partenerilor. Luam in considerare mai multe variante pentru a ne atinge obiectivele de retail pentru acest an, insa vom oferi mai multe detalii la momentul potrivit", a precizat pentru ZF Florin Popa, Sales & Distribution Director Orange Romania.
Cel mai mare jucator de pe piata locala de telefonie mobila are motive puternice de a se extinde pe retail, dupa ce in ultima perioada principalul sau rival, Vodafone, a cumparat doua retele care vindeau doar serviciile Orange (Proton si Vegastel). Cele doua retele preluate de Vodafone insumau circa 120 de magazine si vindeau doar produse si servicii Orange. Semnalul pentru extinderea agresiva a retelei de retail Orange, care include in prezent 86 de magazine proprii si 1.000 ale partenerilor, a fost dat si de Olaf Swantee, vicepresedinte France Telecom, care raspunde de operatiunile de telefonie mobila ale grupului. El declara recent pentru ZF ca boardul Orange Romania a aprobat o extindere agresiva a numarului de magazine ale operatorului, strategia luand in calcul si achizitii.
Un exit al familiei Fodor din retailul GSM nu ar constitui de altfel o surpriza: incepand cu achizitia Dasimpex de catre Ged Capital in 2006 antreprenorii locali au iesit unul cate unul din acest business, exemple fiind companiile Tel Sim GSM, Petrocom D&V, Proton si Plus GSM. Motivele sunt maturizarea pietei de telefonie mobila, care au redus drastic cresterea numarului de clienti si extinderea retelelor proprii ale operatorilor. Retailerii care au parteneriate cu operatorii telecom sunt platiti pe baza unor comisoane pentru fiecare serviciu si produs vandut. Nivelul platilor facute de operatori depinde insa si de indeplinirea planurilor de vanzari. Retailerii incaseaza unele din cele mai mari comisioane pentru clientii care incheie abonamente, iar cresterea pe acest segment a incetinit.
Antreprenorii care au iesit din acest business admit de altfel ca diminuarea veniturilor a fost un factor puternic pentru a iesi din retail. "In anul 2007 concurenta a fost foarte mare, atat intre operatori cat si intre dealeri. Numarul total de activari de abonamente de telefonie mobila a inceput sa fie impartit intre mai multi operatori, si atunci veniturile realizate de catre retelele dealerilor au fost diminuate", spune Mihai Iosub, 31 de ani, care a cedat anul trecut catre Vodafone o retea de 55 de magazine - Petrocom.
Pe langa factorii din piata care fac logic un exit, familia Fodor a intrat si in afaceri imobiliare, proiecte pe care le-ar putea finanta din vanzarea afacerilor legate de telefonia mobila.
Astfel, in aceasta luna familia Fodor a separat aceste proiecte de firma Mobile Distribution prin crearea altor doua companii. Un pas similar, separarea imobiliarelor de retail, a facut si compania Plus GSM din Cluj inainte de a vinde catre Ged Capital.
Astfel, familia Fodor a creat companiile Home Construct si Sunflower, care se vor ocupa de constructia unui ansamblu de spatii comerciale si locuinte la Borhanci si a unui hotel de cinci stele in Piata Muzeului din Cluj. Mobile Distribution a transferat catre cele doua companii active in valoare totala de 1,6 mil. euro.
Afacerea fondata de familia Fodor nu este singura care a intrat in vizorul Orange, pe lista de potentiale achizitii ale operatorului numarandu-se si retailerul Fonomat, creat de fondul spaniol de investitii Ged Capital printr-o serie succesiva de achizitii.
O prima runda de negocieri intre Orange si Ged ar fi avut loc in prima parte a acestui an, fara rezultate, insa ambele parti au lasat deschisa posibilitatea unor noi negocieri. Fonomat are in prezent o retea de 173 de magazine si estimeaza afaceri de 35 mil. euro in acest an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO