Prima pagina

Piata apelor minerale ramane tot sub un miliard de litri

25.03.2004, 00:00 32



Imbuteliatorii de ape minerale din Romania, care concureaza pe o piata de peste 250 de milioane de euro annual, nu au reusit sa-si mareasca afacerile anul trecut asa cum se asteptau.



In vara anului trecut, mizand pe venirea timpurie a caldurii, presedintele Societatii Nationale Apelor Minerale (SNAM), Peter Elek, preconiza o crestere de 20-30% a volumului de apa minerala imbuteliata si depasirea pragului de 1 miliard de litri anual. Dar si sezonul de ploi a venit mai timpuriu anul trecut, asa incat cresterea a fost de numai 6%, pana la 890 de milioane de litri, conform declaratiilor de ieri ale presedintelui SNAM.



Apele minerale reprezinta jumatate din piata totala a bauturilor racoritoare, estimata la aproape 2 miliarde de litri anual.



In Romania, consumul de apa minerala pe cap de locuitor este de circa 37 de litri pe cap de locuitor pe an, situandu-se in continuare cu mult sub cel din Uniunea Europeana, care este de circa 100 de litri pe cap de locuitor.



Principala segmentare a pietei este in apa minerala carbonatata si apa minerala plata. "Pe bauturile carbonatate cel mai mare imbuteliator este Romaqua, cu marca Borsec, in timp ce pe segmentul de apa minerala plata este European Drinks, cu Izvorul Minunilor", a spus Peter Elek, directorul general al SNAM.



Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata ACNielsen Romania, marcile cu cel mai mare volum al vanzarilor au fost anul trecut Borsec (Romaqua), Dorna (Coca-Cola HBC Romania), Biborteni (imbuteliat de Bibco Biborteni), Izvorul Minunilor (European Drinks) si Perla Harghitei, imbuteliat de compania cu acelasi nume.



Potrivit studiului, primii cinci jucatori de pe piata cumuleaza o cota de piata de 64%.



Alaturi de acestia mai concureaza apele minerale Perla, imbuteliate de Quadrant Amroq Beverages (QAB), Tusnad (Apemin Tusnad), Carpatina (MBH Carpatina) si Sapte Izvoare (Ramprod).



ACNielsen, care monitorizeaza vanzarile de ape minerale in magazinele de retail, dar nu pe cele din HoReCa (hoteluri, baruri, restaurante si catering), indica o crestere cu 5% a vanzarilor totale de ape minerale.



In ceea ce priveste preferintele de consum, cea mai mare pondere in vanzari o detin apele minerale carbonatata (81%), in timp ce apa minerala plata reprezinta numai 19% din totalul vanzarilor.



Reprezentantii companiilor su spus insa ca apa plata castiga cat mai mult teren, de la an la an.



La capitolul ambalaj, domina PET-urile cu 82% din total, sticlele returnabile reprezentand numai 18% din total.



Principala destinate a productiei este piata interna. "Cea mai mare parte a produselor sunt destinate pietei interne. Exista si companii care exporta, dar ponderea exporturilor este deocamdata destul de redusa", a mai spus Elek. Printre cei mai importanti exportatori se numara Dorna, care exporta in Grecia si Romaqua, care exporta in tari precum Ungaria sau Canada.



Din punctul de vedere al producatorilor, cea mai importanta schimbare pe piata a constituit-o achizitia din 2001 a imbuteliatorului Dorna Apemin SA de catre, Coca-Cola HBC Romania si compania elena Coca-Cola HBC.



Tranzactia s-a ridicat la 39 de milioane de euro.



Investitiile in acest sector sunt in crestere. Compania Ramprod anunta anul trecut investitii de zece milioane de euro pentru lansarea apelor minerale Sapte Izvoare.



Producatorul de apa minerala si bauturi racoritoare Bibco Biborteni a anuntat recent ca va investi 800.000 de dolari pentru instalarea unei noi linii de productie si imbuteliere, proiectul urmand sa fie finalizat cel mai tarziu in luna mai a acestui an.



Societatea Nationala a Apelor Minerale (SNAM) in jur de 32 de licente de exploatare si cinci licente de explorare a zacamintelor minerale, acordate de Agentia Nationalt a Resurselor Minerale (ANRM) pentru o perioada de 20 de ani. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO