Prima pagina

Piata tichetelor de masa se consolideaza

20.07.2005, 19:44 75

Grupul Accor, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata mondiala a tichetelor de masa, a achizitionat pachetul majoritar de actiuni al companiei Hungastro, numarul trei pe piata interna cu o cota de 15-20%.

Piata romaneasca a tichetelor de masa se situeaza in acest moment intre 700-800 de milioane de euro.

Accor, prin divizia locala Accor Services, isi disputa prima pozitie pe piata, cu filiala autohtona a unui alt mare grup international, Sodexho Pass.

Luna trecuta, cateva societati inregistrate in strainatate membre ale grupului Accor au achizitionat de la senatorul UDMR Verestoy Atilla 16% din actiunile pe care acesta le detinea la Hungastro. In 2003, Accor preluase 35% din titlurile companiei.

Conform Consiliului Concurentei, pachetul de 51% confera celor de la Accor "controlul unic".

Cu toate acestea, reprezentantii celor doua companii declara ca fiecare emitent va actiona independent in continuare. "Nu exista intentii de fuziune. Cele doua societati vor actiona in continuare pe o piata concurentiala", a declarat pentru Ziarul Financiar Verestoy Attila.

La randul sau, Emmanuel Malan, director general al Accor Services, a spus ca cele doua companii vor continua sa opereze independent. "Negocierea s-a purtat intre Hungastro si grupul Accor la nivel international. Controlul operatiunilor va fi mentinut de compania Hungastro, neexistand nici un proiect de fuziune cu filiala locala a grupului", a precizat Malan.

Verrestoy Atilla ramane actionar al Hungastro, cu aproximativ o treime din capital. El nu exclude totusi varianta vanzarii restului de actiuni, in cazul in care deciziile Accor ar putea afecta interesele actionarilor minoritari.

Accor Services si Sodexho Pass sunt cei mai importanti emitenti de tichete de masa din Romania, fiecare detinand aproximativ o treime din piata. In eventualitatea in care va decide sa preia integral Hungastro, Accor Services va deveni cel mai mare jucator, cu aproape jumatate din piata totala.

Este posibil ca, in acest context, Sodexho Pass sa ia o decizie similara. de achizitie. De altfel, surse din piata afirma ca grupul Sodexho negociaza cu alte companii mai mici, precum BluTicket din Timisoara (companie cu actionariat italian) sau Proserv din Galati. La sfarsitul anului trecut, emitentul din Timisoara avea o cota de 3%, iar ProServ detinea 2,3%.

De asemenea, in piata se vorbeste despre achizitia portofoliului International Financial Services, firma cu actionariat din Turcia, care emite tichete sub marca Bon Appetit, de catre Cheque Dejeuner, divizia unui alt grup international. La sfarsitul anului trecut, Cheque Dejeuner era numarul cinci pe piata romaneasca, cu o cota estimata la 4,5%, in timp ce Bon Appetit detinea 7,5% din piata, pozitionandu-se pe locul 4. Reprezentantii celor doua companii nu au comentat informatia, pana la inchiderea editiei.

Principalii jucatori din piata considera ca in urmatoarea perioada, piata se va concentra si vor ramane numai trei - patru mari jucatori, la fel ca pe pietele occidentale. Alaturi de firmele mentionate, in Romania mai activeaza Cuget Liber si GFS Services.

Rearanjarea portofoliilor este o urmare a liberalizarii pietei tichetelor de masa. Pana la inceputul acestui an, Ministerul Finantelor stabilea atat dimensiunea pietei (numarul total de beneficiari), cat si cotele unei companii (numarul de beneficiari pe care o companie putea sa-i aiba).

In prezent, fiecare emitent este liber sa castige cota de piata, inclusiv prin achizitii.

Tichetele de masa sunt a doua moneda din Romania fiind de fapt bonusuri salariale. Tichetele au avantajul ca sunt deductibile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO